Warsztaty umiejętności interpersonalnych [AK-0F-WUI]
Semestr zimowy 2019/2020
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 32
Przedmiot: | Warsztaty umiejętności interpersonalnych [AK-0F-WUI] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 32 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Cichoń-Piasecka | ||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2004. McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2004. Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2003. Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1998. Wills-Brandon, Jak mówić "nie" i budować dobre związki, Gdańsk 2001 Literatura uzupełniająca: Baker A. Doskonała umiejętność komunikacji, Gliwice 2004. Eales-White R. Sprawny lider, Gliwice 2003. Forsyth P. Jak motywować ludzi, Gliwice 2000. Pease A. Mowa ciała. Jak odczytywać myśli innych ludzi z ich gestów, Kielce 2003. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
TREŚCI PRZEDMIOTU: Proces komunikacji - jak przekazujemy, jak rozumiemy informacje. Język jako podstawowe medium komunikacyjne. Prezentacyjna funkcja języka w procesie komunikacyjnym. Słuchanie jako podstawowa umiejętność w komunikowaniu się z innymi - słuchanie aktywne, empatyczne, otwarte. Bariery utrudniające słuchanie. Cztery rodzaje ekspresji - obserwacje,myśli, uczucia, potrzeby.Budowanie pełnych komunikatów. Analiza transakcyjna Erica Berne`a. Terytoria i strefy. Język ciała, czyli co można wyczytać z naszych gestów. Natura autoprezentacji. Oddziaływania interpersonalne. Budowanie poczucia własnej wartości. Umiejętność wzbudzania sympatii - kompetencje, wiarygodność, autorytet, postawa moralna. Ukryte programy i ich funkcje. Postawy życiowe - typ bierny, manipulujący, agresywny i asertywny w radzeniu sobie z konfliktem. Trening asertywności. Asertywne cele, ekspresja, słuchanie. Asertywne rozwiązywanie konfliktów. Wywieranie wpływu na innych. Skuteczne i nieskuteczne strategie wpływania na innych. Sztuka motywowania. Rola lidera grupy zadaniowej. Nauczyciel jako menedżer klasy. Style zarządzania klasą. Źródła sukcesu lub porażki w komunikowaniu się nauczyciela z klasą. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody asymilacji wiedzy, problemowe, aktywizujące, gier dydaktycznych, metoda sytuacyjna |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone metodami asymilacji wiedzy, problemowymi, metodami aktywizującymi i gier dydaktycznych. Zaliczenie uzyskuje student na podstawie uczestnictwa i aktywności na ćwiczeniach oraz oceny z testu kompetencyjnego, zawierającego pytania zamknięte i otwarte z zakresu treści omawianych na zajęciach. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 15 godz. Przygotowanie do zajęć, lektury: 45 godz. Przygotowanie do kolokwium: 30 godz. LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 pkt. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
gr warsztatowa I DMPW 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.