Psychologia uczenia się [PW-5F-PYU]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Psychologia uczenia się [PW-5F-PYU] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Halina Dubczak | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP. Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Gdańsk: GWP. Buzan, T., Buzan, B. (2002). Mapy Twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo „Ravi”. Galloway, Ch. (1988). Psychologia uczenia się i nauczania. T. 1. Warszawa: PWN. Holmes, Jeffrey D. (2019). Edukacja i uczenie się: 16 największych mitów. Warszawa: PWN. Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wydawnictwo HELION. Psychologia ucznia i nauczyciela (2011). Warszawa : Wydaw. Nauk. Szaurawski, M. (2007). Pamięć. Trening interaktywny. Łódź: Wydawnictwo Acha. Włodarski, Z. (1980). Psychologiczne prawidłowości uczenia się i nauczania. Warszawa: Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Włodarski, Z. (1998). Psychologia uczenia się. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN. Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia 1 – Wprowadzenie do kursu Omówienie zasad prowadzenia ćwiczeń, formy i warunków zaliczania, przedstawienie problematyki ćwiczeń. Zajęcia 2. Główne podejścia teoretyczne w historii badań nad uczeniem się. • Pojęcie uczenie się, rodzaje uczenia się. Uczenie się jako wytwarzanie odruchów warunkowych. •Warunkowanie klasyczne: eksperymenty I. P. Pawłowa. Schemat warunkowania klasycznego. Prawidłowości występujące w warunkowaniu klasycznym. Przykłady warunkowania klasycznego u ludzi. Zastosowania wiedzy o warunkowaniu klasycznym. •Warunkowanie instrumentalne: eksperymenty Thorndike'a; Eksperymenty Skinnera. Schemat warunkowania instrumentalnego. Skuteczność różnych rodzajów wzmocnień. Porównanie warunkowania instrumentalnego i klasycznego. Zastosowania warunkowania instrumentalnego. Indywidualne zadania: Podstawowe prawidłowości przebiegu warunkowania klasycznego i instrumentalnego. Rola kary w uczeniu się. Zajęcia 3. Główne podejścia teoretyczne w historii badań nad uczeniem się. • Uczenie się czynności jako tworzenie łańcucha nawyków. • Rola rozumienia: eksperymenty E.Tolmana nad uczeniem się utajonym. • Eksperymenty W. Köhlera nad uczeniem się przez wgląd. • Eksperymenty nad uczeniem się czynności przez ludzi. • Nabywanie wprawy w procesie uczenia się: krzywe uczenia się. • Czynniki wpływające na przebieg i efekty uczenia się. Transfer w uczeniu się, rodzaje transferu, wpływ podobieństwa zadań. Sposób powtarzania a przebieg i efekty uczenia się: skuteczność powtarzania skomasowanego i rozłożonego w czasie. Skuteczność powtarzania całościowego i częściami. Znaczenie przeuczenia. Indywidualne zadania: Uczenie się czynności jako nabywanie wiedzy proceduralnej: etapy nabywania umiejętności wg J.R. Andersona. Zajęcia 4. Główne podejścia teoretyczne w historii badań nad uczeniem się • Albert Bandura i jego teoria społecznego uczenia się. Zastosowanie wiedzy o uczeniu się społecznym w praktyce nauczania i wychowania dzieci. • Jean Piaget i jego teoria na temat uczenia się. Zastosowanie teorii w nauczaniu dzieci. • Strefa najbliższego rozwoju. Indywidualne zadania: Rozwój poznawczy u dzieci według J. Piageta. Zastosowanie teorii L. S. Wygotskiego w praktyce edukacyjnej. Uczenie się poprzez zabawę: niezawodny sposób nauczania dzieci. Zajęcia 5. Pamięć i uwaga w procesach uczenia się. • Rodzaje pamięci, fazy i procesy pamięci. • Reprezentacja wiedzy w pamięci długotrwałej (schematy, sądy, obrazy). • Zapominanie, rola hamowania pro i retroaktywnego w uczeniu się. • Metody badań pamięci. Indywidualne zadania: Typologia pamięci według L. Squire’a. Pięć głównych systemów pamięci według Schactera i Tulvinga. Zajęcia 6. Pamięć