Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka społeczna [10-2S-PRS1] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Profilaktyka społeczna [10-2S-PRS1]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 13:30 - 15:05
sala 3630
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Hubert Iwanicki
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem

Rządowy program „Bezpieczna i przyjazna szkoła”

USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony)

Literatura uzupełniająca:

Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,

Baranowska M. , Wiciak M. (2011). Wybrane patologie społeczne. Uwarunkowania, przejawy, profilaktyka. Szczytno : Wydział Wydawnictw i Poligrafii Wyższej Szkoły Policji

Dąbkowska M. , Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika.

Dziewiecki M. (2001). Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Kielce : Wydaw. Jedność.

Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne.

Grzelak S. (2006). Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008.

Łakomski M. (2009). Pomóż uzależnionym! : Integralny program profilaktyczny w szkole. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Kraków: Wydaw. IMPULS.

Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa:Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR

Zakres tematów:

ZDALNA REALIZACJA WYKŁADÓW - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) podlega ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych.

Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym.

16.04.2020 - przesłanie studentom poprzez USOS-mail grupy zasad dotyczących realizacji przedmiotu na czas edukacji on-line oraz wymagań egzaminacyjnych

23.04.2020 - przesłanie wykładu w formie prezentacji w PowerPoint poprzez USOS-mail grupy - Wprowadzenie do profilaktyki społecznej. Pojęcie profilaktyki społecznej. Tradycyjny a współczesny model profilaktyki.

Proponuję zwrócić uwagę na następujące zagadnienia:

1. Co należy rozumieć pod pojęciem profilaktyka społeczna?

2. Co jest podstawą skutecznych działań profilaktycznych?

3. Na czym polega interdyscyplinarny charakter profilaktyki społecznej?

4. Jakie cele przyświecają działalności profilaktycznej?

5. Jakie można odnaleźć różnice pomiędzy tradycyjnym a współczesnym modelem profilaktyki?

30.04.2020 - przesłanie wykładu w formie prezentacji w PowerPoint poprzez USOS-mail grupy. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych

Pytania do przemyślenia:

Co to są czynniki ryzyka i czynniki chroniące w profilaktyce społecznej?

Na jakie konkretne działania powinny być ukierunkowane programy profilaktyczne?

Co to są programy pozytywnego rozwoju i na czym one polegają?

07.05.2020 - przesłanie wykładu w formie prezentacji w PowerPoint poprzez USOS-mail grupy - Podział profilaktyki: profilaktyka pierwotna, wtórna, pozytywna, negatywna, defensywna, ofensywna. Nowy podział profilaktyki: profilaktyka uniwersalna, selektywna i wskazująca.

Pytania do przemyślenia:

1. Jakie są różnice pomiędzy profilaktyką pierwotną a wtórną?

2. Na czym polega profilaktyka pozytywna i negatywna?

3. Na jakich 3 poziomach może być realizowana profilaktyka?

4. Jak dzielimy obecnie poziomy profilaktyki ?

14.05.2020 - przesłanie wykładu w formie prezentacji w Power Point poprzez USOS-mail grupy: Strategie oddziaływań profilaktycznych.

Pytania do przemyślenia:

1. Na czym polega strategia alternatyw w profilaktyce społecznej?

2. Jakie są założenia strategii rozwoju umiejętności wychowawczych?

3. Jaka jest główna idea strategii przekazu informacji w profilaktyce społecznej?

21.05.2020 - przesłanie wykładu w formie prezentacji w Power Point poprzez USOS-mail grupy: Wybrane programy i działania profilaktyczne.

Pytania do przemyślenia:

1. Na czym polegają programy informacyjne w profilaktyce społecznej?

2. Jaka jest specyfika programów edukacji prozdrowotnej?

3. Jaką rolę w profilaktyce społecznej pełnią programy aktywizujące społeczność lokalną?

4. Jakie są podstawowe założenia modelu profilaktyki uzależnień?

28.05.2020 - przesłanie wykładu w formie prezentacji w Power Point poprzez USOS-mail grupy: Procedura konstruowania programów wczesnej interwencji.

Pytania do przemyślenia:

1. Kto jest głównym adresatem programów wczesnej interwencji?

2. Jak wygląda procedura konstruowania programów wczesnej interwencji?

3. Jaką rolę odgrywa diagnoza w opracowywaniu programów wczesnej interwencji?

04.06.2020 - Opracowanie i przekazanie studentom zasad zaliczenia przedmiotu.

Studenci mają przygotować pracę pisemną dotyczącą jednej wybranej patologii społecznej. W pracy tej przede wszystkim należy ukazać i omówić możliwości profilaktycznego oddziaływania względem charakteryzowanej patologii społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością intelektualną. Temat zatem pracy powinien brzmieć przykładowo: Profilaktyka (albo przeciwdziałanie zjawisku...) dotycząca przemocy międzyrówieśniczej ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością intelektualną

Wskazówki dotyczące pracy zaliczeniowej:

1. Po zebraniu pomysłu na temat pracy należy sięgnąć do literatury przedmiotu i dokonać jego kwerendy

2. Dopuszczalne jest korzystanie ze źródeł internetowych.

3. Należy pamiętać o podstawowych zasadach pisania i redagowania tekstów naukowych

4. Każda praca musi posiadać te dwa elementy: wstęp i zakończenie.

5. Główna część pracy stanowi prezentację wybranego problemu

6. Szczególną uwagę należy zwrócić na analizę tekstów źródłowych i odwoływać się do nich, stosując przypisy.

7. Na zakończenie pracy należy zestawić bibliografię wykorzystanej literatury.

8. Pracę należy sprawdzić pod kątem zgodności z wymogami redakcyjnymi.

9. Objętość pracy - min.8 maks.10.stron (wielkość czcionki 12 Times New Roman)

10. Pracę wysyłamy wstępnie do sprawdzenia w Word. Po sprawdzeniu i ocenie ostatecznie należy ją przesłać w PDF.

Po przygotowaniu i napisaniu pracy za pomocą USOS maila lub z domeny APS należy ją wysyłać prowadzącemu zajęcia.

Termin przesyłania prac - do 15.06.2020.

Złożenie pracy stanowić będzie potwierdzenie wykonania zadania i podstawę zaliczenia zajęć.

Metody dydaktyczne:

wykład - metoda podająca (prezentacje przesyłane studentom w PowerPoint), praca z książką, analiza tekstów źródłowych

Metody i kryteria oceniania:

W sytuacji trwania zawieszenia zajęć i dalszej ich realizacji on-line - ocena przygotowanej przez studenta pracy pisemnej (zaliczeniowej)

ocena umiejętności projektowania działań profilaktycznych adekwatnych do określonych problemów

ocena umiejętności weryfikacji działań profilaktycznych

sprawdzenie umiejętności dokonywania krytycznej analizy dostępnych programów i projektów profilaktycznych

sprawdzenie zrozumienia problemów osób z niepełnosprawnością intelektualną

Uwagi:

gr ćwiczeniowa II DZPC-ERI-ED 1

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy, przekazywanie studentom zagadnień do samodzielnego opracowania, treści programowych oraz monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów będzie realizowane zdalnie za pomocą korespondencji poprzez pocztę USOS lub na adres służbowy prowadzącego zajęcia.

Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS lub USOS-mail.

Konsultacje indywidulane ze studentami są prowadzone za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w godzinach dyżurów przy wykorzystaniu aplikacji Teames.

Nakład pracy studenta - ćwiczenia:

- 15 godzin kontaktowych

- 40 godzin przygotowanie się do zajęć

- 20 godzin przygotowanie do egzaminu

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)