Edukacja międzykulturowa w szkole [10-1S-EMS]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Edukacja międzykulturowa w szkole [10-1S-EMS] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Małgorzata Nowak |
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Bernacka-Langier A., Dąbrowa E., Pawlic-Rafałowska E., Wasilewska-Łaszczuk J., Zasuńska M., Praca z uczniem cudzoziemskim dla dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i psychologów. Przewodnik dobrych praktyk, BE m.st. Warszawy, Warszawa 2011 [w:] file:///C:/Users/Ewa/Downloads/praktyki-wersja-druk-pop%20(3).pdf 2. Białek K., Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2015, s. 7-38, 46-55. 3. Burszta W., Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2008, s. 43-109. 4. Dąbrowa E., Kim jest dziś inny w Polsce?, R. Kusek, J. Sanetra-Szeliga (red.) Spoglądając na stereotyp, Międzynarodowe Centrum Kultury,Kraków 2014, s. 12-31. 5. Dąbrowa E., Pedagogiczna recepcja hipotezy kontaktu a integracja dzieci pochodzenia migranckiego, J. Nikitorowicz, J. Muszyńska, B. Boćwińska-Kiluk (red.), Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Współczesne strategie kreowania przestrzeni życia jednostki, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014. 6. Dąbrowa E., Nowak M., Pawlic-Rafałowska E. (et.), Kompetencje międzykulturowe nauczycieli w wielokulturowych miastach. Przewodnik dobrych praktyk dla nauczycieli, Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy, Warszawa 2018, s. 31-37, 53-56, 94-127, [w:] http://edukacja.warszawa.pl/sites/edukacja/files/programy-unijne/13052/attachments/kompetencje_miedzykulturowe_nauczycieli_w_wielokluturowych_miastach_warszawa-berlin.pdf. 7. Jodłowiec M., Niżegorodcew A. (red.), Dydaktyka języków obcych na początku XXI wieki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007, s. 27-56. 8. Lewowicki T., Edukacja wobec odwiecznych i współczesnych problemów świata – konteksty i wyzwania edukacji międzykulturowej, [w:] Edukacja międzykulturowa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Łysomice 2013, nr 2, s. 19-37. 9. Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 17-92, 103-139, 334-441. 10. Nikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005, s. 31-59. Uzupełniająca: 1. Barzykowski K., Grzymała-Moszczyńska H., Dzida D., Grzymała-Moszczyńska J., Kosno M., Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2013. 2. Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, PWN, Warszawa 2009 (rozdział poświęcony akulturacji). 3. Dąbrowa E., Markowska-Manista U., Między kulturami. Edukacja w wielokulturowej rzeczywistości, APS, Warszawa 2009. 4. Dąbrowa E., Markowska-Manista U., Analiza doświadczeń krajów europejskich w dziedzinie edukacji dzieci i młodzieży cudzoziemskiej, Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawa 2010 (całość). 5. Gębal P., Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Wydawnictwo Universitas, Wydawnictwo: Księgarnia Akademicka, Kraków 2018. 6. Grzybowski P., Edukacja międzykulturowa – przewodnik, IMPULS, Kraków 2008. 7. Kapuściński R., Ten Inny, Wyd. Znak, Kraków 2006. 8. Kłosowska A., Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005. 9. Klimowicz A. (red.), Edukacja międzykulturowa. Poradnik dla nauczyciela, Wyd. CODN, Warszawa 2004. 10. Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi, Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawa 2010. 11. Muszyńska J., Danielewicz W., Bajkowski T. (red.), Kompetencje międzykulturowe jako kapitał społeczności wielokulturowych, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2013. 12. Pilch T. (red.), O potrzebie dialogu kultur i ludzi, Warszawa 2000. 13. Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008, s. 29-50, 123-156. 14. Rogalska-Marasińska A., Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017. 15. Szeląg A. (red.), Wielokulturowość - międzykulturowość obszarami edukacyjnych odniesień, Kraków 2006. 16. Weigl B., Malaszkiewicz B. (red.), Inni to także my, Gdańsk 1998. |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do zajęć. Omówienie ram programowych i organizacyjnych. Test wiedzy nt. zróżnicowania kulturowego w Polsce (ewaluacja wstępna) 18.02.2020 I MODUŁ Wiedza o sobie 2. Tożsamość człowieka - istota. Wielowymiarowość tożsamości. Tożsamość kulturowa w środowisku wielokulturowym. Tożsamość kulturowa ucznia i nauczyciela w perspektywie edukacji międzykulturowej. 25.02.2020 3. Budowanie tożsamości kulturowej. Rola transmisji kulturowej w konstruowaniu tożsamości. Wykorzystanie analizy dokumentów źródłowych i kartografii do budowania tożsamości. 3.03.2020 II MODUŁ Wiedza o różnorodności 4. Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i na świecie- ujęcie historyczne i aktualna sytuacja. 10.03.2020 5. Uczniowie o różnym pochodzeniu kulturowym w polskiej szkole. 17.03.2020 6. Różnice kulturowe - rodzaje i znaczenie w pracy edukacyjnej. 24.03.2020 III MODUŁ Praca w środowisku szkolnym wielo- i monokulturowym 7. Uczniowie o różnym pochodzeniu kulturowym w środowisku szkolnym - wchodzenie w środowisko i możliwe trudności. 31.03.2020 8. Diagnozowanie uczniów o różnym pochodzeniu kulturowym i budowanie systemów wsparcia. 7.04.2020 9. Warsztat pracy nauczyciela w zakresie edukacji międzykulturowej w szkołach jednolitych i zróżnicowanych kulturowo - założenia, programy i treści kształcenia, metody i narzędzia pracy. 21.04.2020 10. Podstawy komunikacji międzykulturowej w środowisku szkolnym. Uczeń dwujęzyczny i wielojęzyczny. Nauka języka polskiego jako drugiego i związane z tym wyzwania. 28.04.2020 11. Ocenianie uczniów w środowisku międzykulturowym. Rozwiązywanie podstawowych problemów edukacyjnych i współpraca w tym zakresie. 5.05.2020 IV MODUŁ Działania antydyskryminacyjne 12. Dlaczego dyskryminujemy i jesteśmy dyskryminowani? - istota dyskryminacji, przejawy i przyczyny. Przeciwdziałanie dyskryminacji. 12.05.2020 13. Działania antydyskryminacyjne jako podstawa pracy w środowisku wielo- i monokulturowym. (w tym działania przeciw mowie nienawiści) 19.05.2020 V MODUŁ Dobre praktyki w zakresie edukacji międzykulturowej 14. Przykłady inicjatyw edukacyjnych europejskich i polskich podejmowanych w ramach edukacji międzykulturowych i różnorodnościowej. 26.05.2020 15. Programy i inicjatywy szkolne na rzecz wielokulturowości i różnorodności. 2.06.2020 16. Podsumowanie/ powtórzenie/ prezentacje własne studentów. 9.06.2020 |
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja, - gry dydaktyczne, - praca z tekstem, - metoda problemowa, - burza pytań, - analiza przypadków, - drama |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Znajomość literatury obowiązkowej. 2. Test wiedzy nt. zróżnicowania kulturowego w Polsce (ewaluacja wstępna i końcowa). 3. Opracowanie reportażu i mapy kulturowej środowiska lokalnego. 4. Opracowanie i realizacja projektu z zakresu edukacji międzykulturowej (przygotowanie scenariusza 3-godzinnych zajęć, realizacja zaakceptowanego projektu, przygotowanie sprawozdania z przeprowadzonych zajęć). 5. Obecność na ćwiczeniach i aktywny w nich udział (powyżej dwóch nieobecności na zajęciach konieczność zaliczania materiału na dyżurach). 6. Możliwość otrzymywania plusów za pracę w celu podniesienia oceny o 0,5 lub 1,0. |
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa III DZPE-ASK-EW |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.