Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Autorstwo życia a niepełnosprawność [10-5F-AZN] Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Autorstwo życia a niepełnosprawność [10-5F-AZN]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 12:55
sala 3083 (aula A)
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 130
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Edyta Nieduziak
Literatura:

Literatura obowiązkowa (okres zwykły):

1) Głodkowska, J.(2014). Autorstwo życia a niepełnosprawność – ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 75-96.

2) Głodkowska, J. (2014). Rozważania nad podmiotowością a niepełnosprawność – u źródeł współczesnego ujęcia i w perspektywie interdyscyplinarnej Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 91-109.

3) Głodkowska, J.(2014). Podmiotowość a doświadczanie zależności przez osoby z niepełnosprawnością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3(25), s. 87-106.

4) Głodkowska, J.(2014). Być podmiotem i stawać się autorem swojego życia – paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do budowania własnej tożsamości i wzbogacania dobrostanu. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(26), s. 29-43.

5) Głodkowska J. (2003): Przestrzeń rehabilitacyjna w otoczeniu osób z niepełnosprawnością intelektualną – ujęcie koncepcyjne. Ruch Pedagogiczny, nr 5-6, s. 7-23.

6) Głodkowska, J.(2015). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością – konceptualizacja w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia. W: Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności, pod red. J. Głodkowskiej. S. 110-134. Warszawa: APS.

Literatura uzupełniająca (okres zwykły):

1) Flanczewska-Wolny, M. (red.) (2007): Jakość życia w niepełnosprawności. Mity a rzeczywistość. Warszawa, Impuls.

2) Kirenko J.(2007), Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Lublin.

3) Ossowski, R.(1999). Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz: WSP.

4) Palak Z., Lewicka A., Bujnowska A. [red.] (2006), Jakość życia a niepełnosprawność. Konteksty psychopedagogiczne. Lublin: Wydaw. UMCS.

Temat 2 (termin zajęć 14.03.20)

Lektura obowiązkowa:

Głodkowska, J.(2014). Autorstwo życia a niepełnosprawność – ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 75-96.

Prezentacja w Power Point (z komentarzem oraz linkami do dodatkowych materiałów audiowizualnych, audialnych, wizualnych oraz tekstów) przesłana na adresy mailowe grupy (adresy grup specjalizacyjnych oraz indywidualne) w dniu 23.03.2020 i 24.03.2020

Temat 3 (termin zajęć 28.03.20)

Literatura obowiązkowa:

1) Głodkowska, J. (2014). Rozważania nad podmiotowością a niepełnosprawność – u źródeł współczesnego ujęcia i w perspektywie interdyscyplinarnej Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 91-109.

2) Głodkowska, J.(2014). Podmiotowość a doświadczanie zależności przez osoby z niepełnosprawnością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3(25), s. 87-106.

Literatura uzupełniająca:

1) Węcek, E., Czech F. (2014) , Kultura Głuchych, Znak (713).

2) Mikrut, A. (2010) O integracji społecznej osób z niepełnosprawnością w kontekście podmiotowości człowieka, Niepełnosprawność (4), s. 122-134.

3) Spotkania na Tak Materiały z międzynarodowych konferencji poświęconych podmiotowości osób z niepełnosprawnością intelektualną (2014), Poznań.

Prezentacja w Power Point (z komentarzem oraz linkami do dodatkowych materiałów audiowizualnych, audialnych, wizualnych oraz tekstów) przesłana na adresy mailowe grupy (adresy grup specjalizacyjnych oraz indywidualne) w dniu 20.04.2020.

Temat 4 (termin zajęć 18.04.20)

Literatura obowiązkowa;

1) Głodkowska, J.(2014). Być podmiotem i stawać się autorem swojego życia – paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do budowania własnej tożsamości i wzbogacania dobrostanu. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(26), s. 29-43.

Literatura uzupełniająca:

1) Szczupał, B. (2016) Samostanowienie i integracja społeczno zawodowa dorosłych osób z niepełnosprawnością na przykładzie zastosowania programu Centrum Wspierania Edukacji Zawodowej (PACE) w USA W: Wielowymiarowość integracji społeczno zawodowej studentów z niepełnosprawnością, red. B. Szczupał, K. Kutek Sładek.

