Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [10-5S-MPO1]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [10-5S-MPO1] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 3090/3092 Budynek z aulami C jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 1206 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Mieczysław Sędzicki | ||||||||||||
Literatura: |
Uzupełnienie do zajęć nr 1. Blok A: Warsztat pracy. Dokumentacja (formalna i nieformalna); Literatura polecana: • Zieja E., Poradnik metodyczny dla wychowawców, Zieja Z., (red.,). KK PWSZ, Jelenia Góra, 2003. Rozdz.: Warsztat pracy wychowawcy: dokumentacja (formalna i nieformalna); osobowość wychowawcy; postawy wychowawców (pozytywne i negatywne); https://docplayer.pl/17983049-Poradnik-metodyczny-dla-wychowawcow.html • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej, Poz. 1654 Zagadnienia z Rozporządzenia: - kształcenie oraz specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub szkole, zorganizowanych w podmiocie, odpowiednio do wskazań lekarza; - specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i szkołach, zorganizowanych w podmiotach realizowane w specjalnych grupach wychowawczych lub w specjalnym zespole pozalekcyjnym zajęć wychowawczych, Blok B: Szkoła jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze Opiekuńcza rola szkoły Literatura polecana: Praca opiekuńczo-wychowawcza w edukacji szkolnej (wychowanie opiekuńcze w szkole), [w:] Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra 2009. Str. 103-112. • Pietruszka L., Sukces szkolny dziecka i jego uwarunkowania. [w:] Głodne dzieci w Polsce. Kępski Cz., (red.). Str. 193-208. Blok C: Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach wsparcia dziennego Funkcje i zadania placówek wsparcia dziennego oraz ich realizacja Warsztaty terapii zajęciowej - funkcjonowanie WTZ, terapia zajęciowa w warunkach WTZ Literatura polecana: • Poradnik metodyczny dla wychowawców, Zieja Z. (red.) KK Zielona Góra 2003. W tym: System profilaktyki nad dziećmi i młodzieżą (Zenon Zieja), od str. 8 Placówki wsparcia dziennego. Ognisko wychowawcze (Stanisław Gola). http://www.dbc.wroc.pl/dlibra/doccontent?id=1648 • Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej, Dz. U. 2004 nr 63 poz. 587 Wsparcie rodziny przeżywającej trudności w sferze opiekuńczo-wychowawczej Asystentura rodzinna Znaczenie opieki w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością (w tym z niepełnosprawnością intelektualną) Literatura polecana: • Świderska M., Asystent rodziny – współczesna forma pomocy rodzinie. Studia i Monografie. Nr 40. Łódź 2013. II. Asystent rodziny jako nowa forma wspierania rodziny 1. Początki zawodu asystenta rodziny 2. Uprawnienia i kwalifikacje asystenta rodziny 3. Istota pracy asystenta z rodziną 4. Asystent rodziny a pracownik socjalny 5. Współpraca asystenta rodziny z innymi podmiotami na rzecz dziecka i rodziny, http://piz.san.edu.pl/docs/sim-40.pdf Blok D: Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa Obraz dziecka przebywającego w opiece zastępczej - charakterystyka dziecka sierocego Literatura proponowana: • Człowiek w sytuacji (bez)nadziei — konteksty teoretyczne i praktyczne, Bibik R, Urbanek A., (red), PWSZ, Legnica 2011, Prokosz M., Dziecko osamotnione i sieroce. Między rodziną pochodzenia a rodzinną formą opieki, str. 7; [PDF.] • Kolankiewicz M., Zapiski o instytucjonalnej opiece nad dziećmi, www.dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/download/261/182 • Ośkiewicz W., Postawy rodzicielskie a osamotnienie dziecka we własnej rodzinie, str. 195 Pedagogika Rodziny, nr 1(1)/2011 http://pedagogika-rodziny.spoleczna.pl/attachments/article/PR_ Zajęcia nr 3: Blok A: Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach pieczy zastępczej o charakterze rodzinnym - rodzinne domy dziecka, wioski