Monitorowanie rozwoju dziecka - pomiar efektów kształcenia [10-0S-MDE]
Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Monitorowanie rozwoju dziecka - pomiar efektów kształcenia [10-0S-MDE] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Poruszek | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. P. Dix "Jak oceniać postępy uczniów?"Wskazówki dla nauczycieli",Warszawa PWN 2014 2. S.Włoch "Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wybrane problemy i rozwiązania." Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2009. 3. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska "Badanie gotowości szkolnej", Warszawa, PWN 2017, 4. E.Gruszczyk-Kolczyńska,"Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej : jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski." Kraków, Centrum Edukacyjne Bliżej, 2011 5. S.Załęska, "Poradnik dla nauczyciela, Badanie gotowości szkolnej" PWN Warszawa, PWN Wydawnictwo Szkolne, 2017. 6. S.Załęska "Karty diagnostyczne : badanie gotowości szkolnej", Warszawa PWN Wydawnictwo Szkolne, 2017. 7. W.Hajnicz, A.Konieczna, "Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym" Warszawa, Wydawnictwo APS, 2013 8. Z. Semadeni, "Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3", ORE, Warszawa 2016 9. „Oceniam ucząc. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej” CEO, 2015, Danuta Sterna 10. NARZĘDZIA DIAGNOZUJĄCE ROZWÓJ DZIECKA DLA KLASY I-III, M. Knopik, T. Knopik (http://sawg.pl/upload/upload/Narz%C4%99dzia%20diagnozuj%C4%85ce%20rozw%C3%B3j%20dziecka%20dla%20klasy%20I-III.pdf) 11. przepisy prawne: a. (https://www.lexlege.pl/ustawa-o-systemie-oswiaty/rozdzial-3a-ocenianie-klasyfikowanie-i-promowanie-uczniow-w-szkolach-publicznych/9165/) b. www.podstawaprogramowa.pl c. https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf 12. wybrane narzędzia diagnozujące : a. http://ibe.edu.pl/pracowniatestow/index.php?d=narzedzia&id=12 b.http://produkty.ibe.edu.pl/docs/inne/ibe-ee-podrecznik-jezyk-i-komunikacja.pdf c.http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/e86af7968e24501686c70c7e349324f0 d. https://operon.pl/Oferta/Egzaminy/Ogolnopolski-Sprawdzian-Kompetencji-Trzecioklasisty-z-Operonem/Baza-arkuszy 13. wybrane Technologie Informatyczno-Komunikacyjne: a. www.learningapps.org b. www.pinterest.com |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Monitorowanie przebiegu rozwoju dziecka jako zadanie nauczyciela: w świetle aktów prawnych; istota, zakres, terminologia, podstawowe pojęcia (1,5) 2. Kompetencje dziecka w przedszkolu i w edukacji wczesnoszkolnej, wg wymagań zawartych w podstawie programowej; obszary: fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy(3) 3. Właściwości, indywidualna specyfika rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a monitorowanie jego rozwoju: (3): a. prawidłowości i dysfunkcje b. środowisko domowe i szkolne 4. Warsztat diagnostyczny nauczyciela:(3) a. Wybrane metody rozpoznawania oczekiwanych rozwojowo kompetencji dziecka b. Analiza wybranych narzędzi diagnostycznych c. Standardy tworzenia własnych narzędzi monitorujących rozwój dziecka: np. arkuszy obserwacyjnych 5. Wnioskowanie post-diagnostyczne (mocne, słabe strony dziecka) jako podstawa do planowania działań wspierających rozwój.(1,5) 6. Analiza przypadku. Konstruowanie postępowania badawczego. Tworzenie całościowej, holistycznej diagnozy dziecka. Prezentacje- zaliczenie na ocenę (3) |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Metoda podająca- elementy wykładu, pogadanki i pracy ze źródłem pisanym 2. Metoda praktyczna- ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów 3. metoda problemowa- aktywizująca: dyskusja dydaktyczna (burza mózgów), metoda przypadków, |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: 1. Monitorowanie i analiza portfolio 2. Ocenianie kształtujące 3. Ocena rówieśnicza 4. Wywiad i obserwacja swobodna Kryteria oceniania: 1. Obecność na ćwiczeniach 2. Aktywność na ćwiczeniach 3. Pisemne referaty 3. Indywidualna praca zaliczeniowa- konstruowanie i prezentacja holistycznej diagnozy dziecka |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa II DZPC-ERI-ED 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.