2) Żółkowska, T. (2011) Normalizacja – niedokończona teoria praktyki, Niepełnosprawność,(5).

3) Krause, A. (2016) Normalizacja versus waloryzacja ról społecznych, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (21).

4) Smoleń, R. (2011), Poczucie jakości życia u młodzieży z upośledzeniem umysłowym, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, t. 1(18).

5) Janiak, J. (2012), O poznańskich spotkaniach z Janiną i Zygmuntem Baumanami, Zeszyty Artystyczne (23).

6) Bauby, J-D. (2019), Skafander i motyl – fragm., Gdańsk.

7) Twardowski, A. , (2018) Znaczenie spuścizny naukowej profesor Ireny Obuchowskiej dla współczesnej polskiej pedagogiki specjalnej, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo” , 3(41), s.81-92.

8) Głodkowska, J., (2018) Aksjologiczne filary współczesnej pedagogiki specjalnej. Nie pytamy tylko o to, dokąd idziemy – pytamy, jak wartościom nadać kształt rzeczywisty? W: Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich, (red.) J. Głodkowska, K. Sipowicz, I. Patejuk-Mazurek APS, Warszawa.

9) Kijak, R.(2016), Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice, Kraków.

10) Grzelecka, E. (2018) Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych podstawą aktywizacji społeczno-kulturalnej osób z niepełnosprawnością W: W: Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich, (red.) J. Głodkowska, K. Sipowicz, I. Patejuk-Mazurek, APS, Warszawa.

11) Żyta, A. (2013) Samostanowienie dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnej Polsce – pozory czy rzeczywistość?, Człowiek Niepełnosprawność Społeczeństwo(4).

12) Rękosiewicz, M. (2012) Właściwości tożsamości młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, Studia Psychologiczne, t. 50, z. 3.

13) Żuchowska-Skiba, D. (2018 )Integracja, emancypacja czy afirmacja? Tożsamości osób z niepełnosprawnościami we współczesnej Polsce, Przegląd Socjologii Jakościowej (3).

Prezentacja w Power Point (z komentarzem oraz linkami do dodatkowych materiałów audiowizualnych, audialnych, wizualnych oraz tekstów) oraz link do materiałów uzupełniających przesłane na adresy mailowe grupy (adresy grup specjalizacyjnych oraz indywidualne) w dniu 01.05.2020

Dodatkowe materiały uzupełniające i prezentacja dostępne przez link https://apsedupl-my.sharepoint.com/personal/enieduziak_aps_edu_pl/_layouts/15/onedrive.aspx?id=%2Fpersonal%2Fenieduziak%5Faps%5Fedu%5Fpl%2FDocuments%2Frezentacja%204%20artyku%C5%82y%20dodatkowe

Temat 5 (termin zajęć 09.05.20)

Literatura obowiązkowa:

1) Głodkowska, J.(2014). Podmiotowość a doświadczanie zależności przez osoby z niepełnosprawnością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3(25), s. 87-106.

Literatura uzupełniająca:

1) Podgórska-Jachnik, D. (2016) Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej, Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych Tom 22 (1)

2) Zdrodowska M., (2016) Między aktywizmem a akademią. Studia nad niepełnosprawnością, „Teksty Drugie”, nr 5.

3) Kasprzak, T. (2019) Feministyczne studia nad niepełnosprawnością (Feminist disability studies) wobec postaw dyskryminujących kobiet z niepełnosprawnością, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 24.

4) Wlazło, M., (2018) (Pełno)sprawni są bez szans, czyli crip studies we współczesnym kinie, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, nr 32.

5) Sak, M. red. (2014) Deaf Studies w Polsce, Łódź.

Prezentacja w Power Point (z komentarzem oraz linkami do dodatkowych materiałów audiowizualnych, audialnych, wizualnych oraz tekstów) oraz link do materiałów uzupełniających przesłane na adresy mailowe grupy (adresy grup specjalizacyjnych oraz indywidualne) w dniu 12.05.2020.

