Metodyka edukacji polonistycznej [10-1S-MPO3]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji polonistycznej [10-1S-MPO3] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
sala 3131/3132 Budynek z aulami C jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
sala 3131/3132 Budynek z aulami C jaki jest adres? |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Monika Kupiec | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura: Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009. Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996. Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983. Głoskowska-Sołdatow M. (2013), Porozumiewanie się w języku ojczystym. W: J.Uszyńska-Jarmoc, B.Dudel, M.Głoskowska-Sołdatow (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków-Białystok. Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999. Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999. Lenartowska K., Lektura w klasach I –III, Warszawa 1993, tejże: Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 Owczarska B., Moszyńska A., Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2003. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999. Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992. Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006. Raporty i rekomendacje OBUT 2014 i lata późniejsze. Wybrane programy i podręczniki edukacji wczesnoszkolnej. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w poszczególnych klasach w podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej. 2. Metody stosowane w nauce czytania. Metody wprowadzania litery. Przegląd elementarzy. Uczeń z umiejętnością czytania w 1. klasie. 3. Pomiar tempa czytania. Ćwiczenia usprawniające technikę czytania. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, konstruowanie testów. Krytyczna analiza poleceń do czytanek w podręcznikach dla kl.3. 4. Początkowa nauka pisania. Pismo elementarzowe. Metody wprowadzania litery. Konstruowanie scenariusza zajęć dla kl.1. 5. Nauczanie ortografii. Metody i środki dydaktyczne stosowane w nauczaniu ortografii. Ćwiczenia ortograficzne, dyktando sprawdzające poziom umiejętności w zakresie poprawnej pisowni. 6. Trudności w nauce czytania i pisania – nauczycielska diagnoza. Metody wspomagające. Współpraca z rodzicem. 7. Rodzaje ćwiczeń słownikowo – frazeologicznych i syntaktycznych w klasach I-III. Planowanie pracy ze słownikiem. 8. Elementy gramatyki opisowej w kl. I-III. Rodzaje błędów językowych. Analiza tekstów pod kątem ich poprawności i korekta błędów. Konstruowanie testów wiedzy o języku. 9. Wprowadzanie form wypowiedzi pisemnej. Organizacja warsztatu pisarskiego ucznia edukacji wczesnoszkolnej. 10. Praca z tekstem literackim w kl. I-III. Rodzaje ćwiczeń związanych z lekturą. Analiza a interpretacja tekstu literackiego. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. Terapeutyczne funkcje literatury dziecięcej. 11. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie sztuki, teatru, filmu, muzyki. 12. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. Projekt w edukacji wczesnoszkolnej. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem, praca projektowa, ćwiczenia praktyczne, dyskusja, prezentacja. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się: ocena eseju porządkującego wiedzę metodyczną, ocena estetyki zeszytu do kaligrafii, ocena poprawności i oryginalności autorskiego scenariusza zajęć oraz ocena z pisemnego kolokwium. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
GR. ĆWICZENIOWA II ZZ/PE-EDW |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.