Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja międzykulturowa w szkole [10-1S-EMS] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Edukacja międzykulturowa w szkole [10-1S-EMS]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 8:00 - 9:35
sala 1073/1074
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Małgorzata Nowak
Literatura:

Obowiązkowa:

1. Bernacka-Langier A., Dąbrowa E., Pawlic-Rafałowska E., Wasilewska-Łaszczuk J., Zasuńska M., Praca z uczniem cudzoziemskim dla dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i psychologów. Przewodnik dobrych praktyk,

BE m.st. Warszawy, Warszawa 2011 [w:] file:///C:/Users/Ewa/Downloads/praktyki-wersja-druk-pop%20(3).pdf

2. Białek K., Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2015, s. 7-38, 46-55.

3. Burszta W., Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2008, s. 43-109.

4. Dąbrowa E., Kim jest dziś inny w Polsce?, R. Kusek, J. Sanetra-Szeliga (red.) Spoglądając na stereotyp, Międzynarodowe Centrum Kultury,Kraków 2014, s. 12-31.

5. Dąbrowa E., Pedagogiczna recepcja hipotezy kontaktu a integracja dzieci pochodzenia migranckiego, J. Nikitorowicz, J. Muszyńska, B. Boćwińska-Kiluk (red.), Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Współczesne strategie kreowania przestrzeni życia jednostki, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014.

6. Dąbrowa E., Nowak M., Pawlic-Rafałowska E. (et.), Kompetencje międzykulturowe nauczycieli w wielokulturowych miastach. Przewodnik dobrych praktyk dla nauczycieli, Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy, Warszawa 2018, s. 31-37, 53-56, 94-127, [w:] http://edukacja.warszawa.pl/sites/edukacja/files/programy-unijne/13052/attachments/kompetencje_miedzykulturowe_nauczycieli_w_wielokluturowych_miastach_warszawa-berlin.pdf.

7. Jodłowiec M., Niżegorodcew A. (red.), Dydaktyka języków obcych na początku XXI wieki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007, s. 27-56.

8. Lewowicki T., Edukacja wobec odwiecznych i współczesnych problemów świata – konteksty i wyzwania edukacji międzykulturowej, [w:] Edukacja międzykulturowa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Łysomice 2013, nr 2, s. 19-37.

9. Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 17-92, 103-139, 334-441.

10. Nikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005, s. 31-59.

Uzupełniająca:

1. Barzykowski K., Grzymała-Moszczyńska H., Dzida D., Grzymała-Moszczyńska J., Kosno M., Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2013.

2. Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, PWN, Warszawa 2009 (rozdział poświęcony akulturacji).

3. Dąbrowa E., Markowska-Manista U., Między kulturami. Edukacja w wielokulturowej rzeczywistości, APS, Warszawa 2009.

4. Dąbrowa E., Markowska-Manista U., Analiza doświadczeń krajów europejskich w dziedzinie edukacji dzieci i młodzieży cudzoziemskiej, Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawa 2010 (całość).

5. Gębal P., Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Wydawnictwo Universitas, Wydawnictwo: Księgarnia Akademicka, Kraków 2018.

6. Grzybowski P., Edukacja międzykulturowa – przewodnik, IMPULS, Kraków 2008.

7. Kapuściński R., Ten Inny, Wyd. Znak, Kraków 2006.

8. Kłosowska A., Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005.

9. Klimowicz A. (red.), Edukacja międzykulturowa. Poradnik dla nauczyciela, Wyd. CODN, Warszawa 2004.

10. Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi, Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawa 2010.

11. Muszyńska J., Danielewicz W., Bajkowski T. (red.), Kompetencje międzykulturowe jako kapitał społeczności wielokulturowych, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2013.

12. Pilch T. (red.), O potrzebie dialogu kultur i ludzi, Warszawa 2000.

13. Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008, s. 29-50, 123-156.

14. Rogalska-Marasińska A., Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017.

15. Szeląg A. (red.), Wielokulturowość - międzykulturowość obszarami edukacyjnych odniesień, Kraków 2006.

16. Weigl B., Malaszkiewicz B. (red.), Inni to także my, Gdańsk 1998.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do zajęć. Omówienie ram programowych i organizacyjnych.

