Dydaktyka specjalna [10-5F-DYS]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Dydaktyka specjalna [10-5F-DYS] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
sala 1207 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Wałachowska | ||||||||||||
Literatura: |
1. Mapa myśli (mindmapping) (termin zajęć: 14.03.) T. Buzana, B. Buzana, Mapy twoich myśli. Wydawnictwo „Ravi”, Łódź, 2003. (skan; s. 79-114) E. Brudnik, B. Owczarska, A. Moszyńska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Kielce, 2011, s. 175. (dostęp: IBUK Libra) Film: MAPY MYŚLI – metoda inteligentnego notowania, uczenia i zarządzania informacją, https://www.youtube.com/watch?v=kECHj8g6_fU (data dostępu: 26.03.2020) Prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę (przesłana dla grup). ............................................................................................... 2. Metoda baśniowych spotkań (termin zajęć: 14.03.) J. Głodkowska, Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata. Wydawnictwo Impuls, Kraków, 2012, (s. 103-121). (dostęp: IBUK Libra) I. Oszmiago, Witaj przygodo! Baśniowe spotkania siłą sprawczą rozwoju ucznia. „EDU Kwartalnik Regionalnego Zespołu Placówek Wsparcia Edukacji”, 19, 2018, s. 17-28. https://rcre.opolskie.pl/kwartalnikEDU/Kwartalnik%20RCRE%20-%20nr%2019-18.pdf (dostęp: 26.03.2020). Prezentacje multimedialne przygotowane przez wykładowcę (przesłane dla grup). ............................................................................................... 3. Techniki aktywizujące (termin zajęć: 28.03) Pozycje zawierające opis wybranych technik aktywizujących: E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce, 2010. (IBUK Libra) (opisane wszystkie techniki) K. Pietrasik-Kulińska, D. Szuba, J. Stańdo (2017). Kształcenie umiejętności posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi przez dzieci młodsze. Warszawa: ORE. http://bc.ore.edu.pl/Content/932/INF_1_1.pdf (data dostępu: 24.03.2020) (opisane: kula śniegowa, kosz i walizeczka, rybi szkielet) Artykuły (skany przesłane dla grupy) Radzikowska-Wrzosek R. (2015). Jak zmotywować uczniów do działania. „Psychologia w szkole”, 5, 22-31. Goetz M. (2018). Przejawy cyberprzemocy w sieci. „Świat Problemów”, 9, 16-20. Goetz M. (2018). Internetowy hejt po obu stronach monitora: konsekwencje cyberprzemocy. „Świat Problemów”, 9, 23-26. Hamer H. (2014). W pogoni za sukcesem. „Psychologia w Szkole”, 4, 80-82. Prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę (przesłana dla grup). ............................................................................................... 4. Wychowawcze metody behawioralne (termin zajęć: 28.03.) Pozycje zawierające opis i praktyczne przykłady zastosowania metod behawioralnych (skany przesłane dla grup): N. H. Azrin, V. A. Besalel, Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Seria: R. V. Hall, M. L. Hall, Jak kierować zachowaniem. Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym, Gdańsk, 2000. S. Striefel, Jak uczyć przez modelowanie i imitację. Seria: R. V. Hall, M. L. Hall, Jak kierować zachowaniem. Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym, Gdańsk, 2000. R. V. Hall, M. L. Hall, Jak stosować wzmocnienia. Seria: Jak kierować zachowaniem. Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym, Gdańsk, 2000. Modelowanie i wzmacnianie zachowań: Bakiera L., Harwas-Napierała B. (2016). Wzory osobowe w rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. (Rozdział 1 i 2) file:///C:/Users/Wa%C5%82achowscy/Downloads/Bakiera_Harwas_Napierala_wzory)osobowe_2016%20(1).pdf (data dostępu: 24.03.2020) Zarzecki L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra: Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa (s. 77-78, s. 81-82) https://www.dbc.wroc.pl/Content/15404/PDF/TEORETYCZNE%20PODSTAWY%20WYCHOWAN._.pdf (data dostępu: 24.03.2020) Prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę (przesłana dla grup). ............................................................................................... 5. Gry i zabawy dydaktyczne (termin zajęć: 18.04.) Goźlińska, E. (2004). Jak skonstruować grę dydaktyczną. Warszawa: WSiP. (skan) Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Jak wykorzystać otoczenie w edukacji matematycznej? Zeszyt 1. