Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Ryzykowne zachowania w środowisku cyfrowym PE-2S-RZC
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Ryzykowne zachowania w środowisku cyfrowym PE-2S-RZC
Zajęcia Semestr letni 2019/2020 (2019L) (w trakcie)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 13:30 - 15:05
sala 1115/1116
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Agnieszka Kolek
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Difin, Warszawa, 2014

2. Bednarek J., Społeczne kompetencje medialno–informacyjne w kontekście bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, [w:] Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Bednarek J., Difin, Warszawa, 2014

3. Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS i NASK, Kraków, 2015

Literatura uzupełniająca:

1. Andrzejewska A., Bednarek J., Ćmiel S., Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Wybrane patologie społeczno-wychowawcze w cyberprzestrzeni, Wyd. WSGE, Józefów, 2013

2. Ulfik-Jaworska, I., Cyberprzemoc czy cybermobbing? Kontrowersje terminologiczne i charakterystyka zjawiska. W: B. Szmigielska (red.),Psychologiczne konteksty Internetu, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2009

3. Young, K., Klausing, P., Uwolnić się z sieci. Uzależnienie od Internetu, Wydawnictwo Księgarnia św. Jacka, Katowice, 2009

Zakres tematów:

1. Ryzykowne zachowania w przestrzeni internetowej u dzieci, młodzieży i młodych dorosłych

2. Rodzaje zachowań ryzykownych w internecie

3. Przyczyny podejmowania ryzykownych zachowań w przestrzeni internetowej

4. Czynniki osobowościowo-społeczne w kształtowaniu postawy predysponującej do ryzykownych zachowań w internecie

5. Konsekwencje i negatywne skutki ryzykownych zachowań w przestrzeni internetowej w określonych grupach wiekowych

6. Wychowanie i kształtowanie wysokich kompetencji społecznych dzieci i młodzieży jako czynnik ochraniający przed podejmowaniem zachowań ryzykownych

7. Rola pedagogiki medialnej w profilaktyce i przeciwdziałaniu ryzykownym zachowaniom w świecie wirtualnym

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny

Praca z literaturą

Ćwiczenia aktywizujące

Metody problemowe

Dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza: Wykazanie się wiedzą na temat ryzykownych zachowań internetowych oraz postępowania diagnostycznego i metod profilaktyki w tym temacie

Umiejętności: Projekt – zaprojektowanie, przeprowadzenie badania oraz analiza - metoda podsumowująca

Kompetencje: Samoocena - metoda podsumowująca.

Ocena prowadzącego - metoda podsumowująca

Uwagi:

gr ćwiczeniowa I DUPE-PKM

Zajęcia prowadzone z użyciem Microsoft Teams (według planu zajęć).

Materiały przesyłane na maila grupy.

Konsultacje indywidualne dla Studentów przez Microsoft Teams lub telefonicznie po wcześniejszym umówieniu: akd137@aps.edu.pl

Dodatkowa literatura dostępna na IBUK Libra (APS):

1. Naruszewicz-Duchlińska, A., Nienawiść w czasach internetu., Gdynia: Novae Res, 2015, IBUK: https://libra.ibuk.pl/book/144657

2. Ogińska-Bulik, N., Majchrzak, P., Uzależnienie od internetu., Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, 2011, IBUK: https://libra.ibuk.pl/book/93683

3. Pyżalski, J., Agresja elektroniczna i cyberbullying., Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2012, IBUK: https://libra.ibuk.pl/book/38054

Dodatkowe opracowania:

Kirwil L., Ryzykowne zachowania dzieci i młodzieży w sieci i ich konsekwencje

http://www.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/ParticipatingCountries/PDFs/PL%20Consequences%20Presentation.pdf

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.