Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Monitorowanie rozwoju dziecka - pomiar efektów kształcenia [10-0S-MDE] Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Monitorowanie rozwoju dziecka - pomiar efektów kształcenia [10-0S-MDE]
Zajęcia: Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 9:50 - 11:25
sala 2225
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Marta Poruszek
Literatura:

1. P. Dix "Jak oceniać postępy uczniów?"Wskazówki dla nauczycieli",Warszawa PWN 2014

2. S.Włoch "Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wybrane problemy i rozwiązania." Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2009.

3. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska "Badanie gotowości szkolnej", Warszawa, PWN 2017,

4. E.Gruszczyk-Kolczyńska,"Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia

nauki szkolnej : jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski." Kraków, Centrum Edukacyjne Bliżej, 2011

5. S.Załęska, "Poradnik dla nauczyciela, Badanie gotowości szkolnej" PWN

Warszawa, PWN Wydawnictwo Szkolne, 2017.

6. S.Załęska "Karty diagnostyczne : badanie gotowości szkolnej", Warszawa PWN Wydawnictwo Szkolne, 2017.

7. W.Hajnicz, A.Konieczna, "Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym" Warszawa, Wydawnictwo APS, 2013

8. Z. Semadeni, "Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3", ORE, Warszawa 2016

9. „Oceniam ucząc. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej” CEO, 2015, Danuta Sterna

10. NARZĘDZIA DIAGNOZUJĄCE ROZWÓJ DZIECKA DLA KLASY I-III, M. Knopik, T. Knopik (http://sawg.pl/upload/upload/Narz%C4%99dzia%20diagnozuj%C4%85ce%20rozw%C3%B3j%20dziecka%20dla%20klasy%20I-III.pdf)

11. przepisy prawne:

a. (https://www.lexlege.pl/ustawa-o-systemie-oswiaty/rozdzial-3a-ocenianie-klasyfikowanie-i-promowanie-uczniow-w-szkolach-publicznych/9165/)

b. www.podstawaprogramowa.pl

c. https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf

12. wybrane narzędzia diagnozujące :

a. http://ibe.edu.pl/pracowniatestow/index.php?d=narzedzia&id=12

b.http://produkty.ibe.edu.pl/docs/inne/ibe-ee-podrecznik-jezyk-i-komunikacja.pdf

c.http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/e86af7968e24501686c70c7e349324f0

d. https://operon.pl/Oferta/Egzaminy/Ogolnopolski-Sprawdzian-Kompetencji-Trzecioklasisty-z-Operonem/Baza-arkuszy

13. wybrane Technologie Informatyczno-Komunikacyjne:

a. www.learningapps.org

b. www.pinterest.com

Zakres tematów:

1. Monitorowanie przebiegu rozwoju dziecka jako zadanie nauczyciela: w świetle aktów prawnych; istota, zakres, terminologia, podstawowe pojęcia (1,5)

2. Kompetencje dziecka w przedszkolu i w edukacji wczesnoszkolnej, wg wymagań zawartych w podstawie programowej; obszary: fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy(3)

3. Właściwości, indywidualna specyfika rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a monitorowanie jego rozwoju: (3):

a. prawidłowości i dysfunkcje

b. środowisko domowe i szkolne

4. Warsztat diagnostyczny nauczyciela:(3)

a. Wybrane metody rozpoznawania oczekiwanych rozwojowo kompetencji dziecka

b. Analiza wybranych narzędzi diagnostycznych

c. Standardy tworzenia własnych narzędzi monitorujących rozwój dziecka: np. arkuszy obserwacyjnych

5. Wnioskowanie post-diagnostyczne (mocne, słabe strony dziecka) jako podstawa do planowania działań wspierających rozwój.(1,5)

6. Analiza przypadku. Konstruowanie postępowania badawczego. Tworzenie całościowej, holistycznej diagnozy dziecka. Prezentacje- zaliczenie na ocenę

(3)

Metody dydaktyczne:

1. Metoda podająca- elementy wykładu, pogadanki i pracy ze źródłem pisanym

2. Metoda praktyczna- ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów

3. metoda problemowa- aktywizująca: dyskusja dydaktyczna (burza mózgów), metoda przypadków,

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

1. Monitorowanie i analiza portfolio

2. Ocenianie kształtujące

3. Ocena rówieśnicza

4. Wywiad i obserwacja swobodna

Kryteria oceniania:

1. Obecność na ćwiczeniach

2. Aktywność na ćwiczeniach

3. Pisemne referaty

3. Indywidualna praca zaliczeniowa- konstruowanie i prezentacja holistycznej diagnozy dziecka

Uwagi:

gr ćwiczeniowa II DZPC-ERI-ED 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)