Metodyka kształcenia twórczego w edukacji szkolnej [10-1S-MKT1]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka kształcenia twórczego w edukacji szkolnej [10-1S-MKT1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dorota Jankowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Appelt, K. (2005). Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? [W:] A.I. Brzezińska (red.) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2. Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, T. 2, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Warszawa: PWN 2010. 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej 4. Galewska-Kustra, M. (2012). Szkoła wspierająca twórczość uczniów. Teoria i przykład praktyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 5. Szmidt K. J. (2001), Szkolne inhibitory twórczej aktywności uczniów w świetle badań typu action research, w: Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, red. B. Śliwerski, Impuls, Kraków. 6. Szmidt, J, K. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Helion. 7. Uszyńska- Jarmoc, J. (2005). Podróże, skarby, przygoda : podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. TransHumana. 8. Szmidt K. J. (1996), Przewodnik metodyczny dla nauczycieli. Porządek i przygoda. Lekcje twórczości, WSiP, Kraków. 9. Domań, R. (1999). Karty dialogowe. Klanza. 10. Karolak, W. Kaczorowska, B., Jabłoński, M. (1996). Działania twórcze. Twórczość wspomagająca rozwój. Łódź: AHE. 11. Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Edgard. 12. Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 1. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin. 13. Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009b). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 2. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin. 14. Olczak, M. (2009). Trening twórczości. Współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę. Kraków: Impuls. 15. Nęcka, E, Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia 1 (20.04.2020). Program "Metoda i Wyobraźnia" – (zajęcia zdalne) Literatura: Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 1. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin. Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009b). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 2. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin. Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - prezentacja multimedialna prezentująca założenia programu „Metoda i wyobraźnia” - przykładowe ćwiczenia z ww. programu Zadania dla studentów: zapoznanie się z metodyką programu „Metoda i wyobraźnia”, zapoznanie się z ćwiczeniami z ww. programu Zajęcia 2 (27.04.2020). Arteterapia i rozwijanie twórczości. Program "Działania twórcze" - warsztat (zajęcia zdalne) Literatura: Karolak, W. Kaczorowska, B., Jabłoński, M. (1996). Działania twórcze. Twórczość wspomagająca rozwój. Łódź: AHE. Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - prezentacja multimedialna prezentująca założenia programu „Działania twórcze” - przykładowe ćwiczenia z ww. programu Zadania dla studentów: zapoznanie się z metodyką programu „Działania twórcze”, zapoznanie się z ćwiczeniami z ww. programu Zajęcia 3 (04.05.2020). Eksploruj, kojarz, przekształcaj, zmieniaj - Trening kreatywności A. Biela - (zajęcia zdalne) Literatura: Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Edgard. Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - prezentacja multimedialna prezentująca założenia programu „Eksploruj, kojarz, przekształcaj, zmieniaj” - przykładowe ćwiczenia z ww. programu Zadania dla studentów: zapoznanie się z metodyką programu „Eksploruj, kojarz, przekształcaj, zmieniaj”, zapoznanie się z ćwiczeniami z ww. programu Zajęcia 4 (11.05.2020). Lekcje twórczości - program "Porządek i przygoda" (zajęcia zdalne). Literatura: Szmidt K. J. (1996), Przewodnik metodyczny dla nauczycieli. Porządek i przygoda. Lekcje twórczości, WSiP, Kraków. Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - prezentacja multimedialna prezentująca założenia programu „Porządek i przygoda” - przykładowe ćwiczenia z ww. programu Zadania dla studentów: zapoznanie się z metodyką programu ”Porządek i przygoda”, zapoznanie się z ćwiczeniami z ww. programu. Zajęcia 5 (18.05.2020). Sposoby przeciwdziałania rutynie w pracy z dziećmi poprzez ekspresję twórczą i artystyczną (zajęcia zdalne). Literatura: Krzywoń, D. & Hetmńczyk, H. (2008)/ Kraina kreatywności. Sosnowiec: Humanitas. Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - prezentacja struktury i założeń programu "Kraina Kreatywności" - przykładowe ćwiczenia z ww. programu - frament wprowadzenia metodycznego do ww. programu Zadania dla studentów: zapoznanie się ze strukturą ww. programu, analiza przykładowych ćwiczeń treningowych z ww. programu. Zajęcia 6 (25.05.2020). Współczesna forma wychowania przez sztukę - trening twórczości autorstwa Małgorzaty Olczak Literatura: Olczak, M. (2009). Trening twórczości. Współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę. Kraków: Impuls. Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - prezentacja struktury i założeń programu "Trening twórczości" M. Olczak - przykładowe ćwiczenia z ww. programu - skan fragmentu podręczniak testowego (wprowadzenie metodyczne do treningu). Zadania dla studentów: zapoznanie się ze strukturą treningu, analiza przykładowych ćwiczeń treningowych z ww. programu. Zajęcia 7 (01.06.2020). Operacje myślenia twórczego - trening twórczości (zajęcia zdalne) Literatura: Nęcka, E, Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - prezentacja struktury i założeń programu "Trening twórczości" - przykładowe ćwiczenia z ww. programu - skan fragmentu podręczniak testowego (wprowadzenie metodyczne do treningu). Zadania dla studentów: zapoznanie się ze strukturą treningu, analiza przykładowych ćwiczeń treningowych Zajęcia 8 (08.06.2020) - Podsumowanie zajęć i omówienie zaliczeń (zajęcia zdalne)- konsultacje a każdym studentem, który chce omówić zaliczenie, przesłanie za pośrednictwem poczty elektronicznej uwag do zaliczeń, wysłanie za za pośrednictwem poczty elektronicznej proponowanych ocen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- wykład, prezentacja multimedialna - film edukacyjny - ćwiczenia praktyczne - analiza tekstów źródłowych - metody aktywizujące i problemowe - praca zdalna |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zadanie praktyczne (opracowanie projektu autorskich zajęć mających na celu rozwijanie uczniowskiej kreatywności) - praca przesłana za pośrednictwem poczty elektronicznej |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa II DZPE-PKR |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.