Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia uczenia się [PW-5F-PYU] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychologia uczenia się [PW-5F-PYU]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 9:50 - 11:25
sala 3526/3527
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Halina Dubczak
Literatura:

Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP.

Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Gdańsk: GWP.

Buzan, T., Buzan, B. (2002). Mapy Twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo „Ravi”.

Galloway, Ch. (1988). Psychologia uczenia się i nauczania. T. 1. Warszawa: PWN.

Holmes, Jeffrey D. (2019). Edukacja i uczenie się: 16 największych mitów. Warszawa: PWN.

Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wydawnictwo HELION.

Psychologia ucznia i nauczyciela (2011). Warszawa : Wydaw. Nauk.

Szaurawski, M. (2007). Pamięć. Trening interaktywny. Łódź: Wydawnictwo Acha.

Włodarski, Z. (1980). Psychologiczne prawidłowości uczenia się i nauczania. Warszawa: Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne,

Włodarski, Z. (1998). Psychologia uczenia się. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.

Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Zakres tematów:

Zajęcia 1 – Wprowadzenie do kursu

Omówienie zasad prowadzenia ćwiczeń, formy i warunków zaliczania, przedstawienie problematyki ćwiczeń.

Zajęcia 2. Główne podejścia teoretyczne w historii badań nad uczeniem się.

• Pojęcie uczenie się, rodzaje uczenia się. Uczenie się jako wytwarzanie odruchów warunkowych.

•Warunkowanie klasyczne: eksperymenty I. P. Pawłowa. Schemat warunkowania klasycznego. Prawidłowości występujące w warunkowaniu klasycznym. Przykłady warunkowania klasycznego u ludzi. Zastosowania wiedzy o warunkowaniu klasycznym.

•Warunkowanie instrumentalne: eksperymenty Thorndike'a; Eksperymenty Skinnera. Schemat warunkowania instrumentalnego. Skuteczność różnych rodzajów wzmocnień. Porównanie warunkowania instrumentalnego i klasycznego. Zastosowania warunkowania instrumentalnego.

Indywidualne zadania: Podstawowe prawidłowości przebiegu warunkowania klasycznego i instrumentalnego. Rola kary w uczeniu się.

Zajęcia 3. Główne podejścia teoretyczne w historii badań nad uczeniem się.

• Uczenie się czynności jako tworzenie łańcucha nawyków.

• Rola rozumienia: eksperymenty E.Tolmana nad uczeniem się utajonym.

• Eksperymenty W. Köhlera nad uczeniem się przez wgląd.

• Eksperymenty nad uczeniem się czynności przez ludzi.

• Nabywanie wprawy w procesie uczenia się: krzywe uczenia się.

• Czynniki wpływające na przebieg i efekty uczenia się. Transfer w uczeniu się, rodzaje transferu, wpływ podobieństwa zadań. Sposób powtarzania a przebieg i efekty uczenia się: skuteczność powtarzania skomasowanego i rozłożonego w czasie. Skuteczność powtarzania całościowego i częściami. Znaczenie przeuczenia.

Indywidualne zadania: Uczenie się czynności jako nabywanie wiedzy proceduralnej: etapy nabywania umiejętności wg J.R. Andersona.

Zajęcia 4. Główne podejścia teoretyczne w historii badań nad uczeniem się

• Albert Bandura i jego teoria społecznego uczenia się. Zastosowanie wiedzy o uczeniu się społecznym w praktyce nauczania i wychowania dzieci.

• Jean Piaget i jego teoria na temat uczenia się. Zastosowanie teorii w nauczaniu dzieci.

• Strefa najbliższego rozwoju.

Indywidualne zadania: Rozwój poznawczy u dzieci według J. Piageta. Zastosowanie teorii L. S. Wygotskiego w praktyce edukacyjnej. Uczenie się poprzez zabawę: niezawodny sposób nauczania dzieci.

Zajęcia 5. Pamięć i uwaga w procesach uczenia się.

• Rodzaje pamięci, fazy i procesy pamięci.

• Reprezentacja wiedzy w pamięci długotrwałej (schematy, sądy, obrazy).

• Zapominanie, rola hamowania pro i retroaktywnego w uczeniu się.

• Metody badań pamięci.

Indywidualne zadania: Typologia pamięci według L. Squire’a. Pięć głównych systemów pamięci według Schactera i Tulvinga.

Zajęcia 6. Pamięć i uwaga w procesach uczenia się.

