Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki pracy [PE-2F-PPP] Semestr letni 2019/2020
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy pedagogiki pracy [PE-2F-PPP]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 11:40 - 13:15
sala 3080 (aula B)
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 91
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Urszula Jeruszka
Literatura:

Źródła w wersji elektronicznej do pracy samokształceniowej:

- K. Symela, I. Woźniak, red., Jak tworzyć informacje o zawodach funkcjonujących na rynku pracy? www.infodoradca.edu.pl>pdf.Podrecznik

- B. Surma, Aktualne konteksty wychowania przez pracę i do pracy w pedagogice przedszkolnej,

http://files.clickweb. home.pl/homepl37784/file/2014₋2-9-33-barbarasurma.pdf

- B. Baraniak, Wychowanie przez pracę, do pracy i w pracy – współczesną całożyciowa teorią, interesująca nie tylko pedagogów pracy,

http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171446590

- Jakie korzyści daje kształcenie dualne?

http://praca-biznes.pl/jakie-korzysci-daje-ksztalcenie-dualne

- A. Bhuiyan, Dualny system kształcenia zawodowego inwestycją w rozwój gospodarczy,

http://kolegia.sgh.waw.pl/pl/KES/struktura/IB/Document/Praca%20dyplomowaBhuiyan.pdf

- artykuły w kwartalniku „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, pod adresem: www.edukacjaustawicznadoroslych.eu

- J. Orczyk, Zmiany w pracy a przekształcenia w edukacji, "Edukacja Ekonomistów i Menedżerów", nr 4(38), 2015, http://eeim.kwartalnik.com.pl

- M. Nowastowska, E. Stroińska, Wpływ technologii na rozwój pracownika i proces zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiebiorstwie, "Edukacja Ekonomistów i Menedżerów" nr 2(52), 2019, http;//eeim.kwartalnik.com.pl

- U. Jeruszka, Zatrudnialność w perspektywie pedagogiki pracy, Difin, Warszawa 2019, wersja elektroniczna (format Word)

- Rocznik Statystyczny Pracy 2019, GUS, Warszawa - dział: Pracujący

- Prezentacje z wykładów

Zakres tematów:

I. Podstawowe kategorie pedagogiki pracy:

- praca człowieka, zawód, różnica pomiędzy zajęciem zarobkowym, zawodem i profesją, kompetencje, kwalifikacje, zatrudnialność

- różnice w rozumieniu pojęć: praca - zatrudnienie - zatrudnialność

II. Kształcenie przedzawodowe i prozawodowe

- Rozumienie istoty i roli wychowania przez pracę i jego zadań w rodzinie, przedszkolu, szkole podstawowej, średniej i wyższej, w zakładzie pracy.

- Aktualność problematyki wychowania przez pracę w kontekście kształtowania pożądanych społecznie postaw i etyki wykonywanego zawodu

- Pojęcie i zadania edukacji prozawodowej. Przyuczenie do zawodu jako forma edukacji prozawodowej.

Zadanie do realizacji pisemnej (1): Określić znaczenie procesu wychowania przez pracę w rozwoju człowieka.

III. Edukacja zawodowa: szkolna i pozaszkolna.

- Cele, treści i metody kształcenia zawodowego.

- Dualne kształcenie zawodowe - zalety, wady i bariery wdrożenia w warunkach polskich. Czy i dlaczego kształcenie dualne może wspierać zatrudnialność absolwentów szkół?

- Niedopasowania kompetencyjne i kwalifikacyjne absolwentów szkół - ich źródła, przyczyny i skutki.

- Badanie losów absolwentów jako jedna z form oceny wyników kształcenia zawodowego

Zadanie do realizacji pisemnej (2): Dlaczego rośnie znaczenie edukacji pozaszkolnej?

IV. Edukacja ustawiczna dorosłych.

- edukacja pozaszkolna jak główna forma edukacji ustawiczna dorosłych;

- różne formy edukacji w miejscu pracy: szkolenia, warsztaty, coaching, mentoring, współpraca z konsultantami zewnętrznymi, rotacja na stanowiskach pracy: zdobywanie umiejętności niezbędnych do pracy na innych stanowiskach niż dotychczas, zastępowanie innych pracowników na ich stanowiskach pracy w celu doskonalenia umiejętności;

- dokształcanie, przekwalifikowanie, doskonalenie, samokształcenie - istota i różnice w procesach edukacji;

- konieczność posiadania umiejętności wykorzystywania nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w miejscu pracy istotną częścią edukacji ustawicznej

- cele i metody aktywizacji zawodowej osób po 55. roku życia

Zadanie do realizacji pisemne (3): Pedagogika pracy wobec poprawy zatrudnialności osób dorosłych - starszych?

Metody dydaktyczne:

samokształcenie z wykorzystaniem własnego księgozbioru oraz źródeł w wersji elektronicznej, dialogi edukacyjne

Metody i kryteria oceniania:

ocena prac pisemnych - eseje powinny odzwierciedlać nabyte kompetencje na podstawie wykorzystania dostępnej literatury przedmiotu (monografii, artykułów, raportów z badań, roczników statystycznych), a także uwzględniać własne przemyślenia, refleksje i doświadczenia. Powinny być to syntetyczne prace, prezentujące istotę zagadnienia, podstawową podbudowę teoretyczną oraz przykład praktycznego rozwiązania i korzyści z jego wdrożenia, każda z nich do 3 stron (max).

Termin oddania wszystkich 3 prac - do 30 kwietnia 2020 r.

Wpisy ocen do USOS (wykład) zostaną dokonane po zaliczeniu ćwiczeń z tego przedmiotu.

Uwagi:

gr wykładowa I DUPE

prezentacje z wykładów oraz elektroniczna wersja książki są przesłane na e-maila grupowego oraz zamieszczone w OneDrive

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)