Podstawy wiedzy i umiejętności z języka polskiego [10-1S-PUP]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy wiedzy i umiejętności z języka polskiego [10-1S-PUP] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 3511 Budynek z aulami C jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 1070/1071 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Monika Kupiec | ||||||||||||
Literatura: |
1. Awramiuk E. (2016), Z problematyki kształcenia językowego, Białystok. 2. Bąk P. (1984), Czytanie i recytacja w klasach początkowych, Warszawa. 3. Bula, B., Krzyżyk, D., Synowiec H. (red.) (2004), Dziecko w świecie języka, Kraków. 4. Demel G. (2006), Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa. 5. Dubisz S. (2001), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa. 6. Głoskowska-Sołdatow M. (2013), Porozumiewanie się w języku ojczystym. W: J.Uszyńska-Jarmoc, B.Dudel, M.Głoskowska-Sołdatow (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków-Białystok. 7. Filipiak E. (2002), Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz. 8. Jakubowicz-Bryx A. (1999), Czytanie w początkowych latach edukacji, Bydgoszcz. 9. Jakubowicz-Bryx A. (2006), Kompetencje leksykalne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, Bydgoszcz. 10. Jakubowicz-Bryx A. (2015), Świadomość pisma u dzieci pięcioletnich, Bydgoszcz. 11. Jurek A. (2012), Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk. 12. Krasuska-Betiuk M. (2012), Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym. W: B. Niesporek-Szamburska (red.), Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, Katowice. 13. Kuszak K. (2011), Kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa w aspekcie rozwojowym, Poznań. 14. Skarbek K., Wrońska I. (2017), Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków. 15. Żytko M. (2011), Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
Rozumienie pojęcia kompetencji komunikacyjnych (w tym językowych) i roli nauczyciela w ich rozwijaniu. Kompetencje komunikacyjne nauczyciela i sposoby jego pedagogicznego oddziaływania na rozwój językowy dziecka. Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje komunikacyjne dziecka. Podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji językowej: m.in. akty mowy, funkcje języka, kompetencja językowa i komunikacyjna. Językowy rozwój dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Kryteria rozwojowe. Istota, cele i treści kształcenia językowego w Podstawie Programowej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej a zadania nauczyciela. Podręczniki edukacji polonistycznej jako narzędzie rozwoju kompetencji komunikacyjnych ucznia – refleksje. Głoska a litera. Klasyfikacyjna artykulacja głosek polskich, procesy analizy i syntezy głoskowej. Procesy fonetyczne i ich znaczenie w prawidłowej artykulacji wyrazów. Tempo wypowiedzi, uwagi o akcencie. Wzorcowa wymowa nauczyciela. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Proces czytania, rozumienie treści, strategie i rozwojowe modele czytania, sposoby rozwijania umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wzorcowe czytanie nauczyciela. Rozwijanie kompetencji czytelniczych dzieci w przedszkolu i w szkole – wprowadzenie. Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania. Wzorcowe pisanie nauczyciela. Narracja dziecięca: specyfika konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych przez dzieci i kryteria oceny. Sposoby stymulowania kreatywności językowej. Metoda interakcyjnego pisania – wprowadzenie. Kultura języka jako kultura bycia nauczyciela małego dziecka. Zagadnienia poprawnościowe w zakresie ortografii, fleksji, składni i stylistyki. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca w parze i w grupie, dyskusja, projekt, prezentacje |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
pisemne kolokwium, oceniane wg ustalonych z grupą kryteriów |
||||||||||||
Uwagi: |
GR. ĆWICZENIOWA II ZZ/PE-EDW |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.