Metodyka edukacji muzycznej [10-0S-MEM]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodyka edukacji muzycznej [10-0S-MEM] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Adam Pietruszka |
Literatura: |
Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. – „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”, WSiP, Warszawa 1997 Czasopisma: „Wychowanie w przedszkolu”, „Ruch muzyczny” Dadak-Kozicka K. – „Śpiewajże mi jako umiesz”, WSiP, Warszawa 1992 Dasiewicz-Tobiasz A. – „Umuzykalnienie w przedszkolu”, WSiP, Warszawa Dąbrowska G. – „Tańcujże dobrze”, WSiP, Warszawa 1991 Gallen B., Toupet C., Simon F., - „Zajęcia muzyczne w przedszkolu – grupa starsza”, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 2001 Gąsienica-Szostak A. – „Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003 Gummesson T. – „Miał raz tata grata fiata”, WSiP, Warszawa 1989 Halprin A. – „Taniec jako sztuka uzdrawiania”, Wydawnictwo Kined, Warszawa 2010 Kappert D. – „Tańcząc z dziećmi”, Wydawnictwo Kined, Warszawa 2005 Kisiel M. – „Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka”, Wydawnictwo WSB w Dąbrowie Górniczej 2007 Klöppel R., Vliex S. – „Rytmika w wychowaniu i terapii”, Wydawnictwo PNO, Warszawa 1995 Konaszkiewicz Z. – „Szkice z pedagogiki muzycznej”, Wydawnictwo AMFC, Warszawa 2001 Lenartowska J. – „Wesołe zabawy rytmiczne”, PWM, Kraków 1963 Lewandowska K. – „Elementy wychowania muzycznego i muzykoterapii dziecięcej”, Kwartalnik Polskiej Sekcji ISME, 1985 Ławrowska R. – „Muzyka i ruch”, WSiP, Warszawa 1991 Majewska J., Majewski A. – „Zarys psychomotoryki”, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012 Malko D. – „Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu”, WSiP, Warszawa 1988 Materiały z Ogólnopolskich Sesji Naukowych „Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji”, Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Łodzi Newlove J., Dalby J. – „Laban dla wszystkich”, Wydawnictwo Kined, Warszawa 2011 Podolska B. – „Bawiło się lato z wiosną”, WSiP, Warszawa 1983 Podstawa programowa MEN – Tom I: Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna – www.men.gov. Przychodzińska M. – „Muzyka i wychowanie”, WSiP, Warszawa 1969 Siemek D. – „Gry i zabawy ruchowe dla dzieci w wieku przedszkolnym” Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1986 Smoczyńska-Nachtman U. – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”, WSiP ,Warszawa 1992 Smoczyńska-Nachtman U. – „Muzyka dla dzieci”, WSiP, Warszawa 1992 Smoczyńska-Nachtman U. – „Rozśpiewane przedszkole”, WSiP, Warszawa 1982 Sroka Cz. – „Polskie tańce narodowe”, COMUK, Warszawa 1990 Stachyra K. (red.) – „Podstawy muzykoterapii”, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012 Stadnicka J. – „Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową”, WSiP, Warszawa 1998 Stadnicki A. – “Kształcenie muzyczno-ruchowe”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2009 Stadnicki A. – „Logorytmika i choreorytmika”, WSiP, Warszawa 1987 Stadnicki A. – „Muzyka i tańce świata”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2008 Stadnicki A. – „Tańce dla dzieci”, WSiP, Warszawa 1994 Stadnicki A. – „Tańce integracyjne”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011 Stadnicki A. – „Tańce w kształceniu muzyczno-ruchowym pedagogów specjalnych /w:/ Kubinowski D. (red.) – „Tańce we współczesnej kulturze i edukacji”, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998 Stadnicki A. – „Tańce z kręgu kultury europejskiej”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2005 Stadnicki A. – opracowania ruchowe piosenek w rytmach tanecznych /w/: Gummeson T. – „Miał raz tata grata fiata”, Warszawa WSiP 1989 Stasińska K. – „120 lekcji muzyki”, Warszawa WSiP 1995 Standardy edukacji muzycznej – Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”, Warszawa 2010 Versini A. i J.-M., Biguet M.-N. - „Zajęcia muzyczne w przedszkolu – grupa młodsza”, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 2001 Wieman M. – „A czy wy tak potraficie?”, WSiP, Warszawa 1990 Zbiory piosenek dla dzieci Zbiory z opisami tańców i zabaw ze śpiewem. |
