Metodyka zajęć z zakresu edukacji polonistycznej [10-4S-MZO]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka zajęć z zakresu edukacji polonistycznej [10-4S-MZO] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
sala 3631 Budynek z aulami C jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
sala 3090/3092 Budynek z aulami C jaki jest adres? |
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Krasuska-Betiuk | ||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bortnowski S., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Lenartowska K., Świętek W., Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Warszawa 1992 Zabawa K., Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Kraków 2017 Raporty i rekomendacje OBUT 2016 i lata późniejsze |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem przedmiotu jest merytoryczne i metodyczne przygotowanie studentów do kształtowania, rozwijania i doskonalenia kompetencji literackiej, kulturowej i językowej dziecka w młodszym wieku szkolnym. Zadania szczegółowe obejmują m.in. zapoznanie studentów z zakresem treści, metodami nauczania literatury, kultury i języka ojczystego. W trakcie zajęć kształtowane są umiejętności planowania, organizowania i przeprowadzania (symulacje) zajęć edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie nauczania początkowego. ZAGADNIENIA TEMATYCZNE 1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w poszczególnych klasach. 2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie planów pracy, konspektów, scenariuszy, dobór środków dydaktycznych. 3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. 4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. 5. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. 6. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie książki, teatru, filmu, muzyki. 7. Istota, cele i treści kształcenia językowego w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. Słownik i składnia dziecka w młodszym wieku szkolnym, sposoby i środki bogacenia czynnego słownika. 8. Zakres nauki o języku. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. Nauka ortografii i interpunkcji, metody i środki opracowywania materiału ortograficznego. Typy ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej w klasach młodszych. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
problemowa, mikronauczanie, symulacje zajęć zintegrowanych, pokaz filmów dydaktycznych |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
oszacowanie poziomu i zakresu wiedzy oraz umiejętności studentów o założeniach programowych szkolnego przedmiotu, treściach edukacji językowej, literackiej i kulturowej, metodach nauczania na podst. egzaminu pisemnego i przygotowania projektów zajęć z zakresu edukacji polonistycznej. Kompetencje społeczne studenta zostaną sprawdzone w trakcie obserwacji zaangażowania w dyskusje podejmowane w trakcie zajęć. Przygotowanie merytoryczne studenta do zajęć ćwiczeniowych: czytanie zalecanej literatury, udział w dyskusjach, Współpraca z innymi studentami w pracy nad przygotowaniem projektu zajęć dla uczniów w wieku 9 lat na podstawie (dobranych samodzielnie lub rekomendowanych przez prowadzącego) tekstów kultury. Tematy projektów: 1. Poznać i wyrazić siebie - edukacja emocjonalna. 2. Nasze spotkania z Innym. 3. Rodzina dawniej i dziś. 4. Wędrówki po Polsce. 5. Świat zwierząt i roślin oraz edukacja ekologiczna. 6. My w Europie i świecie. 7. W poszukiwaniu odpowiedzi na filozoficzne pytania. 8. Dziecko i sztuka (teatr, film, muzyka , plastyka). 9. Tabu/kontrowersje w sztuce (w literaturze) dla dziecka. 10. Twórca/osobowość kultury (np. autorytet Janusz Korczak, pisarz/pisarka Astrid Lindgren, Tove Jansson, Maria Kownacka,Wanda Chotomska, artysta). 11. Żywioły w sztuce dla dzieci (Ziemia, Woda, Ogień, Powietrze). Zagadnienia egzaminacyjne: I. Cele i treści kształcenia językowego, literackiego i kulturalnego. Osiągnięcia absolwenta edukacji wczesnoszkolnej w zakresie kształcenia polonistycznego – zakładane w podstawie programowej i rzeczywiste (ujawniane w raportach ogólnopolskich badaniach umiejętności trzecioklasistów OBUT). II. Psycholingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Etapy nabywania umiejętności pisania i czytania ze zrozumieniem. Wybrane metody czytania i pisania (obowiązuje znajomość 3 metod). III. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. IV. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji utworów poetyckich i prozatorskich. V. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Rodzaje ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych i ortograficznych. Dłuższe formy wypowiedzi – opis, opowiadanie, teksty użytkowe i inne |
||||||||||||||||
Uwagi: |
GR. ĆWICZENIOWA II ZU/PE-PEW |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.