Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [10-5S-MPO1] Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [10-5S-MPO1]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 3090/3092
Budynek z aulami C jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 1206
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Mieczysław Sędzicki
Literatura:

Uzupełnienie do zajęć nr 1.

Blok A:

Warsztat pracy. Dokumentacja (formalna i nieformalna);

Literatura polecana:

• Zieja E., Poradnik metodyczny dla wychowawców, Zieja Z., (red.,). KK PWSZ,

Jelenia Góra, 2003. Rozdz.: Warsztat pracy wychowawcy: dokumentacja (formalna

i nieformalna); osobowość wychowawcy; postawy wychowawców (pozytywne i negatywne);

https://docplayer.pl/17983049-Poradnik-metodyczny-dla-wychowawcow.html

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej, Poz. 1654

Zagadnienia z Rozporządzenia:

- kształcenie oraz specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze w przedszkolu, oddziale

przedszkolnym w szkole podstawowej lub szkole, zorganizowanych w podmiocie, odpowiednio do wskazań lekarza;

- specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i szkołach, zorganizowanych w podmiotach realizowane w specjalnych grupach wychowawczych lub w specjalnym zespole pozalekcyjnym zajęć wychowawczych,

Blok B:

Szkoła jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze

Opiekuńcza rola szkoły

Literatura polecana:

Praca opiekuńczo-wychowawcza w edukacji szkolnej (wychowanie opiekuńcze

w szkole), [w:] Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra 2009. Str. 103-112.

• Pietruszka L., Sukces szkolny dziecka i jego uwarunkowania. [w:] Głodne dzieci

w Polsce. Kępski Cz., (red.). Str. 193-208.

Blok C:

Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach wsparcia dziennego

Funkcje i zadania placówek wsparcia dziennego oraz ich realizacja

Warsztaty terapii zajęciowej

- funkcjonowanie WTZ, terapia zajęciowa w warunkach WTZ

Literatura polecana:

• Poradnik metodyczny dla wychowawców, Zieja Z. (red.) KK Zielona Góra 2003. W tym:

System profilaktyki nad dziećmi i młodzieżą (Zenon Zieja), od str. 8 Placówki wsparcia dziennego. Ognisko wychowawcze (Stanisław Gola).

http://www.dbc.wroc.pl/dlibra/doccontent?id=1648

• Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej, Dz. U. 2004 nr 63 poz. 587

Wsparcie rodziny przeżywającej trudności w sferze opiekuńczo-wychowawczej

Asystentura rodzinna

Znaczenie opieki w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością (w tym z niepełnosprawnością intelektualną)

Literatura polecana:

• Świderska M., Asystent rodziny – współczesna forma pomocy rodzinie. Studia

i Monografie. Nr 40. Łódź 2013. II. Asystent rodziny jako nowa forma wspierania rodziny 1. Początki zawodu asystenta rodziny 2. Uprawnienia i kwalifikacje asystenta rodziny 3. Istota pracy asystenta z rodziną 4. Asystent rodziny a pracownik socjalny

5. Współpraca asystenta rodziny z innymi podmiotami na rzecz dziecka i rodziny, http://piz.san.edu.pl/docs/sim-40.pdf

Blok D:

Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa

Obraz dziecka przebywającego w opiece zastępczej - charakterystyka dziecka sierocego

Literatura proponowana:

• Człowiek w sytuacji (bez)nadziei — konteksty teoretyczne i praktyczne, Bibik R, Urbanek A., (red), PWSZ, Legnica 2011, Prokosz M., Dziecko osamotnione

i sieroce. Między rodziną pochodzenia a rodzinną formą opieki, str. 7; [PDF.]

• Kolankiewicz M., Zapiski o instytucjonalnej opiece nad dziećmi,

www.dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/download/261/182

• Ośkiewicz W., Postawy rodzicielskie a osamotnienie dziecka we własnej rodzinie,

str. 195 Pedagogika Rodziny, nr 1(1)/2011

http://pedagogika-rodziny.spoleczna.pl/attachments/article/PR_

Zajęcia nr 3:

Blok A:

Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach pieczy zastępczej o charakterze rodzinnym

- rodzinne domy dziecka, wioski dziecięce, - rodziny zastępcze

- specyfika funkcjonowania placówek

- problemy opiekuńczo-wychowawcze

Dziecko z niepełnosprawnością (w tym z niepełnosprawnością intelektualną) w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka

Literatura proponowana:

• Poradnik metodyczny dla wychowawców, Zieja Z. (red.) KK Zielona Góra 2003. W tym: Rodziny zastępcze. Rodzinne domy dziecka (Leszek Albański). Wioski dziecięce SOS (Leszek Albański)

http://www.dbc.wroc.pl/dlibra/doccontent?id=1648

• Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, Ruszkowska M., (red.), CRZL Warszawa 2013.

