Podstawy i metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III [10-1S-PEJ]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy i metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III [10-1S-PEJ] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 3605 Budynek z aulami C jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 3605 Budynek z aulami C jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 48 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Beata Szurowska | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2012. Czelakowska D., Stymulacja kreatywności językowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2005 Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007. Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007. Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002. Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011. Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20. Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90. Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły podstawowej, Gdańsk 2014. Literatura uzupełniająca: Aleksandrzak S., Wskazówki metodyczne do nauczania języka polskiego, Warszawa 1974. Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996. Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002. Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983. Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999. Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991. Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012. Jurek A., Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk 2012. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005. Konopnicka I., Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym, Opole 2013. Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994. Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa 1996. Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990. Węglińska M., Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych? Warszawa 2002. Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 2005. Zawodniak J., Rozwijanie sprawności pisania w dydaktyce językowej na etapie wczesnoszkolnym, Zielona Góra 2009. Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992. Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Geneza i rozwój języka. Akty mowy i funkcje języka 2. Literatura dziecięca w pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej 3. Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia 4. Rozwijanie twórczej aktywności uczniów – metody aktywizujące 5. Stymulacja kreatywności językowej 6. Metody nauki czytania i pisania w ujęciu porównawczym 7. Technika artykulacji samogłosek i spółgłosek 8. Dyskurs dziecięcy 9. Gotowość do czytania i pisania, charakterystyka procesu czytania i pisania |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu, metody zdalne |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin z przedmiotu: „Podstawy i metodyka Edukacji Polonistycznej w kl.I-III” na studiach niestacjonarnych będzie przeprowadzony z wykorzystaniem testu Micrsoft Forms/ z opcją pytań zamkniętych, w letniej sesji egzaminacyjnej. |
||||||||||||
Uwagi: |
GR. WYKŁADOWA II ZZ/PE-WPW |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.