Pedagogika ogólna [PE-2F-PEO]
Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Pedagogika ogólna [PE-2F-PEO] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Sylwia Jaronowska | ||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura i tematyka ćwiczeń z pedagogiki ogólnej dla studiów niestacjonarnych do układu 12 godzin wykładu 15 godzin ćwiczeń. Układ 15 godz. ćwiczeń w 5 odcinkach 1) Zygmunt Mysłakowski, Pedagogika ogólna, /w:/ Encyklopedia wychowania t.1, Nasza Księgarnia, Warszawa 1934, s. 701-785 2) Sergiusz Hessen, Opis koncepcji pedagogiki filozoficznej /w:/ Moje życie, /w:/ S. Hessen, Dzieła zebrane Tom V. Pisma pomniejsze, Wyd. „Żak”, Warszawa 1997, s.48-51. 3) Joanna Rutkowiak, Odmiany myślenia o edukacji, J. Rutkowiak /red./ Impuls Kraków 1995 s. 13-46 4) Zbigniew Kwieciński, Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty –potrzeba całościowego ujęcia) /w:/ Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, Red T. Jaworska, R. Leppert, Impuls, Kraków 1996 , s. 37-44. 5) Irena Wojnar. Jedność i różnorodność pedagogiki zwanej ogólną, /w:/ Tejże, Humanistyczne intencje edukacji, Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2000, s.15-26 6) Hubertus von Schoenebeck, Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 1994, s. 86-128. 7) Ivan Illich, Społeczeństwo bez szkoły, PIW, Warszawa 1976, Rozdział I Dlaczego musimy znieść szkoły, s 29-63 . Opcjonalnie wstęp do tej edycji pióra B. Suchodolskiego, (Istnieje także nowe wydanie w nowym przekładzie: I. Illich, Odszkolnić społeczeństwo, Halart 2011) 8) James W. Botkin, Mahdi Elmandjra, Mircea Malitza, Uczyć się bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”? Raport Klubu Rzymskiego, PWN, Warszawa 1982, Rozdział I i II. S. 39-107 9). Margaret Mead, Kultura i tożsamość . Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 1978; Warszawa 2000. (istnieje również w Internecie wersja PDF. (chomikuj))Najlepiej całość. Jeżeli nie to s. 25 czyli pierwsze strony rozdziału I. Przeszłość. Kultury postfiguratywne czyli nieocenieni przodkowie. i Rozdział III Przyszłość. Kultury prefiguratywne czyli zagadkowe dzieci. s. 106-147 z oraz rozumieć przynajmniej tytuł z Rozdziału II edukacji Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2000, s.27-41Teraźniejszość. Kultury konfiguratywne czyli odnalezieni rówieśnicy. 10) Bogdan Suchodolski, Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, TWWP, Warszawa 2003s.39-72 11) Irena Wojnar, Humanistyczna pedagogika w nieprzyjaznym otoczeniu, /w:/ Tejże, Humanistyczne intencje |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Pedagogika ogólna jako samowiedza pedagogiki. Miejsce pedagogiki ogólnej w strukturze pedagogiki. Rodzaje myślenia o wychowaniu a naukowy charakter pedagogiki. Myślenie potoczne, intuicyjne, mityczne magiczne,mistyczne, religijne, techniczne filozoficzne , praktycystyczne, moralistyczne, estetyczne ideologiczne. Metodologiczne podstawy pedagogiki. Spór agnostycznego i realistycznego realistycznego podejścia do nauki jako przeslanka wspólczesnych dyskusji o pedagogice i jego konsekwencje. Strukyura nauk pedagogicznych .Redukcjoniam i antyredukcjonizn w pedagogice. Humanistyczne podejście do uprawiania pedagogiki. 2. Podstawowe wymiary refleksji nad edukacją w ujęciu statycznym. A) Rozwój biologiczny i psychiczny B) .Socjalizacja. C) .Kulturacja. D) Polityzacja. Temporalny aspekt refleksji nad edukacją. Edukacja jako wychowanie dla przyszlosci. Perspektywa adaptacyjna i perspektywa kreacyjna. Możliwość syntezy obu perspektyw. 3. Edukacja a spoleczeństwo industrialne. Edukacja a społeczeństwo postindustrialne. Edukacja w świetle teorii postindustria;lizmu a edukacja w świetle filozofii postmodernizmu. Konsympcjonizm a edukacja. Globalizacja jako wyzwanie dla edukacji. Edukacja a ochrona środowiska. Edukacja drogą ku alternatywnej cywilizacji humanistycznej. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda seminaryjna, analiza tekstów, dyskusja nad tekstem, przygotowanie prezentacji przez studenta |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
ganizacja pisemnego sprawdzianu opartego na odpowiedziach na pytania opisowe. (W indywidualnych przypadkach, uzasadnionych okolicznościami, możliwy Kryteria oceniania: Ocena bardzo dobra - Student zna bardzo dobrze tematykę wykładu i potrafi wiedzę tę zaprezentować w elokwentnych wypowiedziach. Ocena dobra - student wykazuje zrozumienie zaprezentowanych treści i potrafi przedstawić je w rozwiniętej wypowiedzi. Ocena dostateczna - student zna główne wątki podjętej problematyki i potrafi je przedstawić w spójnej wypowiedzi na co najmniej dwa z trzech podanych tematów. zaliczenie ćwiczeń na zal. Wymagania zaliczeniowe - ćwiczenia: • obecność na ćwiczeniach • znajomość tekstów, • aktywność na zajęciach • realizowanie zadań wyznaczanych przez prowadzącego. pisemnego sprawdzianu opartego na odpowiedziach na pytania opisowe. (W indywidualnych przypadkach, uzasadnionych okolicznościami, możliwy |
||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa I DUPE-PEK 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.