Dodatkowe materiały uzupełniające i prezentacja dostępne w folderze pod linkiem https://apsedupl-my.sharepoint.com/personal/enieduziak_aps_edu_pl/_layouts/15/onedrive.aspx?id=%2Fpersonal%2Fenieduziak%5Faps%5Fedu%5Fpl%2FDocuments%2Fdisability%20studies&ct=1589361764893&or=OWA-NT&cid=3354b09f-9cbe-c735-5429-227bdd07c7e7&originalPath=aHR0cHM6Ly9hcHNlZHVwbC1teS5zaGFyZXBvaW50LmNvbS86ZjovZy9wZXJzb25hbC9lbmllZHV6aWFrX2Fwc19lZHVfcGwvRWxNUHVoOVcxTDVGc1VsMV9xblRyQlFCRWhHQ1pMOHdvRzNRZXhQX01vQTRCUT9ydGltZT1wM3JaTXhfMzEwZw

Zakres tematów:

Temat 1 (zrealizowany w okresie zwykłym w dniu 29.02.20

1. Teoretyczne podstawy konstruktu „autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością”. Ustalenie terminologiczne. Społeczny i medyczny model niepełnosprawności. Implikacje psychologii humanistycznej i psychologii pozytywnej dla rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Kategoria Innego

Temat 2 (termin zajęć 14.03.20)

2. Normalizacja życia osób z niepełnosprawnością. Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: personalistyczny, eudajmoniczny, temporalny, funkcjonalny, pomocowy oraz ich interpretacja w świetle teorii personalizmu pedagogicznego, psychologii pozytywnej, teorii optymalnego funkcjonowania, teorii zadań rozwojowych, teorii wsparcia społecznego. Jakość życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Ustalenie terminologiczne, analiza wybranych badań empirycznych.

Temat 3 (termin zajęć 28.03.20)

3. Studia nad zasobami osobistymi osób z niepełnosprawnością. Ekosystem osoby z niepełnosprawnością. Bariery życiowe a niepełnosprawność. Warunki środowiska wychowania (rodzinnego, instytucjonalnego, środowiska lokalnego). Kategorie: podmiotowości i potencjału rozwojowego. Rehabilitacja jako proces indywidualnie zróżnicowany, umożliwiający spełnianie zadań rozwojowych od wczesnego dzieciństwa do późnej dorosłości. Jakość przestrzeni rehabilitacyjnej w wyznaczaniu jakości życia osób z niepełnosprawnością.

Temat 4 (termin zajęć 18.04.20)

4. Diagnoza potrzeb i modele wsparcia osób z niepełnosprawnością. Studia nad wsparciem społecznym osób niepełnosprawnych. Usługi świadczone na rzecz osób z niepełnosprawnością i możliwości ich oceny. Kategorie tożsamości i samostanowienia.

Temat 5 (termin zajęć 09.05.20)

5. Studia nad niepełnosprawnością (disability studies). Interdyscyplinarne analizy empiryczne fenomenu niepełnosprawności.

Metody dydaktyczne:

wykład, przesłanie prezentacji z wykładów z rozszerzonym komentarzem na adres mailowy grupy studentów albo kontakt przez USOSmail. Wskazanie dodatkowej lektury ułatwiającej recepcję wykładu wraz z zadaniami do realizacji.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe : wykład, 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 45h

Przygotowanie się do egzaminu - 35h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Metody i kryteria oceniania:

Ocena wiedzy studenta, w tym rozumienia treści przedmiotu na podstawie egzaminu pisemnego (test wyboru).

Sposoby pomiaru efektów kształcenia (okres zawieszenia zajęć):

egzamin w formie testu wyboru (zostanie przeprowadzony 24.05.20 o godz. 11.00 ; formularz testowy zostanie udostępniony poprzez aplikację Forms APS)

Uwaga: Linki do testów zostaną udostępnione na dzień przed egzaminem na indywidualne adresy USOSmail osób biorących udział w zajęciach.

Uwagi:

GR. WYKŁADOWA II ZU/PC

Formą kształcenia w okresie zawieszenia zajęć jest edukacja zdalna z wykorzystaniem następujących narzędzi komunikacji elektronicznej:

- poczta email (APS OUTLOOK kontakt ze starostami grup specjalnościowych; USOSmail indywidualny kontakt ze studentami; adres do korespondencji: enieduziak@@aps.edu.pl) - udostępnianie materiałów dydaktycznych w postaci prezentacji multimedialnych z treściami wykładowymi),

- aplikacja Forms (APS Office 365) - udostępnienie testu egzaminacyjnego sprawdzającego wiedzę.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)