Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia z elementami logiki [AK-0F-FEL] Semestr zimowy 2019/2020
Wykład, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Filozofia z elementami logiki [AK-0F-FEL]
Zajęcia: Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 8:00 - 9:35
sala 1115/1116
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 64
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Drabarek
Literatura:

Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003.

Malinowski A., Pełka M., Brzeski R., Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa 2008.

Nieznański E., Logika. Podstawy – język – uzasadnianie, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2000.

Russell B., Dzieje filozofii zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego, Fundacja Aletheia, Warszawa 2000 (wybrane fragmenty).

Skarbek W.W., Logika dla humanistów, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2004.

Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 1-3 (wybrane fragmenty), PWN, Warszawa 2003.

Zakres tematów:

1. Zagadnienia wstępne. Dziedziny i zagadnienia filozofii. Przedstawienie podstawowych dziedzin filozofii: logiki, metafizyki epistemologii oraz aksjologii (etyki i estetyki) oraz głównych zagadnień współczesnej filozofii analitycznej (filozofii logiki, języka, umysłu oraz nauki).

2. Filozofia starożytna. Filozofowie jońscy, eleaci i atomiści. Omówienie zmian w rozumieniu metafizycznego pojęcia arche i ich konsekwencji epistemologicznych. Przedstawienie teorii wiedzy według Parmenidesa. Omówienie metafizycznej koncepcji atomistów. Protagoras i sofiści. Przedstawienie głównych postulatów filozofii sofistów oraz stanowisk relatywizmu poznawczego oraz relatywizmu etycznego. Sokrates. Omówienie reakcji Sokratesa na filozofię sofistów. Wyjaśnienie pojęcia cnoty (arete) oraz przestawienie stanowiska intelektualizmu etycznego. Omówienie pojęcia dialektyki.

3. Filozofia starożytna. Platon. Scharakteryzowanie pojęcia idei. Przedstawienie genezy stanowiska skrajnego realizmu pojęciowego (skrajnego idealizmu metafizycznego) oraz wyjaśnienie metafizycznej koncepcji podziału rzeczywistości na dziedzinę idei oraz dziedzinę ciał zmysłowych. Wyjaśnienie pojęć: wiedza pewna (episteme) oraz mniemanie (doksa). Przedstawienie stanowiska skrajnego racjonalizmu. Arystoteles. Arystotelesowska logika: wyjaśnienie pojęcia sylogizmu oraz przedstawienie dwóch typów sylogizmów: typu dedukcyjnego oraz typu indukcyjnego. Wskazanie, które dyscypliny naukowe są według Arystotelesa systemami sylogizmów typu dedukcyjnego, a które są systemami sylogizmów typu indukcyjnego. Arystotelesowska metafizyka: przedstawienie stanowiska umiarkowanego realizmu pojęciowego. Wyjaśnienie pojęć: substancja pierwsza, substancja druga (wtórna), forma oraz materia. Arystotelesowska etyka: wyjaśnienie pojęć: dobro, najwyższe dobro, szczęście (eudaimonia), cnota (arete), cnoty praktyczne, cnoty teoretyczne. Omówienie przykładów tych cnót. Wyjaśnienie zasady „złotego środka”.

4. Starożytne szkoły filozoficzne. Epikurejczycy, stoicy i nurt sceptyczny. Przedstawienie koncepcji etyki epikurejczyków oraz stoików.

5. Filozofia średniowieczna. Omówienie poglądów filozofów chrześcijańskich (m.in. św. Augustyn, Orygenes), a także omówienie losów filozofii po upadku Cesarstwa Rzymskiego.

6. Filozofia średniowieczną. Przedstawienie tzw. sporu o uniwersalia i wyjaśnienie pojęć realizm, nominalizm i konceptualizm. Omówienie poglądów Tomasza z Akwinu. Wyjaśnienie tzw. zasady „brzytwy Ockhama”. Wskazanie, które teorie naukowe są według Ockhama lepsze.

7. Filozofia nowożytna. Kartezjusz. Przedstawienie metody analitycznej, sceptycyzmu metodycznego oraz omówienie wniosku, do którego sceptycyzm metodyczny prowadzi. Wyjaśnienie metafizycznej koncepcji dualizmu duszy (umysłu) i ciała. Tomasz Hobbes. Koncepcja społeczeństwa i państwa. G. W. Leibniz. Pojęcie monady, harmonii przedustawnej. Oświecenie angielskie: J. Locke, G. Berkeley i D. Hume.

8. Filozofia nowożytna. Oświecenie francuskie. Filozofowie francuscy XVIII wieku. Omówienie pojęć: minimalizmu, materializmu, mechanicyzmu, determinizmu oraz pozytywizmu. Przedstawienie roli filozofii na gruncie koncepcji pozytywistycznej.

9. Filozofia nowożytna. I. Kant. Omówienie reakcji Kanta na filozofię Hume’a. Wyjaśnienie pojęć: sąd analityczny a priori, sąd syntetyczny a posteriori oraz sąd syntetyczny a priori. Podanie przykładów tych sądów na gruncie filozofii Kanta. Wskazanie, które dyscypliny naukowe są według Kanta systemami sądów analitycznych a priori, a które są systemami sądów syntetycznych a posteriori oraz syntetycznych a priori? Przedstawienie podstawowych pojęć filozofii Kanta: idealizm transcendentalny (fenomenalizm, umiarkowany idealizm epistemologiczny), naoczność zmysłowa, intelekt, rozum, formy zmysłowości, kategorie intelektu, idee regulatywne. Podanie przykładów form zmysłowości, kategorii intelektu oraz idei regulatywnych na gruncie filozofii Kanta.

10. Filozofia współczesna. Narodziny filozofii współczesnej. A. Comte i F. Nietzsche. Dalszy rozwój stanowisk skupionych wokół pozytywizmu (współczesna filozofia analityczna; przedstawienie stanowisk pozytywizmu logicznego oraz logicyzmu; scharakteryzowanie programu logiczno-filozoficznego Koła Wiedeńskiego; wskazanie na wkład polskich logików i filozofów szkoły lwowsko-warszawskiej w rozwój logiki i filozofii języka) i tzw. filozofii życia.

11. Filozofia współczesna. Omówienie nurtów filozofii współczesnej: fenomenologia, pragmatyzm, egzystencjalizm.

12. Elementy logiki: kategorie syntaktyczne i teoria nazw.

13. Elementy logiki: Teoria pytań i podział logiczny.

14: Elementy logiki: Teoria definicji.

15: Elementy logiki: Klasyczny Rachunek Zdań.

Metody dydaktyczne:

1. Metoda podająca treści programowe wraz z prezentacjami najważniejszych zagadnień w Power Point (do użytku studentów).

2. Wskazywanie egzemplifikacji niektórych filozoficznych pojęć i koncepcji z zakresu wybranej problematyki w życiu codziennym każdego człowieka, a także w kulturze i życiu społecznym. Omówienie i zobrazowanie ich odpowiednimi przykładami niektórych zagadnień logicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny; w tym weryfikacja zapoznania się przez studenta z materiałami przedstawianymi na wykładach oraz weryfikacja zapoznania się z literaturą filozoficzną i logiczną.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w wykładach: 30 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego: w tym opracowanie przedstawionych na wykładzie treści w oparciu o prezentacje Power Point oraz zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną - 30 h

Uwagi:

gr wykładowa I DZSC

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)