Współczesne nurty filozofii [AK-0F-WFN]
Semestr zimowy 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne nurty filozofii [AK-0F-WFN] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 41 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jarosław Janowski | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Kuderowicz Z. (red.), Filozofia XX wieku, tom 1-2, Warszawa 2002. Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 2002. Opara S., Filozofia. Współczesne kierunki i problemy, Warszawa 2002. Russell B., Dzieje filozofii zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego, Fundacja Aletheia, Warszawa 2000 (wybrane fragmenty). Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 3 (wybrane fragmenty), PWN, Warszawa 2003. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zagadnienia wstępne. Dziedziny i zagadnienia filozofii. Współczesna kondycja filozofii na tle innych dziedzin nauki i kultury. 2. Pozytywizm. Osoba i poglądy A. Comte’a. Główne cechy charakterystyczne dla tego nurtu filozoficznego. Kolejne etapy „rozwoju” pozytywizmu: empiriokrytycyzm, scjentyzm, poglądy filozoficzne L. Witgensteina, filozofia analityczna, filozofia Koła Wiedeńskiego i jego kontynuatorów (neopozytywizm, pozytywizm logiczny). 3. Pragmatyzm. Główni przedstawiciele: Ch.S. Pierce, W. James, J. Dewey. Podobieństwa i różnice pomiędzy pragmatyzmem a pozytywizmem. Pragmatyczna teoria prawdy. Maksyma pragmatyczna i problem asercji. 4.Filozofia życia. Antyesencjalizm i krytyka europejskiej kultury u F. Nietzschego. Antynaturalizm metodologiczny i ontologiczny W. Dilthey’a. Intuicjonizm H. Bergsona. 5. Egzystencjalizm. Specyfika idei egzystencji u przedstawicieli nurtu: S.Kierkegaarda, K. Jaspersa, J-P. Sartre’a i M. Heideggera. Kryzys egzystencjalny, sytuacje graniczne, rzucenie w świat jako podstawa ludzkiej egzystencji. 6. Fenomenologia. Przedstawienie głównych postulatów fenomenologii na przykładzie filozofii Edmunda Husserla. Istota tzw. fenomenów. Metoda „redukcji fenomenologicznej”. Znaczenie intuicji w procesie poznania. 7. Kolokwium końcowe. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Metoda podająca treści programowe wraz z prezentacjami najważniejszych zagadnień w Power Point (do użytku studentów). 2. Wskazywanie egzemplifikacji filozoficznych pojęć z zakresu wybranej problematyki w codziennym funkcjonowaniu i myśleniu człowieka oraz jego sferze społecznej i politycznej. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne, w tym weryfikacja zapoznania się przez studenta z materiałami przedstawianymi na wykładach oraz weryfikacja zapoznania się z literaturą filozoficzną. Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego: w tym opracowanie przedstawionych na wykładzie treści w oparciu o prezentacje Power Point oraz zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną - 15 h |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa I DUSC |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.