Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS]
Semestr letni 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 153 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Łukaszewska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005. 2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. 3. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996. 4. Kodeks Etyczny Nauczyciela, Kodeks Etyki Nauczycielskiej, Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa, Kodeks Etyki Zawodu Kuratora Sądowego, Kodeks Etyki Pracownika Socjalnego, Kodeks Etyki Pracownika Szkoły 5. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000. 6. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971 7. I. Lazari-Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, w: O wartościach, normach i problemach moralnych, PWN, Warszawa 1994. 8. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003. 9. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 10. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007. 11. A. Przyłuska-Fiszer, Niepełnosprawność jako przedmiot refleksji bioetycznej, Wydawnictwo Fall, Kraków 2013. 12. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998. 13. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994. 14. D. Zając, Etyka zawodu nauczycieli, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2011. 15. M. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 83-86. 16. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych 17. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych 18. Konstytucja RP |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Etyka zawodowa a etyka ogólna w perspektywie historycznej i współcześnie. Etyka zawodowa a deontologia zawodu. Etyka zawodowa, etyka społeczna a osobiste wartości moralne. Specyfika etyki pedagoga specjalnego. 2. Pedagog specjalny jako zawód zaufania społecznego – aspekt prawny, etyczny i społeczny. Pedagog specjalny a inne zawody zaufania społęcznego i publicznego (psycholog, nauczyciel, pracownik socjalny, lekarz) – podobieństwa i różnice „cnót” i zobowiązań etycznych. 3. Aspekty etyczne specyficznych funkcji pedagoga specjalnego – etyka diagnozy pedagogicznej, etyka w wychowaniu i kształceniu osób niepełnosprawnych, etyka w relacjach środowiskowych. 4. Odpowiedzialność społeczna pedagoga specjalnego – wizerunek w mediach, działania na rzecz społeczeństwa, postrzeganie społeczne niepełnosprawności a społeczna ocena prestiżu profesji. 5. Cnoty i przywary w zawodzie pedagoga specjalnego. 6. Niepełnosprawność w perspektywie historycznej i współcześnie – problem stygmatyzacji, stereotypów i marginalizacji osób niepełnosprawnych. 7. Pedagog specjalny wobec wyzwań moralnych współczesności – relatywizm etyczny, pluralizm wartości, nowy indywidualizm, utylitaryzm w życiu społecznym. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, prezentacja multimedialna - w warunkach pracy zdalnej przesyłana drogą mailową na maila USOS studentów zapisanych na wykład - prezentacja w formacie Power Point |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, w warunkach pracy zdalnej - pisemna praca zaliczeniowa na podstawie materiału z wykładów i/lub polecanej literatury. Tematy prac konsultowane indywidualnie. Wykład 1 - 28.04 - treść została przesłana w postaci autorskiej prezentacji Power Point zgodnie z planem - 28.04. Wykład 2 - 5.05. - studenci otrzymali na USOS maila prezentację z treścią wykładu. Wykład 3 - 12.05 - prezentacja wysłana na maila USOS studentów. Wykład 4 - 19.05 - prezentacja z treścią wykładu nr 4 została wysłana przez USOS mail studentom. Wykład 5 - 26.05 - studenci otrzymali prezentację Power Point z zagadnieniami wykładu nr 5 Wykład 6 - 2.06 - prezentacja z treścią wykładu została wysłana do studentów przez USOS mail. Wykład 7 - 9.06 - studenci otrzymali drogą mailową prezentację z treścią wykładu |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa I DUPC |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.