Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka specjalna [10-5F-DYS] Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Dydaktyka specjalna [10-5F-DYS]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 1206
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Elżbieta Paradowska
Literatura:

Temat: Metoda Baśniowych spotkań_(edukacja zdalna)

Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Scenariusz zajęć prowadzonych metoda baśniowych spotkań „Złoty Loczek i trzy misie” (pdf) http://www.edukacja.edux.pl/p-36865-pedagogiczna-rola-zabawy.php

Scenariusz zajęć prowadzonych metodą baśniowych spotkań -„Bajka o trzech kotkach (pdf): https://www.profesor.pl/publikacja,20420,Konspekty,Scenariusz-zajec-wyrownawczych- przeprowadzonych-metoda-Basniowych-Spotkan-w-oparciu-o-bajke-8222O-trzech-kotkach8221

- Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu).

Temat: Metoda projektów_(edukacja zdalna)

Chałas, K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo „Nowa Era”.

Wiśniewska, E.(2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego.Płock:Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku (IBUK Libra - biblioteka APS)

Mikinia, A., Zając, B.(2012).Metoda projektów nie tylko w gimnazjum. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji (pdf):

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/404/metoda_projektow_nie_tylko_w_gimnazjum.pdf

Relacja z realizacji projektu edukacyjnego "Pokochaj las" (pdf):

https://lscdn.pl/pl/publikacje/cww/wpiw/9397,Relacja-z-realizacji-projektu-edukacyjnego-quotPokochaj-lasquot.html

Projekt edukacyjny "Na tropie wiosny" (pdf):

http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/484189ac0497e318dc681cdb1dbd82f1

- Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu).

Temat: Metody aktywizujące_(edukacja zdalna)

Brudnik,E., Moszyńska,A.,Owczarska, B. (2011). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ.(IBUK Libra-biblioteka APS).

Ordon, U.(2015)Wykorzystanie metod aktywizujących przez nauczycieli przedszkoli i klas I-II - raport z badań. Edukacja elementarna,3 (pdf):

https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/eetp/article/view/187/441

- podanie linku do materiałów video do realizowanego tematu

- Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu).

Temat: Gry i zabawy dydaktyczne_(edukacja zdalna)

Kapica, G. (1986). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP.

Goźlińska, E. (2004).Jak skonstruować grę dydaktyczną.Warszawa:WSiP (fragmenty -pdf):

https://books.google.pl/books?id=rvFqiFFCFZoC&pg=PA10&lpg=PA10&dq=klasyfikacja+gier+dydaktycznych+gozlinska&source=bl&ots=y0JDhKl5o6&sig=ACfU3U3t2oNjqeaFTPCeKcWAcKnq-mYToA&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjmtKXQ5LnoAhXLMJoKHUtoCXMQ6AEwAXoECAkQAQ#v=onepage&q=klasyfikacja%20gier%20dydaktycznych%20gozlinska&f=false

Logogryf (pdf): http://www.supelek.com.pl/files/PDF/supelek%20dla%20najmlodszych/zapraszamy%20do%20sadu.pdf

Eliminatka literowa (pdf): http://www.supelek.com.pl/files/PDF/supelek%20krzyzowki/eliminatka%20na%20boisku.pdf

Jagodzińska, E. Rola gier i zabaw w procesie nauczania edukacji matematycznej(pdf):

https://www.profesor.pl/mat/pd1/pd1_e_jagodzinska_030429.pdf

Zawiła, M.Rozrywki umysłowe w nauczaniu ortografii (pdf):

https://www.profesor.pl/mat/pd3/pd3_m_zawila_030903.pdf

- Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu).

Temat: Techniki Freineta_(edukacja zdalna)

Semenowicz H.(1980). Freinet w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo WSiP

Semenowicz- Nowoczesna szkoła francuska Technik Freineta. Warszawa:Polskie Stowarzyszenie Animatorów Pedagogiki.