i uwaga w procesach uczenia się. • Uwaga, jej pojęcie, rodzaje i cechy. • Jaka jest rola uwagi w procesie uczenia się? • Metody badań uwagi. Indywidualne zadania: Uwaga i trudności w jej koncentracji. Zajęcia 7. Techniki efektywnego uczenia się. • Wykorzystanie technik pamięciowych w nauce. Mnemotechniki. • Opis wybranych mnemotechnik: łańcuchowa metoda skojarzeń; system cyfrowo-literowy; graficzne notatki, mapy myśli; słowa-klucze. Indywidualne zadania: Technika sporządzania Map Myśli. Zajęcia 8. Motywacja uczniów do nauki. • Czym jest motywacja? Motywacja zewnętrzna i wewnętrzna, poziom motywacji a efektywność wykonywania zadań, sposoby wzbudzania motywacji do nauki, rola ciekawości w uczeniu się. Prawa Yerkesa-Dodsona. • Czynniki wpływające na motywację dziecka do nauki. Indywidualne zadania: Motywacja i strategie uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Zjawisko samospełniającego się proroctwa i efekt wyuczonej bezradności. Zajęcia 8. Wiedza o rozwoju psychicznym jako podstawa nauczania i wychowania. • Rozwój harmonijny, rozwój opóźniony, przyspieszony, nieharmonijny, zaburzenia globalne, parcjalne, fragmentaryczne. • Proces nauczania dzieci i młodzieży w świetle różnic indywidualnych. • Wpływ cech indywidualnych na przebieg procesu uczenia się. Indywidualne zadania: Potencjały i wyzwania rozwojowe okresu młodszego wieku szkolnego/dorastania. Dlaczego dzieci nie chcą się uczyć? Zajęcia 9. Relacje Uczen-Szkola-Dom • Adaptacja uczniów do warunków szkolnych. Badanie gotowości szkolnej. • Psychologiczne aspekty uczenia się i pracy w grupie. Konflikty w środowisku szkolnym: źródła, sposoby rozwiązywania i znaczenie. • 10 rzeczy, które warto zmienić w tradycyjnej szkole. • Trudności i błędy wychowawcze. Indywidualne zadania: Dlaczego polscy uczniowie nie lubią szkoły? Sytuacja rodzinna jako wyznacznik osiągnięć szkolnych dziecka. Rywalizacja vs współpraca: Czego uczyć dzieci? Zajęcia 10-11. Specyficzne trudności w uczeniu się. • Dysleksja, dyskalkulia, dysgrafia, dysortografia - istota i przyczyny, obowiązujące kryteria diagnostyczne. • Metody diagnozy. • Zalecenia post-diagnostyczne. Indywidualne zadania: Regulacje prawne dotyczące uczniów z rozpoznaną dysleksją rozwojową w praktyce. Zajęcia 12-13. Rozwój intelektualny a specyficzne trudności w uczeniu się. • Istota i przyczyny, obowiązujące kryteria diagnostyczne. • Upośledzenie umysłowe • Trudności rozwojowe: ADHD. • Metody pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Indywidualne zadania: Specyficzne trudności w uczeniu się powstałe w konsekwencji zespołu FAS (Płodowy Zespół Ałkoholowy). Specyficzne trudności w uczeniu się powstałe w konsekwencji zespołu nikotynowego. Zajęcia 14. Model nauczyciela tradycyjnego i nauczyciela nowoczesnego. • Psychologiczne warunki nauczania skoncentrowanego na uczniu. • Nauczycielski styl kierowania i nauczania. • Kreowanie pozytywnego klimatu emocjonalnego w klasie. Indywidualne zadania: Jak uczą się dorośli, czyli co trzeba wiedzieć o specyfice kształcenia dorosłych. Style uczenia się i metody aktywizujące w edukacji dorosłych. Zajęcia 15. Podsumowanie zajęć. Kolokwium |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja multimedialna, pokaz, film, dyskusja, ćwiczenia i zadania do wykonania. Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w postaci testu wyboru (20 pytań; wybór jednokrotny); zadania do wykonania w trakcie ćwiczeń. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Materiały do zajęć wysyłane regularnie na adres mailowy grupy, po 17.04.2020 wysyłane przez USOS Tematy indywidualnych prac studentów znajdują się w materiałach prezentacji z pierwszych zajęć, wysłanej na adres mailowy grupy |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.