Zakres tematów: |
Zajęcia wprowadzające w problematykę prowadzenia zajęć umuzykalniających w przedszkolu i szkole. Tematyka obejmuje: zapoznanie z podstawami programowymi MEN (obszar muzyczny), zapoznanie z podstawami wybranych koncepcji wychowania muzycznego, charakterystykę rozwoju muzyczno-ruchowego dziecka, zasady planowania zajęć umuzykalniających. W zakres zajęć wchodzą ćwiczenia praktyczne (wykonywanie ćwiczeń muzyczno-ruchowych, śpiewanie piosenek dziecięcych, gra na instrumentach szkolnych, aktywne słuchanie muzyki). zagadnienia teoretyczne (ca. 15 godz.) 1. Podstawy programowe MEN – Edukacja przedszkolna (zakresy: Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem, Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec), Edukacja wczesnoszkolna – I etap edukacyjny, klasy I-III (w zakresie edukacji muzycznej.) 2. Formy edukacji muzycznej – przedszkole, szkoła podstawowa. 3. Zarys wybranych koncepcji wychowania muzycznego (C. Orff, E. Jaques-Dalcroze, Z. Kodaly, B. Strauss) 4. Rozwój dyspozycji muzycznych i ruchowych; możliwości słuchowo-głosowo-ruchowe dzieci na poszczególnych etapach rozwoju. 5. Dobór piosenek, zabaw muzyczno-ruchowych, tańców, utworów do słuchania stosownych do wieku i możliwości percepcyjnych i fizycznych dziecka. 6. Korelacja działań muzyczno-ruchowych z innymi działaniami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole. 7. Sylwetka osoby prowadzącej zajęcia muzyczno-ruchowe w przedszkolu i w szkole. 8. Budowa konspektu zajęć umuzykalniających: cele i formy prowadzenia zajęć, pomoce dydaktyczne, opis ćwiczeń. 9. Literatura przedmiotu: poradniki metodyczne dla nauczycieli, zbiory piosenek, zbiory z opisami tańców i zabaw muzycznych, itp. zagadnienia praktyczne (ca. 15 godz.) 1. Konspekty/pojedyncze ćwiczenia dotyczące wybranych problemów metodycznych dla różnych grup przedszkolnych – tworzenie, omawianie z komentarzem. 2. Zadania praktyczne: wykonywanie ćwiczeń muzyczno-ruchowych (ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne, tańce dla dzieci: narodowe, regionalne, integracyjne), śpiewanie piosenek dziecięcych, gra na instrumentach szkolnych, aktywne słuchanie muzyki. 3. Przepisanie wybranej piosenki w Programie Musescore 4. Zagranie na instrumencie harmonicznym ( Gitara , pianino, ukelele , akordeon ) i zaśpiewanie wybranej piosenki dla dzieci 5. Krótki Test z elementarnej Teorii muzyki |
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: opisowa - wykład, poglądowa - pokaz ćwiczeń, opis, film, praktyczna - realizacja różnego typu ćwiczeń muzycznych i muzyczno-ruchowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej (aktywność, kreatywność, zaangażowanie) Kontrola obecności na zajęciach Przygotowanie scenariusza i przeprowadzenie przykładowych ćwiczeń z zakresu : edukacja muzyczna Przepisanie w edytorze nutowym - ( programie komputerowym Musescore) wybranej piosenki dla dzieci Zagranie na instrumencie harmonicznym i zaśpiewanie jednej wybranej piosenki dla dzieci Test z elementarnej teorii muzyki |
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa II DZPC-ERI-ED 2 Metody kształcenia: Rozmowa, ćwiczenia, wykład ćwiczenia w grze na instrumentach opis programu komputerowego Musescore Nakład pracy studenta: 15 godzin- zajęcia dydaktyczne 10 godzin- przygotowanie do zajęć- kwerenda literatury, budowanie scenariusza zajęć. Zdalne Nauczanie : Kontak mailowy - Przepisanie i zredagowanie piosenki dla dzieci w edytorze Nutowym Musescore .- 4 h - praca na ocenę Kontak mailowy : Opisanie w sposób analityczny i używając subiektywnych odczuć dwóch wybranych utworów muzycznych - 2 h - praca na ocenę Kontakt on - line M Teams - 4 h Wypełnienie Testu z teorii muzyki - kontak mailowy 2 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.