Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji polonistycznej [10-1S-MPO3] Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji polonistycznej [10-1S-MPO3]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
sala 3131/3132
Budynek z aulami C jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
sala 3131/3132
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Monika Kupiec
Literatura:

Literatura:

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.

Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015.

Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.

Głoskowska-Sołdatow M. (2013), Porozumiewanie się w języku ojczystym. W: J.Uszyńska-Jarmoc, B.Dudel, M.Głoskowska-Sołdatow (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków-Białystok.

Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.

Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Lenartowska K., Lektura w klasach I –III, Warszawa 1993, tejże: Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006

Owczarska B., Moszyńska A., Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2003.

Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999.

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.

Raporty i rekomendacje OBUT 2014 i lata późniejsze.

Wybrane programy i podręczniki edukacji wczesnoszkolnej.

Zakres tematów:

1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w poszczególnych klasach w podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej.

2. Metody stosowane w nauce czytania. Metody wprowadzania litery. Przegląd elementarzy. Uczeń z umiejętnością czytania w 1. klasie.

3. Pomiar tempa czytania. Ćwiczenia usprawniające technikę czytania. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, konstruowanie testów. Krytyczna analiza poleceń do czytanek w podręcznikach dla kl.3.

4. Początkowa nauka pisania. Pismo elementarzowe. Metody wprowadzania litery. Konstruowanie scenariusza zajęć dla kl.1.

5. Nauczanie ortografii. Metody i środki dydaktyczne stosowane w nauczaniu ortografii. Ćwiczenia ortograficzne, dyktando sprawdzające poziom umiejętności w zakresie poprawnej pisowni.

6. Trudności w nauce czytania i pisania – nauczycielska diagnoza. Metody wspomagające. Współpraca z rodzicem.

7. Rodzaje ćwiczeń słownikowo – frazeologicznych i syntaktycznych w klasach I-III. Planowanie pracy ze słownikiem.

8. Elementy gramatyki opisowej w kl. I-III. Rodzaje błędów językowych. Analiza tekstów pod kątem ich poprawności i korekta błędów. Konstruowanie testów wiedzy o języku.

9. Wprowadzanie form wypowiedzi pisemnej. Organizacja warsztatu pisarskiego ucznia edukacji wczesnoszkolnej.

10. Praca z tekstem literackim w kl. I-III. Rodzaje ćwiczeń związanych z lekturą. Analiza a interpretacja tekstu literackiego. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. Terapeutyczne funkcje literatury dziecięcej.

11. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie sztuki, teatru, filmu, muzyki.

12. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. Projekt w edukacji wczesnoszkolnej.

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, praca projektowa, ćwiczenia praktyczne, dyskusja, prezentacja.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się: ocena eseju porządkującego wiedzę metodyczną, ocena estetyki zeszytu do kaligrafii, ocena poprawności i oryginalności autorskiego scenariusza zajęć oraz ocena z pisemnego kolokwium.

Uwagi:

GR. ĆWICZENIOWA II ZZ/PE-EDW

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)