Podstawy pedagogiki pracy [PE-2F-PPP]
Semestr letni 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki pracy [PE-2F-PPP] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 91 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Urszula Jeruszka | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Źródła w wersji elektronicznej do pracy samokształceniowej: - K. Symela, I. Woźniak, red., Jak tworzyć informacje o zawodach funkcjonujących na rynku pracy? www.infodoradca.edu.pl>pdf.Podrecznik - B. Surma, Aktualne konteksty wychowania przez pracę i do pracy w pedagogice przedszkolnej, http://files.clickweb. home.pl/homepl37784/file/2014₋2-9-33-barbarasurma.pdf - B. Baraniak, Wychowanie przez pracę, do pracy i w pracy – współczesną całożyciowa teorią, interesująca nie tylko pedagogów pracy, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171446590 - Jakie korzyści daje kształcenie dualne? http://praca-biznes.pl/jakie-korzysci-daje-ksztalcenie-dualne - A. Bhuiyan, Dualny system kształcenia zawodowego inwestycją w rozwój gospodarczy, http://kolegia.sgh.waw.pl/pl/KES/struktura/IB/Document/Praca%20dyplomowaBhuiyan.pdf - artykuły w kwartalniku „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, pod adresem: www.edukacjaustawicznadoroslych.eu - J. Orczyk, Zmiany w pracy a przekształcenia w edukacji, "Edukacja Ekonomistów i Menedżerów", nr 4(38), 2015, http://eeim.kwartalnik.com.pl - M. Nowastowska, E. Stroińska, Wpływ technologii na rozwój pracownika i proces zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiebiorstwie, "Edukacja Ekonomistów i Menedżerów" nr 2(52), 2019, http;//eeim.kwartalnik.com.pl - U. Jeruszka, Zatrudnialność w perspektywie pedagogiki pracy, Difin, Warszawa 2019, wersja elektroniczna (format Word) - Rocznik Statystyczny Pracy 2019, GUS, Warszawa - dział: Pracujący - Prezentacje z wykładów |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I. Podstawowe kategorie pedagogiki pracy: - praca człowieka, zawód, różnica pomiędzy zajęciem zarobkowym, zawodem i profesją, kompetencje, kwalifikacje, zatrudnialność - różnice w rozumieniu pojęć: praca - zatrudnienie - zatrudnialność II. Kształcenie przedzawodowe i prozawodowe - Rozumienie istoty i roli wychowania przez pracę i jego zadań w rodzinie, przedszkolu, szkole podstawowej, średniej i wyższej, w zakładzie pracy. - Aktualność problematyki wychowania przez pracę w kontekście kształtowania pożądanych społecznie postaw i etyki wykonywanego zawodu - Pojęcie i zadania edukacji prozawodowej. Przyuczenie do zawodu jako forma edukacji prozawodowej. Zadanie do realizacji pisemnej (1): Określić znaczenie procesu wychowania przez pracę w rozwoju człowieka. III. Edukacja zawodowa: szkolna i pozaszkolna. - Cele, treści i metody kształcenia zawodowego. - Dualne kształcenie zawodowe - zalety, wady i bariery wdrożenia w warunkach polskich. Czy i dlaczego kształcenie dualne może wspierać zatrudnialność absolwentów szkół? - Niedopasowania kompetencyjne i kwalifikacyjne absolwentów szkół - ich źródła, przyczyny i skutki. - Badanie losów absolwentów jako jedna z form oceny wyników kształcenia zawodowego Zadanie do realizacji pisemnej (2): Dlaczego rośnie znaczenie edukacji pozaszkolnej? IV. Edukacja ustawiczna dorosłych. - edukacja pozaszkolna jak główna forma edukacji ustawiczna dorosłych; - różne formy edukacji w miejscu pracy: szkolenia, warsztaty, coaching, mentoring, współpraca z konsultantami zewnętrznymi, rotacja na stanowiskach pracy: zdobywanie umiejętności niezbędnych do pracy na innych stanowiskach niż dotychczas, zastępowanie innych pracowników na ich stanowiskach pracy w celu doskonalenia umiejętności; - dokształcanie, przekwalifikowanie, doskonalenie, samokształcenie - istota i różnice w procesach edukacji; - konieczność posiadania umiejętności wykorzystywania nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w miejscu pracy istotną częścią edukacji ustawicznej - cele i metody aktywizacji zawodowej osób po 55. roku życia Zadanie do realizacji pisemne (3): Pedagogika pracy wobec poprawy zatrudnialności osób dorosłych - starszych? |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
samokształcenie z wykorzystaniem własnego księgozbioru oraz źródeł w wersji elektronicznej, dialogi edukacyjne |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
ocena prac pisemnych - eseje powinny odzwierciedlać nabyte kompetencje na podstawie wykorzystania dostępnej literatury przedmiotu (monografii, artykułów, raportów z badań, roczników statystycznych), a także uwzględniać własne przemyślenia, refleksje i doświadczenia. Powinny być to syntetyczne prace, prezentujące istotę zagadnienia, podstawową podbudowę teoretyczną oraz przykład praktycznego rozwiązania i korzyści z jego wdrożenia, każda z nich do 3 stron (max). Termin oddania wszystkich 3 prac - do 30 kwietnia 2020 r. Wpisy ocen do USOS (wykład) zostaną dokonane po zaliczeniu ćwiczeń z tego przedmiotu. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa I DUPE prezentacje z wykładów oraz elektroniczna wersja książki są przesłane na e-maila grupowego oraz zamieszczone w OneDrive |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.