Test wiedzy nt. zróżnicowania kulturowego w Polsce (ewaluacja wstępna) 18.02.2020

I MODUŁ Wiedza o sobie

2. Tożsamość człowieka - istota. Wielowymiarowość tożsamości. Tożsamość kulturowa w środowisku wielokulturowym. Tożsamość kulturowa ucznia i nauczyciela w perspektywie edukacji międzykulturowej. 25.02.2020

3. Budowanie tożsamości kulturowej. Rola transmisji kulturowej w konstruowaniu tożsamości. Wykorzystanie analizy dokumentów źródłowych i kartografii do budowania tożsamości. 3.03.2020

II MODUŁ Wiedza o różnorodności

4. Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i na świecie- ujęcie historyczne i aktualna sytuacja. 10.03.2020

5. Uczniowie o różnym pochodzeniu kulturowym w polskiej szkole. 17.03.2020

6. Różnice kulturowe - rodzaje i znaczenie w pracy edukacyjnej. 24.03.2020

III MODUŁ Praca w środowisku szkolnym wielo- i monokulturowym

7. Uczniowie o różnym pochodzeniu kulturowym w środowisku szkolnym - wchodzenie w środowisko i możliwe trudności. 31.03.2020

8. Diagnozowanie uczniów o różnym pochodzeniu kulturowym i budowanie systemów wsparcia. 7.04.2020

9. Warsztat pracy nauczyciela w zakresie edukacji międzykulturowej w szkołach jednolitych i zróżnicowanych kulturowo - założenia, programy i treści kształcenia, metody i narzędzia pracy. 21.04.2020

10. Podstawy komunikacji międzykulturowej w środowisku szkolnym. Uczeń dwujęzyczny i wielojęzyczny. Nauka języka polskiego jako drugiego i związane z tym wyzwania. 28.04.2020

11. Ocenianie uczniów w środowisku międzykulturowym. Rozwiązywanie podstawowych problemów edukacyjnych i współpraca w tym zakresie. 5.05.2020

IV MODUŁ Działania antydyskryminacyjne

12. Dlaczego dyskryminujemy i jesteśmy dyskryminowani? - istota dyskryminacji, przejawy i przyczyny. Przeciwdziałanie dyskryminacji. 12.05.2020

13. Działania antydyskryminacyjne jako podstawa pracy w środowisku wielo- i monokulturowym. (w tym działania przeciw mowie nienawiści) 19.05.2020

V MODUŁ Dobre praktyki w zakresie edukacji międzykulturowej

14. Przykłady inicjatyw edukacyjnych europejskich i polskich podejmowanych w ramach edukacji międzykulturowych i różnorodnościowej. 26.05.2020

15. Programy i inicjatywy szkolne na rzecz wielokulturowości i różnorodności. 2.06.2020

16. Podsumowanie/ powtórzenie/ prezentacje własne studentów. 9.06.2020

Metody dydaktyczne:

- dyskusja,

- gry dydaktyczne,

- praca z tekstem,

- metoda problemowa,

- burza pytań,

- analiza przypadków,

- drama

Metody i kryteria oceniania:

1. Znajomość literatury obowiązkowej.

2. Test wiedzy nt. zróżnicowania kulturowego w Polsce (ewaluacja wstępna i końcowa).

3. Opracowanie reportażu i mapy kulturowej środowiska lokalnego.

4. Opracowanie i realizacja projektu z zakresu edukacji międzykulturowej (przygotowanie scenariusza 3-godzinnych zajęć, realizacja zaakceptowanego projektu, przygotowanie sprawozdania z przeprowadzonych zajęć).

5. Obecność na ćwiczeniach i aktywny w nich udział (powyżej dwóch nieobecności na zajęciach konieczność zaliczania materiału na dyżurach).

6. Możliwość otrzymywania plusów za pracę w celu podniesienia oceny o 0,5 lub 1,0.

Uwagi:

gr ćwiczeniowa III DZPE-ASK-EW

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)