dziecięce, - rodziny zastępcze - specyfika funkcjonowania placówek - problemy opiekuńczo-wychowawcze Dziecko z niepełnosprawnością (w tym z niepełnosprawnością intelektualną) w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka Literatura proponowana: • Poradnik metodyczny dla wychowawców, Zieja Z. (red.) KK Zielona Góra 2003. W tym: Rodziny zastępcze. Rodzinne domy dziecka (Leszek Albański). Wioski dziecięce SOS (Leszek Albański) http://www.dbc.wroc.pl/dlibra/doccontent?id=1648 • Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, Ruszkowska M., (red.), CRZL Warszawa 2013. ROZDZIAŁ III: Rodzina zastępcza jako forma rodzinnej opieki i wychowania (Sytuacja dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej. http://irss.pl/wp-content/uploads/2014/01/Rodzina-zast%C4%99pcza-jako-%C5%9Brodowisko-opieku%C5%84czo-wychowawcze.pdf • Sierankiewicz E., Opieka wychowanie terapia w domach dziecka, Wydawnictwo Naukowe WSP Krakow 1999, PDF. http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/1827/opieka_wychowanie_terapia_w_do_sierankiewicz_ewa_000742.pdf?sequence=4&isAllowed=y Blok B: Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach pieczy zastępczej o charakterze instytucjonalnym Placówki opiekuńczo–wychowawcze - socjalizacyjne - interwencyjne - specjalistyczno-terapeutyczne, Metody przekształceń domów dziecka Przyczyny umieszczania dzieci w placówkach socjalizacyjnych - programy opiekuńczo-wychowawcze - rola i zadania wychowawcy Pułapki opiekunów. Bezradność. Wypalenie Dziecko z niepełnosprawnością (w tym z niepełnosprawnością intelektualną) w instytucjonalnych placówkach opieki całodobowej Literatura proponowana: • Biała J., Dzieciństwo „poza rodziną" i „bez rodziny" - kontekst pracy opiekuńczej i socjalnej domu dziecka i działań zapobiegających marginalizacji społecznej wychowanków, od str. 51, Pedagogika Rodziny, nr l(l)/2011 [PDF.] http://pedagogika-rodziny.spoleczna.pl/attachments/article/PR_1_1.pdf • Polkowski T.; Metody przekształceń domów dziecka w świetle założeń reformy systemu wsparcia rodziny (Doświadczenia Towarzystwa „Nasz Dom”); [w:] www.towarzystwonaszdom.pl (zakładka: publikacje „Nasz Dom”) • Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 292, poz. 1720). |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Szanowni Państwo, W związku z zaistniałą sytuacją epidemiologiczną, w nawiązaniu do zasad przyjętych przez Uczelnię, modyfikujemy w pewnym stopniu formy naszej współpracy dydaktycznej, które zostały omówione i zaakceptowane w trakcie zajęć wprowadzających (oraz opisane w dostępnym dla Państwa szczegółowym sylabusie – przesłanym przeze mnie na grupowe adresy e-mail). Do form współpracy zmierzających do zrealizowania przez Państwa efektów kształcenia z przedmiotu dodajemy kontakt poprzez łącza elektroniczne, w tym przede wszystkim w ramach USOS (w tym miejscu będę umieszczał uszczegółowienia zagadnień wraz z konkretnymi odwołaniami do pozycji z literatury). Ewentualne dodatkowe materiały dydaktyczne będę przesyłać na adres podany przez Państwa w trakcie naszych pierwszych zajęć. W przypadku pytań/wątpliwości/sugestii rozszerzenia materiału/zmiany – proszę o sukcesywny kontakt poprzez pocztę elektroniczną (koniecznie z podaniem w tytule nazwy zajęć/roku/grupy) lub/i telefoniczny (nr otrzymaliście Państwo w trakcie pierwszych zajęć). Życzmy sobie wzajemnie powodzenia M.Sędzicki |
||||||||||||
Uwagi: |
GR. ĆWICZENIOWA II ZU/PC-ERIw 2 Do zasad zaliczenia przedmiotu dodajemy: opracowywanie przez Państwa w skrótowy sposób zagadnień z każdego kolejnego bloku tematycznego (z opisem merytorycznym wraz z podaniem źródeł), według dat zajęć „zrealizowanych na odległość”. Prace te proszę przesyłać do daty kolejnego zjazdu, (w którym nie będzie zajęć „naocznych”) na mój adres e-mail. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.