-Linki do materiałów video do realizowanego tematu(Techniki Freineta):

Edukacja z wykorzystaniem technik C. Freinet'a w ChSP "Salomon" (film):

https://www.youtube.com/watch?v=iSRdaPIyVbk

Co z tym Freinetem w polskich szkołach? - INSPIR@CJE 2017 (film):

https://www.youtube.com/watch?v=ysmJ2FAWkdM

-Skany materiałów do tematu (Indywidualny plan ucznia, Fiszka problemowa z H. Semenowicz (1980, s.36, 100).

- Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu).

Zakres tematów:

W trakcie edukacji zdalnej realizacja następujących tematów:

Ćwiczenia 14_03_2020 (edukacja zdalna)

Temat:” Metoda Baśniowych spotkań”

cechy baśni; jej znaczenie dla rozwoju dziecka;metoda baśniowych spotkań jako metoda postępowania pedagogicznego; jej miejsce w systematyce metod; cel/przeznaczenie metody BS- w nawiązaniu do charakterystyki sytuacji rozwojowej grupy docelowej, zasady pracy nauczyciela pracującego metodą baśniowych spotkań;etapy pracy metodą baśniowych spotkań;zasady służące tworzeniu programu korekcyjno – usprawniającego; analiza przykładowych scenariuszy indywidualnych zajęć korekcyjno - usprawniających prowadzonych metodą baśniowych spotkań - w oparciu o literaturę podaną studentom w mailu ( i wpisaną powyżej - w polu "Literatura").(Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczne oraz prezentacja -przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia 28_03_2020 (edukacja zdalna)

Temat: "Metoda projektów"

Geneza i definicja metody projektów; klasyfikacja projektów z uwzględnieniem różnych kryteriów; etapy realizacji zadania metodą projektów, zadania ucznia i zadania nauczyciela w metodzie projektów;walory dydaktyczne metody projektów;walory wychowawcze metody projektów; analiza przykładowych projektów edukacyjnych - w odniesieniu do literatury podanej studentom w mailu ( i zamieszczonej powyżej - w polu "Literatura"). (Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczne oraz prezentacja -przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia_18_04_2020 (edukacja zdalna)

Temat:"Metody aktywizujące"

Wyjaśnienie pojęć - metoda, technika aktywizująca; metody aktywizujące a metody tradycyjne - porównanie; walory edukacyjne technik aktywizujących; praktyczne przykłady technik aktywizujących - rybi szkielet, myślące kapelusze, kosz i walizeczka, drzewko decyzyjne, kula śniegowa.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczne oraz prezentacja -przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

oraz:

Temat: "Gry i zabawy dydaktyczne"

Wyjaśnienie pojęć - rozrywka umysłowa, zagadka, zabawa/zabawa dydaktyczna; wybrane rodzaje zabaw dydaktycznych (zagadek);rola zabaw dydaktycznych w procesie kształcenia młodszych uczniów;struktura zagadki i proces jej rozwiązywania; główne obszary zastosowania rozrywek umysłowych w nauczaniu początkowym;gra dydaktyczna- definicja pojęcia; zalety gier dydaktycznych; klasyfikacja gier dydaktycznych;proces wprowadzania gier dydaktycznych; praktyczne przykłady zastosowania rozrywek umysłowych i gier dydaktycznych - w oparciu o przykłady podane studentom w mailu (i zamieszczone powyżej - w polu "Literatura").(Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczne oraz prezentacja -przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia dn_09_05_2020r_(edukacja zdalna- ostatnie zajęcia)

Temat: "Techniki Freineta"

Pojęcie szkoły alternatywnej; kluczowe założenia pedagogiki Freineta; techniki pracy szkolnej wykorzystywane w szkole frenetowskiej;organizacja klasy – pracowni w szkole frenetowskiej; aktualne przykłady stosowania w szkole technik Freineta w Polsce i na świecie.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), oraz prezentacja -przesłane w mailu do grup 30_04_2020r.).

KOLOKWIUM z tematyki ćwiczeń Dydaktyka specjalna.

