Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:50 - 11:25
sala 2202/2203
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Łukaszewska
Literatura:

1. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005.

2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.

3. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996.

4. B. Chyrowicz, Etyki stosowane a moralne problemy współczesności, [w:] Jerzy Brzeziński i In. (red.), Etyka zawodu psychologa, Warszawa 2008, s. 35-39.

5. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000.

6. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971

7. I. Lazari-Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, w: O wartościach, normach i problemach moralnych, PWN, Warszawa 1994.

8. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003.

9. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992.

10. R. Ossowski, Nauczyciel-wychowawca w edukacji specjalnej, w: Pedagogika specjalna wobec potrzeb teraźniejszości i wyzwań przyszłości, red. M. Chodkowska, Wyd. UMCS, Lublin 1998.

11. Problemy pedagogiki specjalnej w okresie przemian społecznych, pod red. A. Pieleckiego, Wyd. UMCS, Lublin 2002.

12. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007.

13. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998.

14. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994.

15. B. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński, Warszawa 2008, s. 83-86.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do zajęć. Specyfika etyk zawodowych; Etyka zawodowa a deontologia zawodu.

2. Kwalifikacje zawodowe a kompetencje praktyczno-moralne. Znaczenie wartości w zawodzie zaufania publicznego.

3. Wizerunek pedagoga specjalnego na tle podejść teoretycznych i praktyki zawodowej. Cnoty w zawodzie, deontologizm, utylitaryzm, pryncypializm i sytuacjonizm.

4. Dialog i kontakty interpersonalne na tle konfliktów wartości w pracy pedagoga specjalnego.

5. Wzór osobowy; sylwetka pedagoga specjalnego; rola i odpowiedzialność społeczna.

6. Etyki kodeksowe. Poglądy zwolenników i przeciwników kodeksów etyk zawodowych.

7. Współczesne dylematy etyczne pedagoga specjalnego.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach, analiza przypadku. Stały kontakt z grupą drogą mailową, materiały udostępniane w formie skanów, przesyłanych na maila USOS grupy.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność bieżąca na zajęciach (udział w dyskusji) albo eseje dotyczące problemów poruszanych podczas zajęć lub - w przypadku edukacji on-line - aktywność w komentowaniu zagadnień na stronie Padlet.com - aktywność mierzona jakością odpowiedzi (dyskusja zapisywana każdorazowo w pdf).

21.04. - zajęcia informacyjne(45min.) - 20.04 zostały przesłane studentom wszystkie informacje o zajęciach w cyklu i forma zaliczenia oraz skany na najbliższe zajęcia (teksty)

zajęcia 1 - 28.04. link do strony z pytaniami został wysłany do studentów 25.04, ważny do 1.05. Lista aktywności na stronie Padlet została wysłana (3.05) wraz z podsumowującą dyskusję prezentacją w Power Point .

zajęcia 2 - 5.05. -skany z tekstem wysłane do studentów 3.05. 5.05 został przesłany link do strony do dyskusji ważny do 9.05.Podsumowująca zajęcia prezentacja Power Point oraz lista aktywności zostały przekazana 10.05.

zajęcia 3 - 12.05 - studenci otrzymali 11.05 drogą mailową skany tekstu na zajęcia wraz z linkiem do strony do dyskusji na Padlet.com (ważny do 15.05). Lista aktywności oraz podsumowująca prezentacja zostały wysłane w dn. 17.05.

zajęcia 4 - 19.05 - studenci drogą mailową dostali tekst w pdf (19.05) oraz link do strony z pytaniami (ważny do 23.05). 25.05. została wysłana prezentacja z podsumowaniem dyskusji oraz lista aktywności.

zajęcia 5- 26.05 - 25.05 został wysłany studentom plik pdf z tekstem na zajęcia. 26.05-studenci otrzymali link do strony Padlet.com z pytaniami, ważny do 30.05. Lista aktywności oraz prezentacja przesłane zostały do studentów 1.06.

zajęcia 6 - 2.06 - skany tekstu na zajęcia wysłany w formie skanów (1.06); link do strony do dyskusji przekazany został 2.06 (ważny do 5.06). Podsumowanie w formie prezentacji oraz lista aktywności - wysłane 6.06.

zajęcia 7 - 9.06 - skany z materiałem do zapoznania się na zajęcia został przesłany w dniu 6.06, a 9.06 - link do strony z możliwością komentowania (ważny do 13.06).

Uwagi:

gr ćwiczeniowa I DUPC-ERIw

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)