Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS] Semestr letni 2019/2020
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 11:40 - 13:15
sala 3080 (aula B)
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 153
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Łukaszewska
Literatura:

1. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005.

2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.

3. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996.

4. Kodeks Etyczny Nauczyciela, Kodeks Etyki Nauczycielskiej, Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa, Kodeks Etyki Zawodu Kuratora

Sądowego, Kodeks Etyki Pracownika Socjalnego, Kodeks Etyki Pracownika Szkoły

5. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000.

6. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971

7. I. Lazari-Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, w: O wartościach, normach i problemach

moralnych, PWN, Warszawa 1994.

8. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003.

9. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992.

10. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007.

11. A. Przyłuska-Fiszer, Niepełnosprawność jako przedmiot refleksji bioetycznej, Wydawnictwo Fall, Kraków 2013.

12. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998.

13. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994.

14. D. Zając, Etyka zawodu nauczycieli, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2011.

15. M. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008,

s. 83-86.

16. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych

17. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych

18. Konstytucja RP

Zakres tematów:

1. Etyka zawodowa a etyka ogólna w perspektywie historycznej i współcześnie. Etyka zawodowa a deontologia zawodu. Etyka zawodowa, etyka społeczna a osobiste wartości moralne. Specyfika etyki pedagoga specjalnego.

2. Pedagog specjalny jako zawód zaufania społecznego – aspekt prawny, etyczny i społeczny. Pedagog specjalny a inne zawody zaufania społęcznego i publicznego (psycholog, nauczyciel, pracownik socjalny, lekarz) – podobieństwa i różnice „cnót” i zobowiązań etycznych.

3. Aspekty etyczne specyficznych funkcji pedagoga specjalnego – etyka diagnozy pedagogicznej, etyka w wychowaniu i kształceniu osób niepełnosprawnych, etyka w relacjach środowiskowych.

4. Odpowiedzialność społeczna pedagoga specjalnego – wizerunek w mediach, działania na rzecz społeczeństwa, postrzeganie społeczne niepełnosprawności a społeczna ocena prestiżu profesji.

5. Cnoty i przywary w zawodzie pedagoga specjalnego.

6. Niepełnosprawność w perspektywie historycznej i współcześnie – problem stygmatyzacji, stereotypów i marginalizacji osób niepełnosprawnych.

7. Pedagog specjalny wobec wyzwań moralnych współczesności – relatywizm etyczny, pluralizm wartości, nowy indywidualizm, utylitaryzm w życiu społecznym.

Metody dydaktyczne:

Wykład, prezentacja multimedialna - w warunkach pracy zdalnej przesyłana drogą mailową na maila USOS studentów zapisanych na wykład - prezentacja w formacie Power Point

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny, w warunkach pracy zdalnej - pisemna praca zaliczeniowa na podstawie materiału z wykładów i/lub polecanej literatury. Tematy prac konsultowane indywidualnie.

Wykład 1 - 28.04 - treść została przesłana w postaci autorskiej prezentacji Power Point zgodnie z planem - 28.04.

Wykład 2 - 5.05. - studenci otrzymali na USOS maila prezentację z treścią wykładu.

Wykład 3 - 12.05 - prezentacja wysłana na maila USOS studentów.

Wykład 4 - 19.05 - prezentacja z treścią wykładu nr 4 została wysłana przez USOS mail studentom.

Wykład 5 - 26.05 - studenci otrzymali prezentację Power Point z zagadnieniami wykładu nr 5

Wykład 6 - 2.06 - prezentacja z treścią wykładu została wysłana do studentów przez USOS mail.

Wykład 7 - 9.06 - studenci otrzymali drogą mailową prezentację z treścią wykładu

Uwagi:

gr wykładowa I DUPC

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)