Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedeutologia [10-3F-PDU] Semestr zimowy 2019/2020
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedeutologia [10-3F-PDU]
Zajęcia: Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05
sala 3310/3311
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Beata Szurowska
Literatura:

Obowiązkowa:

Kwiatkowska H., Pedeutologia. WAiP, Warszawa 2008

Michalski J., Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2013.

Nalaskowski A.: Szkoła Laboratorium. Wydawnictwo "Impuls" , ORE, Kraków-Warszawa 2017.

Szempruch J., Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.

Uzupełniająca:

Jankowska D.(red): Pedagogika dialogu. Nauczyciele dialogu. Wydawnictwo APS, Warszawa 2011.

Łukasik Joanna M., Nowosad I., Szymański Mirosław J. (red): Codzienność szkoły.Nauczyciel. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2014.

Bałachowicz J., Adamek I. (red naukowa): Kreatywność. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do pedeutologii, miejsce subdyscypliny wśród innych nauk. Etymologia, geneza, definicja i wybrane wiadomości z historii pedeutologii. Problemy badawcze tej subdyscypliny pedagogicznej.

2. Skuteczny - nieskuteczny nauczyciel w szkole. Obraz porównawczy pracy tych nauczycieli. Typologia nauczycieli skutecznych i nieskutecznych z komentarzem. Uwarunkowania poziomu skuteczności zawodowej nauczyciela.

3. Kultura zawodowa nauczyciela i takt pedagogiczny. Ujęcia interpretacyjne z wyjaśnieniem. Wykorzystywanie taktu pedagogicznego we współpracy z uczniami. Nauczyciel w optyce bycia i funkcjonowania.

4. Humor i optymizm w pracy zawodowej nauczyciela. Możliwości wykorzystywania humoru wysokiego stopnia w szkole. Lekcje z humorem.

5. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Awans zawodowy i obowiązujące w tym zakresie przepisy. Model świadomości refleksyjnej nauczyciela.

6. Nauczyciel we współpracy z rodzicami. Szanse i bariery współpracy. Przykłady współpracy nauczycieli i rodziców w innych krajach. Typologia rodziców wraz z komentarzem. Rola umiejętności komunikacyjnych nauczyciela.

7. Wypalenie zawodowe nauczyciela. Konsekwencje wypalenia zawodowego, możliwości przeciwdziałania.

8. Zaliczenie przedmiotu - sprawdzian testowy na podstawie treści wykładów i literatury tematycznej.

Metody dydaktyczne:

Podczas prowadzenia zajęć wykorzystane zostaną metody słowne, aktywizujące i problemowe.

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie podczas zajęć

- ocena prezentowanych stanowisk adekwatnie do omawianych zagadnień

- ocena sprawdzianu testowego

- ocena dodatkowych prac studentów (np. eseje, recenzje, artykuły)

Uwagi:

gr wykładowa II DZEP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)