Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności [AK-0F-PAN]
Semestr letni 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności [AK-0F-PAN] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 100 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Bernadeta Szczupał | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar Zasępa, E. (2017). Niepełnosprawność intelektualna. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wyd. Impuls. Literatura uzupełniająca: Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zasępa, E. (red.) (2013). Doświadczanie choroby i niepełnosprawności. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS. Zeidler, W. (red.) (2007). Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańsk, GWP |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Psychospołeczna sytuacja osób z niepełnosprawnością – analiza wybranych obszarów funkcjonowania osób z różnymi typami dysfunkcji (m.in. osób przewlekle chorych, osób z niepełnosprawnością ruchową, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób niewidomych i słabowidzących, osób głuchych i słabosłyszących, osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu). - wykłady w dn.13.03.; 20.03.; 27.03.; - wykłady wraz zadaniami do samodzielnej pracy studentów zostały zamieszczone na platformie E-learning, 2.Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia (proces rehabilitacji w definicjach; cele rehabilitacji; rodzaje rehabilitacji: lecznicza, psychologiczna, zawodowa, społeczna; podstawy prawne procesu rehabilitacji). Instytucje i organizacje pozarządowe działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej. - 17.04.2020r. - wykład online na platformie Teams, przesłanie grupie na maila USOS prezentacji multimedialnej oraz materiałów w formie pdf dotyczących treści wykładu; 3. Zagadnienia andragogiki specjalnej i gerontologii specjalnej – okres dorosłości i starości w sytuacji choroby przewlekłej i niepełnosprawności.- 24.04.2020r.- wykłady online na platformieTeams, przesłanie grupie na maila USOS prezentacji multimedialnej oraz materiałów w formie pdf dotyczących treści wykładu; 4. Problematyka zagrożenia wykluczeniem społecznym na przykładzie wybranych rodzajów odmienności somatycznych - 08.05.2020r. - wykłady online na paltformie Teams, przesłanie grupie na maila USOS prezentacji multimedialnej oraz materiałów w formie pdf dotyczących treści wykładu; 5. Sytuacja rodzin osób z niepełnosprawnością. Znaczenie wsparcia społecznego dla osób z niepełnosprawnością i jej rodziny. - 15.05.2020r. - wykłady online na platformie Teams, przesłanie grupie na maila USOS prezentacji multimedialnej oraz materiałów w formie pdf dotyczących treści wykładu; 6. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnościami. Wybrane metody pracy z osobami z niepełnosprawnością. - 22.05.2020r. - wykłady online na patformie Teams, przesłanie grupie na maila USOS prezentacji multimedialnej oraz materiałów w formie pdf dotyczących treści wykładu; 7. Niepełnosprawność, modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością, proces rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. - 29.05.2020r. - wykłady online na platformie Teams, przesłanie grupie na maila USOS prezentacji multimedialnej oraz materiałów w formie pdf dotyczących treści wykładu; 6.Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością, ich konsekwencje dla procesu rewalidacji - 05.06.2020r. - wykłady online za pomocą Teams, przesłanie grupie na maila USOS prezentacji multimedialnej oraz materiałów w formie pdf dotyczących treści wykładu; 8. Podsumowanie wykładów i sprawdzian pisemny - 12.06.2020r. - wykłady online za platformie Teams oraz Forms |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), klasyczna metoda problemowa (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji), E-learning, wykłady online za pomocą Teams, zadania testowe na platformie Forms. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie w formie pisemnej (pytania testu jednokrotnego wyboru i pytania otwarte) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa I DZPE |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.