(Studenci mieli wcześniej możliwość zapoznać się z aplikacją Forms, w ramach przeprowadzonego przez prowadzącego zajęcia dn. 30.04.2020r.oraz dodatkowo dn.04.05.2020r. Testu-Próbnego/technicznego-nie dotyczącego zagadnień ćwiczeń- o którym studenci byli odpowiednio wcześniej poinformowani).

Metody dydaktyczne:

- Edukacja zdalna prowadzona z wykorzystaniem poczty mailowej

(z domeny APS).

W trakcie edukacji zdalnej:

- indywidualna praca z tekstem,

- konsultacje indywidualne z prowadzącym ćwiczenia (drogą mailową)

- zadania praktyczne indywidualne do tematów realizowanych zdalnie:

Napisanie propozycji ćwiczenia/zabawy do Scenariusza Baśniowych spotkań „Złotowłosa i trzy misie” z podaniem realizowanych w jego trakcie celów.

W odniesieniu do projektu edukacyjnego dla klas I-III„Pokochaj las” napisanie propozycji krótkiego Quiz o lesie (osiem pytań) oraz opracowanie krótkiej (5 pytań) Ankiety ewaluacyjnej do tego projektu - ze zróżnicowanym sposobem udzielania odpowiedzi na pytania.(Link do projektu pdf:

https://lscdn.pl/pl/publikacje/cww/wpiw/9397,Relacja-z-realizacji-projektu-edukacyjnego-quotPokochaj-lasquot.html).

Opis jednej z technik aktywizujących (wylosowanej przez podgrupę podczas 1-szych ćwiczeniach na APS spośród: Drzewko decyzyjne; Kosz i walizeczka; Myślące kapelusze; Rybi szkielet,Śnieżna kula) ze wskazaniem dla rozwiązania jakiego konkretnego problemu, czy np. opisu pojęcia, itp. można zaproponować jej wykorzystanie.(W oparciu o podaną studentom publikację: Brudnik,E., Moszyńska,A., Owczarska, B. (2011). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ; dostępną w IBUK Libra- biblioteka APS).

Rozwiązanie złożonej plątaninki ortograficznej: podanie rozwiązania/hasła.(Scan plątaninki - z książki: G. Kapica, 1990, Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, s. 97 - przesłany na mail grupy, w dniu realizacji tematu "Gry i zabawy dydaktyczne").

- Prezentacje multimedialne opracowane przez prowadzącego ćwiczenia do poszczególnych tematów (wysyłane na mail grupy).

Metody i kryteria oceniania:

- Zaliczenie (na ocenę) Kolokwium/ testu z tematyki ćwiczeń dn_09_05_202r. z wykorzystaniem aplikacji Forms (termin i sposób przeprowadzenia Kolokwium podany w mailu do grupy oraz przez USOS mail przez prowadzącego ćwiczenia);

-Wykonanie pracy zaliczeniowej grupowej (na ocenę) - Mapa myśli na dowolny temat wybrany przez poszczególne podgrupy (pierwotny termin oddania=termin zajęć na APS, tj. do 14_03_2020- przedłużenie do dn_18_04_2020r; przesłanie zdjęcia lub skanu Mapy myśli na adres mailowy prowadzącego ćwiczenia - z domeną APS).

-wykonanie indywidualnych zadań praktycznych (poszczególne zadania na plus za poprawne wykonanie/aktywny udział w ćwiczeniach)- przesłanie pocztą mailową j.w.- do dn_29_04_2020r.

Uwagi:

GR. ĆWICZENIOWA II ZU/PC 2

Forma kontaktu z prowadzącym zajęcia - przez mail APS-owski:

eparadowska@aps.edu.pl

Forma kontaktu ze studentami: mail grupowy.

Dodatkowo - w sprawie Testu-Próbnego ("technicznego" dn_30_04_2020r.) oraz w sprawie Kolokwium końcowego (wyznaczonego na 09_05_2020r.)- przez USOS mail.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)