ROZDZIAŁ III: Rodzina zastępcza jako forma rodzinnej opieki i wychowania (Sytuacja dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej.

http://irss.pl/wp-content/uploads/2014/01/Rodzina-zast%C4%99pcza-jako-%C5%9Brodowisko-opieku%C5%84czo-wychowawcze.pdf

• Sierankiewicz E., Opieka wychowanie terapia w domach dziecka, Wydawnictwo Naukowe WSP Krakow 1999, PDF. http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/1827/opieka_wychowanie_terapia_w_do_sierankiewicz_ewa_000742.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Blok B:

Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach pieczy zastępczej o charakterze instytucjonalnym

Placówki opiekuńczo–wychowawcze

- socjalizacyjne - interwencyjne - specjalistyczno-terapeutyczne,

Metody przekształceń domów dziecka

Przyczyny umieszczania dzieci w placówkach socjalizacyjnych

- programy opiekuńczo-wychowawcze

- rola i zadania wychowawcy

Pułapki opiekunów. Bezradność. Wypalenie

Dziecko z niepełnosprawnością (w tym z niepełnosprawnością intelektualną) w instytucjonalnych placówkach opieki całodobowej

Literatura proponowana:

• Biała J., Dzieciństwo „poza rodziną" i „bez rodziny" - kontekst pracy opiekuńczej i socjalnej domu dziecka i działań zapobiegających marginalizacji społecznej wychowanków, od str. 51, Pedagogika Rodziny, nr l(l)/2011 [PDF.]

http://pedagogika-rodziny.spoleczna.pl/attachments/article/PR_1_1.pdf

• Polkowski T.; Metody przekształceń domów dziecka w świetle założeń reformy systemu wsparcia rodziny (Doświadczenia Towarzystwa „Nasz Dom”); [w:] www.towarzystwonaszdom.pl (zakładka: publikacje „Nasz Dom”)

• Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 292, poz. 1720).

Metody i kryteria oceniania:

Szanowni Państwo,

W związku z zaistniałą sytuacją epidemiologiczną, w nawiązaniu do zasad przyjętych przez Uczelnię, modyfikujemy w pewnym stopniu formy naszej współpracy dydaktycznej, które zostały omówione i zaakceptowane w trakcie zajęć wprowadzających (oraz opisane w dostępnym dla Państwa szczegółowym sylabusie – przesłanym przeze mnie na grupowe adresy e-mail).

Do form współpracy zmierzających do zrealizowania przez Państwa efektów kształcenia z przedmiotu dodajemy kontakt poprzez łącza elektroniczne, w tym przede wszystkim w ramach USOS (w tym miejscu będę umieszczał uszczegółowienia zagadnień wraz z konkretnymi odwołaniami do pozycji z literatury).

Ewentualne dodatkowe materiały dydaktyczne będę przesyłać na adres podany przez Państwa w trakcie naszych pierwszych zajęć.

W przypadku pytań/wątpliwości/sugestii rozszerzenia materiału/zmiany – proszę o sukcesywny kontakt poprzez pocztę elektroniczną (koniecznie z podaniem w tytule nazwy zajęć/roku/grupy) lub/i telefoniczny (nr otrzymaliście Państwo w trakcie pierwszych zajęć).

Życzmy sobie wzajemnie powodzenia M.Sędzicki

Uwagi:

GR. ĆWICZENIOWA II ZU/PC-ERIw 2

Do zasad zaliczenia przedmiotu dodajemy:

opracowywanie przez Państwa w skrótowy sposób zagadnień z każdego kolejnego bloku tematycznego (z opisem merytorycznym wraz z podaniem źródeł), według dat zajęć „zrealizowanych na odległość”.

Prace te proszę przesyłać do daty kolejnego zjazdu, (w którym nie będzie zajęć „naocznych”) na mój adres e-mail.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)