Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 6

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 13:30 - 15:05
sala 1070/1071
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Łukasz Rąb
Literatura:

1. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005.

2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.

3. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996.

4. B. Chyrowicz, Etyki stosowane a moralne problemy współczesności, [w:] Jerzy Brzeziński i In. (red.), Etyka zawodu psychologa, Warszawa 2008, s. 35-39.

5. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000.

6. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971

7. I. Lazari-Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, w: O wartościach, normach i problemach moralnych, PWN, Warszawa 1994.

8. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003.

9. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992.

10. R. Ossowski, Nauczyciel-wychowawca w edukacji specjalnej, w: Pedagogika specjalna wobec potrzeb teraźniejszości i wyzwań przyszłości, red. M. Chodkowska, Wyd. UMCS, Lublin 1998.

11. Problemy pedagogiki specjalnej w okresie przemian społecznych, pod red. A. Pieleckiego, Wyd. UMCS, Lublin 2002.

12. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007.

13. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998.

14. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994.

15. B. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński, Warszawa 2008, s. 83-86.

Na czas pracy zdalnej mogą pojawić się dodatkowe teksty udostępniane przez prowadzącego w formie elektronicznej

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do zajęć. Specyfika etyk zawodowych; Etyka zawodowa a deontologia zawodu.

2. Kwalifikacje zawodowe a kompetencje praktyczno-moralne. Znaczenie wartości w zawodzie zaufania publicznego.

3. Wizerunek pedagoga specjalnego na tle podejść teoretycznych i praktyki zawodowej. Cnoty w zawodzie, deontologizm, utylitaryzm, pryncypializm i sytuacjonizm.

4. Dialog i kontakty interpersonalne na tle konfliktów wartości w pracy pedagoga specjalnego.

5. Wzór osobowy; sylwetka pedagoga specjalnego; rola i odpowiedzialność społeczna.

6. Etyki kodeksowe. Poglądy zwolenników i przeciwników kodeksów etyk zawodowych.

7. Współczesne dylematy etyczne pedagoga specjalnego.

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, metoda dialogiczna, dyskusja, a w przypadku nauczania zdalnego z wykorzystaniem e-narzędzi.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność podczas zajęć, prezentacja. W przypadku nauczania zdalnego - aktywność w formie elektronicznej: odpowiedzi na zadane pytania, eseje, ankiety.

Uwagi:

gr ćwiczeniowa I DUPC-STP

Ćwiczenia z czasie pandemii odbywają się zgodnie z pierwotnym planem zajęć zdalnie na platformie Teams. Linki do spotkań wysyłane są przez platformę Teams. Teksty do pracy oraz pytania kontrolne do tekstów są umieszczane na bieżąco na platformie Teams.

Ćw. 15.04 - zajęcie organizacyjne z wykorzystaniem platformy Teams.

Wysłane zaproszenie przez pocztę Usos i platformę Teams.

Omówienie warunków zaliczenia.

Udostępnienie tekstów i zadań z nimi związanymi (platforma Teams).

22.04. Analiza tekstów, przedstawienie prezentacji przez studentów, dyskusja.

29.04 Analiza tekstów, przedstawienie prezentacji przez studentów, dyskusja.

06.05 Analiza tekstów, przedstawienie prezentacji przez studentów, dyskusja.

13.05 Analiza tekstów, przedstawienie prezentacji przez studentów, dyskusja.

20.05 Analiza tekstów, przedstawienie prezentacji przez studentów, dyskusja.

27.05 Analiza tekstów, zadania do tekstu

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)