Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Zagrożenia mediów cyfrowych 10-1S-ZMC1
Semestr letni 2019/2020
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Zagrożenia mediów cyfrowych 10-1S-ZMC1
Zajęcia Semestr letni 2019/2020 (2019L) (zakończony)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 9:50 - 11:25
sala 3139 (aula C)
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Agnieszka Kolek
Literatura:

Literatura obowiązkowa

1.Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Difin, Warszawa, 2014

2.Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków, 2015

3.Bednarek J. , Andrzejewska A. (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wydawnictwo Impuls, APS i NASK, Kraków,2015

Literatura uzupełniająca:

1. Jaszczak A., Poczucie uzależnienia od Internetu a poczucie kontroli u adolescentów, [w:] Psychologiczne konteksty Internetu, Szmigielska B., (red.), Wydawnictwo WAM, Kraków, 2009

2. Kaliszewska K., Nadmierne używanie Internetu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2007

3. Tanaś M., O potrzebie pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów, [w:] Kultura i język mediów, Tanaś M., (red.), Impuls, Kraków, 2007

4. Andrzejewska A., Bednarek J., Ćmiel S., Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, Wyd. WSGE, Józefów 2013

Zakres tematów:

1. Zagrożenia cyberprzestrzeni w zakresie bezpieczeństwa jednostki

2. Zagrożenia internetowe dotyczące funkcjonowania psychospołecznego jednostki

3. Zagrożenia społeczno-wychowawcze i sfera aksjologiczno-wolicjonalna w kontekście świata wirtualnego

4. Rodzaje i podział zagrożeń internetowych, nowoczesne modele zagrożeń

5. Etiologia i przyczyny nieadekwatnego uczestnictwa w świecie wirtualnym

6. Konsekwencje krótko i długoterminowe dotyczące nieprawidłowego funkcjonowania dzieci i młodzieży w przestrzeni internetowej

7. Efekt Lucyfera w przestrzeni wirtualnej

8. Psychoedukacja i profilaktyka w aspekcie zagrożeń internetowych

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny

Praca z literaturą

Ćwiczenia aktywizujące

Metody problemowe

Metoda projektu

Dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza: Wykazanie się wiedzą na temat zagrożeń internetowych oraz postępowania diagnostycznego i metod profilaktyki w tym temacie

Umiejętności: Projekt – zaprojektowanie, przeprowadzenie badania oraz analiza - metoda podsumowująca

Kompetencje: Samoocena - metoda podsumowująca.

Ocena prowadzącego - metoda podsumowująca

Uwagi:

gr wykładowa III DZPE-EME

Zajęcia prowadzone z użyciem Microsoft Teams (według planu zajęć).

Materiały przesyłane na maila grupy.

Konsultacje indywidualne dla Studentów przez Microsoft Teams lub telefonicznie po wcześniejszym umówieniu: akd137@aps.edu.pl

Dodatkowa literatura dostępna na IBUK (APS):

1. Naruszewicz-Duchlińska, A., Nienawiść w czasach internetu., Gdynia: Novae Res, 2015, IBUK: https://libra.ibuk.pl/book/144657

2. Ogińska-Bulik, N., Majchrzak, P., Uzależnienie od internetu., Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, 2011, IBUK: https://libra.ibuk.pl/book/93683

3. Pyżalski, J., Agresja elektroniczna i cyberbullying., Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2012, IBUK: https://libra.ibuk.pl/book/38054

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.