• Uwaga, jej pojęcie, rodzaje i cechy.

• Jaka jest rola uwagi w procesie uczenia się?

• Metody badań uwagi.

Indywidualne zadania: Uwaga i trudności w jej koncentracji.

Zajęcia 7. Techniki efektywnego uczenia się.

• Wykorzystanie technik pamięciowych w nauce. Mnemotechniki.

• Opis wybranych mnemotechnik: łańcuchowa metoda skojarzeń; system cyfrowo-literowy; graficzne notatki, mapy myśli; słowa-klucze.

Indywidualne zadania: Technika sporządzania Map Myśli.

Zajęcia 8. Motywacja uczniów do nauki.

• Czym jest motywacja? Motywacja zewnętrzna i wewnętrzna, poziom motywacji a efektywność wykonywania zadań, sposoby wzbudzania motywacji do nauki, rola ciekawości w uczeniu się. Prawa Yerkesa-Dodsona.

• Czynniki wpływające na motywację dziecka do nauki.

Indywidualne zadania: Motywacja i strategie uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Zjawisko samospełniającego się proroctwa i efekt wyuczonej bezradności.

Zajęcia 8. Wiedza o rozwoju psychicznym jako podstawa nauczania i wychowania.

• Rozwój harmonijny, rozwój opóźniony, przyspieszony, nieharmonijny, zaburzenia globalne, parcjalne, fragmentaryczne.

• Proces nauczania dzieci i młodzieży w świetle różnic indywidualnych.

• Wpływ cech indywidualnych na przebieg procesu uczenia się.

Indywidualne zadania: Potencjały i wyzwania rozwojowe okresu młodszego wieku szkolnego/dorastania. Dlaczego dzieci nie chcą się uczyć?

Zajęcia 9. Relacje Uczen-Szkola-Dom

• Adaptacja uczniów do warunków szkolnych. Badanie gotowości szkolnej.

• Psychologiczne aspekty uczenia się i pracy w grupie. Konflikty w środowisku szkolnym: źródła, sposoby rozwiązywania i znaczenie.

• 10 rzeczy, które warto zmienić w tradycyjnej szkole.

• Trudności i błędy wychowawcze.

Indywidualne zadania: Dlaczego polscy uczniowie nie lubią szkoły? Sytuacja rodzinna jako wyznacznik osiągnięć szkolnych dziecka. Rywalizacja vs współpraca: Czego uczyć dzieci?

Zajęcia 10-11. Specyficzne trudności w uczeniu się.

• Dysleksja, dyskalkulia, dysgrafia, dysortografia - istota i przyczyny, obowiązujące kryteria diagnostyczne.

• Metody diagnozy.

• Zalecenia post-diagnostyczne.

Indywidualne zadania: Regulacje prawne dotyczące uczniów z rozpoznaną dysleksją rozwojową w praktyce.

Zajęcia 12-13. Rozwój intelektualny a specyficzne trudności w uczeniu się.

• Istota i przyczyny, obowiązujące kryteria diagnostyczne.

• Upośledzenie umysłowe

• Trudności rozwojowe: ADHD.

• Metody pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Indywidualne zadania: Specyficzne trudności w uczeniu się powstałe w konsekwencji zespołu FAS (Płodowy Zespół Ałkoholowy). Specyficzne trudności w uczeniu się powstałe w konsekwencji zespołu nikotynowego.

Zajęcia 14. Model nauczyciela tradycyjnego i nauczyciela nowoczesnego.

• Psychologiczne warunki nauczania skoncentrowanego na uczniu.

• Nauczycielski styl kierowania i nauczania.

• Kreowanie pozytywnego klimatu emocjonalnego w klasie.

Indywidualne zadania: Jak uczą się dorośli, czyli co trzeba wiedzieć o specyfice kształcenia dorosłych. Style uczenia się i metody aktywizujące w edukacji dorosłych.

Zajęcia 15. Podsumowanie zajęć. Kolokwium

Metody dydaktyczne:

Prezentacja multimedialna, pokaz, film, dyskusja, ćwiczenia i zadania do wykonania.

Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w postaci testu wyboru (20 pytań; wybór jednokrotny); zadania do wykonania w trakcie ćwiczeń.

Uwagi:

Materiały do zajęć wysyłane regularnie na adres mailowy grupy, po 17.04.2020 wysyłane przez USOS

Tematy indywidualnych prac studentów znajdują się w materiałach prezentacji z pierwszych zajęć, wysłanej na adres mailowy grupy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)