Literatura dla dzieci z elementami biblioterapii [10-1S-LBD]
Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Literatura dla dzieci z elementami biblioterapii [10-1S-LBD] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Małgorzata Cichoń-Piasecka |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Adamczykowa Z., Literatura dziecięca. Funkcje – Kategorie – Gatunki, Warszawa 2004. Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Wrocław 1993. Baluch A., Ceremonie literackie, a więc obrazy, zabawy i wzorce w literaturze dla dzieci, Kraków 1998. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 2010. Brett D., Opowiadania dla twojego dziecka. Koją, leczą, rozwiązują problemy, Gdańsk 1998. Cichoń-Piasecka M., Baśń w kulturze, terapii i wychowaniu, [w:] Baśń w terapii i wychowaniu, red. Sz. Kawalla, E. Lewandowska-Tarasiuk, J.W. Sienkiewicz, Warszawa 2012. Cieślikowski J., Literatura osobna, Warszawa 1985. Molicka M., Bajkoterapia, Poznań 1999. Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996. Poezja dla dzieci. Antologia form i tematów, oprac. R. Waksmund, Wrocław 1987. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2002. Tyszkowa M., Baśń i jej recepcja z punktu widzenia psychologii rozwojowej, „Psychologia Wychowawcza”1978, nr 4. Ziółkowska-Sobecka M., Hans Christian Andersen. Portrety autorów lektur szkolnych, Warszawa 2001. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Baśń i dziecko, red. H. Skrobiszewska, Warszawa 1978. Cichoń-Piasecka Małgorzata, Baśnioterapia w rehabilitacji dzieci upośledzonych umysłowo, „Szkoła Specjalna”, 2005, nr 1. Cieślikowski J., Antologia poezji dziecięcej, Wrocław 1980. Sto lat baśni polskiej, red. G. Leszczyński, Warszawa 1995. Szeliga K., Bajkoterapia, czyli jak z Guziołkiem tworzyć i wykorzystywać bajki i opowiadania w biblioterapii oraz rozwoju aktywności twórczej dziecka, Kraków 2008. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000 |
Zakres tematów: |
Literatura dla dzieci - "literatura osobna" lub "literatura czwarta" Miejsce literatury dla młodego odbiorcy w literaturze ogólnej. Początki literatury dla dzieci. Problemy dydaktyzmu i artyzmu. Związki z pedagogiką i psychologią. Obrazy dziecka i dzieciństwa w utworach różnych autorów. Zadania literatury dla dzieci. Cechy tekstu literackiego dla dzieci. Dzieło literackie jako swoisty typ wypowiedzi. Kategorie i gatunki w "literaturze osobnej". Inicjacje czytelnicze i rozwój zainteresowania dziecka książką. Specyfika odbioru literatury przez dziecięcego czytelnika. Kategoria komizmu i tragizmu, piękna i brzydoty. Magiczność, symboliczność, fantazja jako naturalna potrzeba dziecka. Archetypy literatury dziecięcej. Arcydzieła literatury dziecięcej jako przygotowanie do odbioru literatury wysokiej i rozumienia kultury. Przegląd podstawowych form gatunkowych w literaturze dla dzieci. Powiastka dydaktyczna, bajka, baśń ludowa i literacka. Rola baśni w życiu dziecka. Baśń z perspektywy psychologii rozwojowej. Baśń jako model świata. Poszukiwanie tożsamości i oswajanie lęków w baśni. Psychoterapeutyczna moc baśni. Analiza wybranych baśni pod kątem możliwości wykorzystania ich w terapii. Lęki u dzieci. Dziecięce strategie radzenia sobie z lękiem. Bajka terapeutyczna, jej rodzaje i sposoby terapeutycznego oddziaływania na dziecko. Przykłady bajek terapeutycznych możliwych do wykorzystania w sytuacjach trudnych. Poszukiwania nowych środków wyrazu we współczesnej prozie i poezji dla dzieci. Wiersze dla dzieci inspirowane folklorem dziecięcym. Paidialność jako podstawowa kategoria wiersza dziecięcego. Oblicza i funkcje komizmu w wierszach dla dzieci. Tradycja i awangardowość, czyli od M. Konopnickiej do D. Wawiłow. Znaczenie twórczości J. Tuwima, J. Brzechwy, K. Makuszyńskiego w polskiej poezji dla dzieci. Pisemne kolokwium zaliczeniowe. |
Metody dydaktyczne: |
metody podające, problemowe, aktywizujące, pracy z tekstem, samodzielnego dochodzenia do wiedzy |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY KSZTAŁCENIA: Metody asymilacji wiedzy, metody problemowe, aktywizujące (np. "burza mózgów", drama) STUDENT ZALICZA PRZEDMIOT NA PODSTAWIE: 1. Obecności na wymaganej liczbie zajęć i aktywności na zajęciach. 2. Uzyskania pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium zaliczeniowego, sprawdzającego znajomość problematyki z zakresu literatury dziecięcej i tekstów literatury dziecięcej. KRYTERIA OCENY PRACY PISEMNEJ: 1. Zgodność treści pracy z tematem. 2. Pogłębione ujęcie tematu świadczące o znajomości problematyki omawianej na zajęciach i tekstów literatury dziecięcej. 3. Poprawność pracy pod względem językowym i ortograficznym. 4. Oryginalność ujęcia tematu. |
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa III DZPE-PWK 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.