Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy wiedzy i umiejętności z języka polskiego [10-1S-PUP] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy wiedzy i umiejętności z języka polskiego [10-1S-PUP]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Zn] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 3511
Budynek z aulami C jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 1070/1071
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Monika Kupiec
Literatura:

1. Awramiuk E. (2016), Z problematyki kształcenia językowego, Białystok.

2. Bąk P. (1984), Czytanie i recytacja w klasach początkowych, Warszawa.

3. Bula, B., Krzyżyk, D., Synowiec H. (red.) (2004), Dziecko w świecie języka, Kraków.

4. Demel G. (2006), Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa.

5. Dubisz S. (2001), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa.

6. Głoskowska-Sołdatow M. (2013), Porozumiewanie się w języku ojczystym. W: J.Uszyńska-Jarmoc, B.Dudel, M.Głoskowska-Sołdatow (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków-Białystok.

7. Filipiak E. (2002), Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz.

8. Jakubowicz-Bryx A. (1999), Czytanie w początkowych latach edukacji, Bydgoszcz.

9. Jakubowicz-Bryx A. (2006), Kompetencje leksykalne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, Bydgoszcz.

10. Jakubowicz-Bryx A. (2015), Świadomość pisma u dzieci pięcioletnich, Bydgoszcz.

11. Jurek A. (2012), Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk.

12. Krasuska-Betiuk M. (2012), Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym. W: B. Niesporek-Szamburska (red.), Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, Katowice.

13. Kuszak K. (2011), Kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa w aspekcie rozwojowym, Poznań.

14. Skarbek K., Wrońska I. (2017), Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków.

15. Żytko M. (2011), Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa.

Zakres tematów:

Rozumienie pojęcia kompetencji komunikacyjnych (w tym językowych) i roli nauczyciela w ich rozwijaniu. Kompetencje komunikacyjne nauczyciela i sposoby jego pedagogicznego oddziaływania na rozwój językowy dziecka. Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje komunikacyjne dziecka.

Podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji językowej: m.in. akty mowy, funkcje języka, kompetencja językowa i komunikacyjna.

Językowy rozwój dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Kryteria rozwojowe.

Istota, cele i treści kształcenia językowego w Podstawie Programowej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej a zadania nauczyciela. Podręczniki edukacji polonistycznej jako narzędzie rozwoju kompetencji komunikacyjnych ucznia – refleksje.

Głoska a litera. Klasyfikacyjna artykulacja głosek polskich, procesy analizy i syntezy głoskowej. Procesy fonetyczne i ich znaczenie w prawidłowej artykulacji wyrazów. Tempo wypowiedzi, uwagi o akcencie. Wzorcowa wymowa nauczyciela.

Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania.

Proces czytania, rozumienie treści, strategie i rozwojowe modele czytania, sposoby rozwijania umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wzorcowe czytanie nauczyciela. Rozwijanie kompetencji czytelniczych dzieci w przedszkolu i w szkole – wprowadzenie.

Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania. Wzorcowe pisanie nauczyciela.

Narracja dziecięca: specyfika konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych przez dzieci i kryteria oceny. Sposoby stymulowania kreatywności językowej. Metoda interakcyjnego pisania – wprowadzenie.

Kultura języka jako kultura bycia nauczyciela małego dziecka. Zagadnienia poprawnościowe w zakresie ortografii, fleksji, składni i stylistyki.

Metody dydaktyczne:

Praca w parze i w grupie, dyskusja, projekt, prezentacje

Metody i kryteria oceniania:

pisemne kolokwium, oceniane wg ustalonych z grupą kryteriów

Uwagi:

GR. ĆWICZENIOWA II ZZ/PE-EDW

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)