Projekt badawczy specjalnościowy - 1 [PE-2F-PB1]
Semestr zimowy 2019/2020
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 6
Przedmiot: | Projekt badawczy specjalnościowy - 1 [PE-2F-PB1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 24 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Monika Kupiec |
Literatura: |
Flick U., Jakość w badaniach jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2011 (wybrane zagadnienia). Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. Yin R. K., Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015. Literatura przedmiotu zgodna z zainteresowaniami i potrzebami studentów oraz przygotowywanym projektem badawczym. |
Zakres tematów: |
Tematyka: Klasa szkolna jako środowisko rozwoju dziecka – indywiduacji i uspołecznienia. Teoria systemów ekologicznych U. Bronfenbrennera w wyjaśnianiu trudności w uczeniu się. Dziecięce potrzeby i możliwości uczenia się. Nauczycielskie i rodzicielskie obrazy zasobów rozwojowych „bogatego dziecka” i „ubogiego dziecka” w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Sposoby diagnozy i wsparcia dzieci. Przemiany teorii i praktyki wczesnej edukacji dziecka. Rola wiedzy potocznej rodziców i teorii praktycznych nauczycieli w wyjaśnianiu potrzeb i możliwości dzieci oraz w tworzeniu praktyki wychowawczej/pedagogicznej. Nauczycielskie sposoby gromadzenia wiedzy o dziecku i jej interpretacji. Konstruowanie indywidualnych diagnoz pedagogicznych i projektowanie programów terapeutycznych. Obrazy dzieci a działania profilaktyczne. Tworzenie siebie, relacji rówieśniczych i kultury dziecięcej. Tworzenie się relacji w grupie/klasie szkolnej, w grupie nieformalnej, dziecko izolowane. Rozwijanie samodzielności dzieci w działaniach przedszkola – oczekiwania rodziców i nauczycieli. Metoda projektów w pracy przedszkola i klas początkowych. Teoretyczne i praktyczne podstawy projektu. Ponadto tematyka proponowana przez studentów, a związana z ich zainteresowaniami i miejscem pracy. |
Metody dydaktyczne: |
Projektowanie pracy w grupach. Analiza jakościowa zamierzeń i realizacji projektów studenckich – wspólna dyskusja, formułowanie kryteriów oceny, kierunków i sposobów doskonalenia projektów/prezentowanych treści. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach, wytwory zgromadzone w portfolio na różnych etapach realizacji projektu, zgodnie z jego założeniami, terminem i przydziałem zadań. |
Uwagi: |
gr warsztatowa I DUPE-PEK 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.