Pedagogika przedszkolna [10-0S-PEP]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika przedszkolna [10-0S-PEP] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Maja Wenderlich | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Bobrowska-Nowak, W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978. 2. Brzezińska M., Burtowy M., Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej, wyd. UAM, Poznań 1992. 3. Gruszczyk- Kolczyńska E., (red) . Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2014. 4. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2012. 5. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. Program wspomagania i edukacji starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2010. 6. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut wydawniczy Erica, Warszawa 2005. 7. Kotarba-Kańczugowska M. (red.) Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012. 8. Mikler – Chwastek A., Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014. 9. Schaffer R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa 2005. 10. Waloszek Danuta, Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków 2006. od 13.03.2020 Swianewicz P., (2012).,Edukacja przedszkolna, Biblioteczka Oświaty Samorządowej dostępna on - line, udostępniony przez wykładowcę; Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., (2011) Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Igniatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków. dostępna on - line, udostępniona przez wykładowcę, Kwaśniewska M., Lendzion J., Żaba-Żabińska W.,(2018) Program wychowania przedszkolnego oparty na warstwicowej koncepcji wychowania Stefana Kunowskiego, MAC Edukacja- dostępny on-line, udostępniony przez prowadzącego. Wykładowca w razie potrzeby będzie udostępniał materiały (artykuły, teksty) on - line (poprzez pocztę elektroniczną). |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Obszar programowy programowej wychowania przedszkolnego. 1.Wychowanie przedszkolne w zreformowanym systemie edukacji narodowej; rys historyczny, współczesne tendencje. 2. Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym (biopsychiczne podstawy): -fizyczny, motoryczny, psychiczny, emocjonalno-społeczny; 3. Procesy poznawcze u dzieci w wieku przedszkolnym; - Dziecko jako naukowiec: Piagetowska teoria rozwoju poznawczego - Dziecko jako praktykant : Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju 4. Zabawa jako podstawowa forma działalności dzieci w tym wieku -zabawy dowolne (spontaniczne), -zabawy tematyczne, -różne sposoby wzbogacania i wydłużania czasu trwania dziecięcych zabaw. 5. Poznawanie uczniów jako ważny element indywidualizacji pracy. 6. Podstawowe wiadomości na temat funkcjonowania przedszkola: - założenie, - organizacja pracy 7. Nauczyciel wychowania przedszkolnego. 8. Współpraca środowiska rodzinnego i przedszkolnego. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład z prezentacją multimedialną, burza mózgów, rozmowa, dyskusja od 13.03.2020 metoda pracy zdalnej, on-line, uwzględniająca pocztę elektroniczną w domenie aps.edu.pl oraz gmail.com, Teams. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
przygotowanie pracy zaliczeniowej na wskazany temat egzamin pisemny/ustny od 13.03.2020 -sprawdzian wiadomości w aplikacji Forms w sesji letniej, -praca pisemna na wskazany temat przesłana pocztą elektroniczną w domenie www.aps.edu.pl do 25.06.2020. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa II DZPC-WWR-WY Nakład pracy studentów: Liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia 12h Liczba godzin na przgotowanie pracy zaliczeniowej: 5h Liczba godzin na przygotowanie się do egzaminu: 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Od 13.03.2020 Studenci na bieżąco (w związku z aktualnie przerabianym materiałem), będą dostawać wraz z udostępnionymi materiałami i literaturą zagadnienia do samodzielnego opracowania. Każdy student będzie musiał odesłać "pracę domową" we wskazanym terminie. Studenci otrzymają informację zwrotną nt. poprawności wykonanego zadania poprzez pocztę w domenie APS. Praca będzie odbywać się głównie przez pocztę w domenie APS. Indywidualne konsultacje zaplanowane są w postaci rozmowy w aplikacji Teams w wyznaczonych terminach dyżurów. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.