Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności [AK-0F-PAN]
Semestr letni 2019/2020
Wykład,
grupa nr 2
Przedmiot: | Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności [AK-0F-PAN] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Bernadeta Szczupał | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar Zasępa, E. (2017). Niepełnosprawność intelektualna. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wyd. Impuls. Literatura uzupełniająca: Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zasępa, E. (red.) (2013). Doświadczanie choroby i niepełnosprawności. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS. Zeidler, W. (red.) (2007). Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańsk, GWP |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Psychospołeczna sytuacja osób z niepełnosprawnością – analiza wybranych obszarów funkcjonowania osób z różnymi typami dysfunkcji (m.in. osób przewlekle chorych, osób z niepełnosprawnością ruchową, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób niewidomych i słabowidzących, osób głuchych i słabosłyszących, osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu). - wykłady w dn.12.03.; 19.03.; 26.03. - wykłady zostały zamieszczone na platformie E-learning. 2.Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia (proces rehabilitacji w definicjach; cele rehabilitacji; rodzaje rehabilitacji: lecznicza, psychologiczna, zawodowa, społeczna; podstawy prawne procesu rehabilitacji). Instytucje i organizacje pozarządowe działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej. - 16.04.2020r. - wykłady online za pomocą Teams, przesłanie grupie na maila USOS prezentacji multimedialnej oraz materiałów w formie pdf dotyczących treści wykładu; 3. Zagadnienia andragogiki specjalnej i gerontologii specjalnej – okres dorosłości i starości w sytuacji choroby przewlekłej i niepełnosprawności.- 23.04.2020r. 4. Problematyka zagrożenia wykluczeniem społecznym na przykładzie wybranych rodzajów odmienności somatycznych - 30.04.2020r. - - wykłady online za pomocą Teams, przesłanie grupie na maila USOS prezentacji multimedialnej oraz materiałów w formie pdf dotyczących treści wykładu; 5. Sytuacja rodzin osób z niepełnosprawnością. Znaczenie wsparcia społecznego dla osób z niepełnosprawnością i jej rodziny. - 07.05.2020r.- wykłady online za pomocą Teams, przesłanie grupie na maila USOS prezentacji multimedialnej oraz materiałów w formie pdf dotyczących treści wykładu; 6.Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną (wielozakresową) - 14.05.2020r. 7. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnościami. Wybrane metody pracy z osobami z niepełnosprawnością. - 21.05.2020r.- wykłady online za pomocą Teams, przesłanie grupie na maila USOS prezentacji multimedialnej oraz materiałów w formie pdf dotyczących treści wykładu; 8. Niepełnosprawność, modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością, proces rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. - 28.05.2020r.- wykłady online za pomocą Teams, przesłanie grupie na maila USOS prezentacji multimedialnej oraz materiałów w formie pdf dotyczących treści wykładu; 8. Podsumowanie wykładów i sprawdzian pisemny - 07.06.2020 - wykłady online za platformie Teams oraz Forms |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), klasyczna metoda problemowa (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji), E-learning, wykłady online za pomocą Teams, test na platformie Forms |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie w formie pisemnej (pytania testu jednokrotnego wyboru i pytania otwarte) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa I DZPS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.