Pedeutologia [10-3F-PDU]
Semestr zimowy 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedeutologia [10-3F-PDU] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Szurowska | ||||||||||||||
Literatura: |
Obowiązkowa: Kwiatkowska H., Pedeutologia. WAiP, Warszawa 2008 Michalski J., Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2013. Nalaskowski A.: Szkoła Laboratorium. Wydawnictwo "Impuls" , ORE, Kraków-Warszawa 2017. Szempruch J., Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013. Uzupełniająca: Jankowska D.(red): Pedagogika dialogu. Nauczyciele dialogu. Wydawnictwo APS, Warszawa 2011. Łukasik Joanna M., Nowosad I., Szymański Mirosław J. (red): Codzienność szkoły.Nauczyciel. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2014. Bałachowicz J., Adamek I. (red naukowa): Kreatywność. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017. |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do pedeutologii, miejsce subdyscypliny wśród innych nauk. Etymologia, geneza, definicja i wybrane wiadomości z historii pedeutologii. Problemy badawcze tej subdyscypliny pedagogicznej. 2. Skuteczny - nieskuteczny nauczyciel w szkole. Obraz porównawczy pracy tych nauczycieli. Typologia nauczycieli skutecznych i nieskutecznych z komentarzem. Uwarunkowania poziomu skuteczności zawodowej nauczyciela. 3. Kultura zawodowa nauczyciela i takt pedagogiczny. Ujęcia interpretacyjne z wyjaśnieniem. Wykorzystywanie taktu pedagogicznego we współpracy z uczniami. Nauczyciel w optyce bycia i funkcjonowania. 4. Humor i optymizm w pracy zawodowej nauczyciela. Możliwości wykorzystywania humoru wysokiego stopnia w szkole. Lekcje z humorem. 5. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Awans zawodowy i obowiązujące w tym zakresie przepisy. Model świadomości refleksyjnej nauczyciela. 6. Nauczyciel we współpracy z rodzicami. Szanse i bariery współpracy. Przykłady współpracy nauczycieli i rodziców w innych krajach. Typologia rodziców wraz z komentarzem. Rola umiejętności komunikacyjnych nauczyciela. 7. Wypalenie zawodowe nauczyciela. Konsekwencje wypalenia zawodowego, możliwości przeciwdziałania. 8. Zaliczenie przedmiotu - sprawdzian testowy na podstawie treści wykładów i literatury tematycznej. |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Podczas prowadzenia zajęć wykorzystane zostaną metody słowne, aktywizujące i problemowe. |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie podczas zajęć - ocena prezentowanych stanowisk adekwatnie do omawianych zagadnień - ocena sprawdzianu testowego - ocena dodatkowych prac studentów (np. eseje, recenzje, artykuły) |
||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa II DZEP |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.