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 17-22. (PDF) Pisarski, M. (2017). Jak wykorzystać gry dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci? Zeszyt 2. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. (PDF) Przykłady gier i zabaw dydaktycznych: - pamięć, koncentracja, percepcja, logika, język http://brainmax.pl/gry/ - gry i zabawy z zakresu: matematyki, j. polskiego, j. angielskiego, j. niemieckiego, muzyki, techniki, informatyki, historii i społeczeństwa, przyrody https://www.squla.pl/ - dyktanda https://www.dyktanda.net/ Prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę (przesłana dla grup). ............................................................................................... 6. Gry i zabawy interakcyjne (termin zajęć: 18.04.) Vopel K. W. (2009). Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Kielce: Wydawnictwo Jedność. (skan – Wstęp; przykłady zabaw potrzebnych do wykonania ćwiczeń) Prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę (przesłana dla grup). ............................................................................................... 7. Metoda projektów (termin ostatnich zajęć: 09.05.) Wiśniewska, E. (2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku, s. 9-52. (IBUK Libra) Prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę (przesłana dla grup). |
||||||||||||
Zakres tematów: |
Mapa myśli (mindmapping): - definicja mindmappingu - cel i okoliczności zastosowania - koncepcja mapy myśli i etapy tworzenia - zasady dotyczące techniki tworzenia map myśli - rodzaje map myśli Metoda baśniowych spotkań: - definicja metody baśniowych spotkań - etapy pracy metodą baśniowych spotkań - zasady pracy nauczyciela-terapeuty - narzędzie diagnostyczne oraz sposób konstruowania programu rewalidacji pedagogicznej - przykłady zrealizowanych scenariuszy oraz propozycje ćwiczeń do wykorzystania Wybrane techniki aktywizujące: - Myślące Kapelusze - Drzewo Decyzyjne - Rybi Szkielet - Kosz i Walizeczka - Kula Śniegowa Wychowawcze metody behawioralne: - Praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja - Modelowanie zachowań - Wzmacnianie zachowań Gry i zabawy dydaktyczne: - Definicje pojęć: rozrywka umysłowa, zabawa, zagadka, gra - Gry dydaktyczne: rodzaje gier, charakterystyka - Dydaktyczne i wychowawcze funkcje gry - Metodyka korzystania z gier dydaktycznych podczas zajęć lekcyjnych - Zasady procesu konstruowania gry dydaktycznej - Rola zagadki w procesie kształcenia i zasady jej stosowania podczas zajęć - Charakterystyka procesu pracy dydaktycznej z wykorzystaniem zagadki (zadania nauczyciela i ucznia) - Rodzaje rozrywek umysłowych stosowanych na etapie edukacji wczesnoszkolnej Gry i zabawy interakcyjne: - Zabawa interakcyjna: definicja i charakterystyka - Zdolności i umiejętności ucznia rozwijane podczas zastosowania zabawy interakcyjnej - Metodyka pracy dydaktycznej podczas zastosowania gry interakcyjnej - Cechy efektywnego prowadzącego sesji z wykorzystaniem gier interakcyjnych - Zalety i wady gier interakcyjnych na przykładzie wybranych zabaw Metoda projektów: - geneza i istota metody projektu - charakterystyka metody (definicje metody; rodzaje projektu; wady i zalety metody projektu) - dydaktyczne i wychowawcze walory metody projektu (kształcenie wielostronne; umiejętności; zainteresowania; walory wychowawcze) - projekt edukacyjny w praktyce (zadania i czynności nauczyciela; etapy realizacji metody; przebieg projektu) - realizacja metody projektu w edukacji początkowej (przygotowanie projektu; realizacja; zakończenie projektu) |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Edukacja zdalna z wykorzystaniem poczty mailowej (APS Outlook; USOSmail) oraz aplikacji Forms (Office 365) KOLOKWIUM PRÓBNE (termin: 15.04. od g. 13.30 - 18.04. do g. 13; cel: sprawdzenie skuteczności działania testu w aplikacji Fprms) link do testu próbnego: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchvvTPgwmZA5GjzmHpx0loaRUMVlXSEE3OTlBTUVQQ0UwVDA2N0lOS1pYOS4u KOLOKWIUM ZALICZENIOWE (test wielokrotnego wyboru; termin: 09.05. g. 10-11; kolokwium odbędzie się zdalnie z wykorzystaniem aplikacji Forms) link do testu zaliczeniowego: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchvvTPgwmZA5GjzmHpx0loaRUMVAzVUdQV041TkVQNERDSDZTTDJJWkxOTy4u Proszę o przesłanie dokumentacji z przeprowadzonych zadań (prace zaliczeniowe/ćwiczenia) na adres: mwalachowska@aps.edu.pl Ostateczne terminy nadsyłania prac: 1. Mapa myśli (28.03.) - semestralna praca zaliczeniowa 2. Scenariusz pisany metodą baśniowych spotkań (18.04.) - semestralna praca zaliczeniowa 3. Ćwiczenia z zakresu technik aktywizujących (04.04.) 