Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego [PW-5F-PJP] Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego [PW-5F-PJP]
Zajęcia: Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 13:30 - 15:05
sala 3526/3527
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Beata Szurowska
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002.

Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007.

Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007.

Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000.

Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2010.

Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011.

Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20.

Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90.

Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa 2011.

Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

Badyda E., Rzedzicka S., Fonetyka języka polskiego w ćwiczeniach, Gdańsk 2009.

Bernstain B., Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji. Uwagi dotyczące podatności na oddziaływanie szkoły, przeł. Z. Babska, [w:] Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G. W. Shugar, M. Smoczyńska, Warszawa 1980, s. 557-596.

Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002.

Dukiewicz L., Sawicka I., Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków 1995.

Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56.

Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1997.

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001.

Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2001.

Zakres tematów:

1. Literatura dziecięca w pracy nauczyciela małego dziecka.

2. Gramatyka - powtórzenie wiadomości z zakresu gramatyki, gramatyka w edukacji przedszkolaków i małych uczniów.

3. Ortografia - powtórzenie wiadomości z zakresu poprawności ortograficznej, ortografia w edukacji małych uczniów.

4. Okresy literackie (z uwzględnieniem utworów dla dzieci)

5. Istota, cele i treści kształcenia językowego w wychowaniu przedszkolnym i w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej - nauka o języku i nauka języka.

6. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Sposoby stymulowania kreatywności językowej oraz wzbogacania czynnego słownika dziecka.

7. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Proces czytania, rozumienie treści, strategie i rozwojowe modele czytania, sposoby rozwijania umiejętności czytania ze zrozumieniem.

8. Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania. Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone metodami asymilacji wiedzy, metodami problemowymi, gier dydaktycznych, mikronauczania, metodami aktywizującymi.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu), ocena wypowiedzi ustnej

Uwagi:

gr ćwiczeniowa I DMPW 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)