Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zajęć z zakresu edukacji polonistycznej [10-4S-MZO] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka zajęć z zakresu edukacji polonistycznej [10-4S-MZO]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Zn] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
sala 3631
Budynek z aulami C jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
sala 3090/3092
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Marta Krasuska-Betiuk
Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Bortnowski S., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015.

Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015.

Lenartowska K., Świętek W., Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej,

Warszawa 1992

Zabawa K., Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Kraków 2017

Raporty i rekomendacje OBUT 2016 i lata późniejsze

Zakres tematów:

Celem przedmiotu jest merytoryczne i metodyczne przygotowanie studentów do kształtowania, rozwijania i doskonalenia kompetencji literackiej, kulturowej i językowej dziecka w młodszym wieku szkolnym. Zadania szczegółowe obejmują m.in. zapoznanie studentów z zakresem treści, metodami nauczania literatury, kultury i języka ojczystego. W trakcie zajęć kształtowane są umiejętności planowania, organizowania i przeprowadzania (symulacje) zajęć edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie nauczania początkowego.

ZAGADNIENIA TEMATYCZNE

1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w poszczególnych klasach.

2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie planów pracy, konspektów, scenariuszy, dobór środków dydaktycznych.

3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów.

5. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka.

6. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie książki, teatru, filmu, muzyki.

7. Istota, cele i treści kształcenia językowego w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. Słownik i składnia dziecka w młodszym wieku szkolnym, sposoby i środki bogacenia czynnego słownika.

8. Zakres nauki o języku. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. Nauka ortografii i interpunkcji, metody i środki opracowywania materiału ortograficznego. Typy ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej w klasach młodszych.

Metody dydaktyczne:

problemowa, mikronauczanie, symulacje zajęć zintegrowanych, pokaz filmów dydaktycznych

Metody i kryteria oceniania:

oszacowanie poziomu i zakresu wiedzy oraz umiejętności studentów o założeniach programowych szkolnego przedmiotu, treściach edukacji językowej, literackiej i kulturowej, metodach nauczania na podst. egzaminu pisemnego i przygotowania projektów zajęć z zakresu edukacji polonistycznej.

Kompetencje społeczne studenta zostaną sprawdzone w trakcie obserwacji zaangażowania w dyskusje podejmowane w trakcie zajęć.

Przygotowanie merytoryczne studenta do zajęć ćwiczeniowych: czytanie zalecanej literatury, udział w dyskusjach,

Współpraca z innymi studentami w pracy nad przygotowaniem projektu zajęć dla uczniów w wieku 9 lat na podstawie (dobranych samodzielnie lub rekomendowanych przez prowadzącego) tekstów kultury.

Tematy projektów:

1. Poznać i wyrazić siebie - edukacja emocjonalna.

2. Nasze spotkania z Innym.

3. Rodzina dawniej i dziś.

4. Wędrówki po Polsce.

5. Świat zwierząt i roślin oraz edukacja ekologiczna.

6. My w Europie i świecie.

7. W poszukiwaniu odpowiedzi na filozoficzne pytania.

8. Dziecko i sztuka (teatr, film, muzyka , plastyka).

9. Tabu/kontrowersje w sztuce (w literaturze) dla dziecka.

10. Twórca/osobowość kultury (np. autorytet Janusz Korczak, pisarz/pisarka Astrid Lindgren, Tove Jansson, Maria Kownacka,Wanda Chotomska, artysta).

11. Żywioły w sztuce dla dzieci (Ziemia, Woda, Ogień, Powietrze).

Zagadnienia egzaminacyjne:

I. Cele i treści kształcenia językowego, literackiego i kulturalnego. Osiągnięcia absolwenta edukacji wczesnoszkolnej w zakresie kształcenia polonistycznego – zakładane w podstawie programowej i rzeczywiste (ujawniane w raportach ogólnopolskich badaniach umiejętności trzecioklasistów OBUT).

II. Psycholingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Etapy nabywania umiejętności pisania i czytania ze zrozumieniem. Wybrane metody czytania i pisania (obowiązuje znajomość 3 metod).

III. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka.

IV. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji utworów poetyckich i prozatorskich.

V. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Rodzaje ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych i ortograficznych. Dłuższe formy wypowiedzi – opis, opowiadanie, teksty użytkowe i inne

Uwagi:

GR. ĆWICZENIOWA II ZU/PE-PEW

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)