4. Ćwiczenia z zakresu wychowawczych metod behawioralnych (04.04.) 5. Ćwiczenie z zakresu gier i zabaw dydaktycznych (30.04.) 6. Ćwiczenie z zakresu gier i zabaw interakcyjnych (30.04.) 7. Ćwiczenie z zakresu metody projektów (09.05.) |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Mapa myśli (mindmapping) Ćwiczenie 1 (indywidualne/grupowe) Narysuj mapę myśli na temat dowolnie wybrany przez siebie. 2. Metoda baśniowych spotkań - ćwiczenie 1 (indywidualne / grupowe) Zaprojektuj scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych metodą baśniowych spotkań. Zajęcia powinny być zaplanowane jako indywidualne i dostosowane do możliwości psychofizycznych dziecka (diagnoza uczennicy z niepełnosprawnością intelektualną w przesłanej prezentacji oraz bardziej szczegółowa w formie skanu). Należy założyć, co najmniej, sześć celów dydaktyczno-wychowawczych i zaplanować nie mniej niż osiem ćwiczeń. - ćwiczenie 2 (zespół odpowiedzialny za praktyczną prezentację) Przygotować prezentację multimedialną zawierającą przykłady zrealizowanych scenariuszy zajęć metodą baśniowych spotkań oraz ćwiczenia nie powiązane ze scenariuszem z zakresu umiejętności: matematycznych, komunikacyjno-słownikowych, psychomotorycznych oraz wrażliwości emocjonalno-motywacyjnej. 3. Techniki aktywizujące Ćwiczenie 1 (wykonanie indywidualne) Rozwiązać jeden z zaproponowanych problemów z wykorzystaniem wybranej techniki aktywizującej (drzewo decyzyjne/rybi szkielet/kula śniegowa + kosz i walizeczka). DZRZEWO DECYZYJNE Jak zmotywować uczniów do działania? RYBI SZKIELET Jakie są przyczyny cyberprzemocy i jak im przeciwdziałać? KULA ŚNIEGOWA Jak zdefiniować pojęcie SUKCESU? KOSZ I WALIZECZKA Co pomaga, a co przeszkadza w osiągnięciu sukcesu? Ćwiczenie 2 (wykonanie przez zespół prowadzący) Do wyboru: napisać scenariusz / nagrać film / przeprowadzić dyskusję za pomocą komunikatora (Teams) z grupą i zarejestrować rozmowę na dowolny temat z wykorzystaniem techniki myślowych kapeluszy (inspiracje tematyczne na: https://www.zycieszkoly.com.pl/kategoria/artykuly) MYŚLĄCE KAPELUSZE film: https://www.youtube.com/watch? v=zgfXUkgDm7Q 4. Wychowawcze metody behawioralne Ćwiczenie 1 (wykonanie indywidualne) Wypełnić przesłaną kartę pracy na temat zastosowania wychowawczych metod behawioralnych. Ćwiczenie 2 (wykonanie przez zespół prowadzący) Zaplanować cztery ćwiczenia łączące zasady praktyki pozytywnej / autokorekcji / hiperkorekcji. Wysłać do członków grupy wraz z arkuszem odpowiedzi. 5. Gry i zabawy dydaktyczne Ćwiczenie 1 (indywidualne/grupowe) Zaprezentuj gotową / skonstruuj własną grę dydaktyczną (np.: grę ścigankę/grę z fabułą lub inną) do wykorzystania podczas zajęć matematycznych. Opracowanie powinno zawierać: cel dydaktyczny, umiejętności teoretyczne i praktyczne zyskiwane przez ucznia (efekt działań), opis formy pracy, opis reguł gry, opis potrzebnych środków dydaktycznych, przewidywany przebieg zajęć (przykłady znajdują się w „Zeszycie 2” - literatura do zajęć). 6. Gry i zabawy interakcyjne Ćwiczenie 1 (jedno do wyboru; indywidualne) Zabawa 1. „Obrazy imion” – zapoznaj się ze znaczeniem swojego imienia; napisz je na środku kartki i scharakteryzuj za pomocą rysunków oraz słów; zaznacz te cechy (rysunki/słowa), które utożsamiają Twój charakter; pracę przedstaw za pomocą zdjęcia. Zabawa 2. „Moje mocne strony” – posługując się wycinkami z gazet (słowa, hasła, zdania) opisz swoje mocne strony; wycięte fragmenty naklej na kartkę i zrób zdjęcie. Zabawa 3. „Szczęście dnia powszedniego” - opisz w dziesięciu zdaniach wybraną najszczęśliwszą chwilę dnia. 7. Metoda projektów Ćwiczenie 1 (indywidualne) Samodzielna analiza jednego z trzech zrealizowanych projektów edukacyjnych: „Moje miasto” (s. 53-88), „Fotografia” (s. 112-136), „Rower” (s. 137-150) oraz przesłanie w formie pisemnej (WORD, PDF) uwag do przeczytanego projektu w następujących kategoriach: ZALETY, WADY, PROPOZYCJE ZMIAN W PROJEKCIE. Opisy projektów znajdują się w publikacji: Wiśniewska, E. (2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. (IBUK Libra) |
||||||||||||
Uwagi: |
GR. ĆWICZENIOWA II ZU/PC 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.