Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przyroda w edukacji – metodyka [10-0S-PED1] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Przyroda w edukacji – metodyka [10-0S-PED1]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Zn] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 3429/3430
Budynek z aulami C jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
sala 1104/1105
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 36
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Falkowska
Literatura:

• Jelinek J.A., Edukacja przyrodnicza starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

• Jelinek J.A., Dziecięca astronomia. Jak dzieci rozumieją swoje miejsce na Ziemi, kształt Ziemi i jej miejsce w przestrzeni kosmicznej, Bliżej Przedszkola nr 7-8.166-167/2015, s. 78-82 (wydanie specjalne)

• Muchacka B.: Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo AP, Kraków 2006

• Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Impuls, Kraków 2010

Literatura uzupełniająca

• G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,

• Saan: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;

• Jelinek J.A., Kąciki przyrodnicze w warszawskich przedszkolach. Oczami studentów kierunków wychowanie przedszkolne, w: „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 4/2014 (53), s. 49-55.

• Kozłowska-Rajewicz A., Hibszer A., Strategie nauczania przyrody, w: E. Arciszewska, S. Dylak, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia, Wyd. CODN, Warszawa 2005.

• Louv R., Witamina N., Wydawnictwo Mamania - Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2016.

• Łomnicki A., Ekologia ewolucyjna, Warszawa 2013, Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Matoga K., Dbam o środowisko : ekologia, natura, ochrona

• przyrody, Warszawa 2018, Wydawnictwo SBM.

• Michałowski S. , Wollman – Mazurkiewicz L., Dziecko w świecie przyrody, Wyd. Impuls, Kraków 2000.

• Sampson, Scott D., Kalosze pełne kijanek : jak dzięki rozwijaniu miłości do przyrody wychować kreatywne, odważne i odpowiedzialne dziecko, Wydawnictwo Vivante, Białystok 2016.

Literatura uzupełniająca:

• Frątczak E., Frątczak J.,Ekologiczne zagadki Agatki i podstawowe wiadomości o naszym środowisku, Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne, Bydgoszcz 1998.

• Frątczak E. , Frątczak J., Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne. Bydgoszcz 1996.

• Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. CEBP, Kraków 2014.

• Kapusta P., Ekologia w Polsce i na świecie. Bielsko-Biała 2018, Wydawnictwo Dragon.

• Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

Zakres tematów:

1. Zapoznanie się z Podstawą Programową w oparciu o kartę pracy przygotowanej dla Studentów. Przedstawienie celi i zadań, które obowiązują w nauczaniu przyrody i edukacji zintegrowanej.

2. Weryfikacja scenariuszy dostępnych na rynku wydawniczym z organizacji pozarządowych, zajmujących się edukacją ekologiczną.

3. Praca z materiałami edukacyjnymi z Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej – inspiracje dla pedagogów.

4. Eksperymenty

5. Broszura edukacyjna dla dzieci i uczniów, co robić w otoczeniu przyrody?

6. Filmy edukacyjne jako inspiracja dla pedagogów do rozszerzenia zakresu tematyki edukacji przyrodniczej.

7. Ślad ekologiczny jako forma edukacji o ekologicznym życiu.

8. Zmysłowe postrzeganie przyrody.

Metody dydaktyczne:

- Karta pracy studenta w pytaniach i odpowiedziach podstawa programowa

- Praca na zajęciach terenowych i w sali – grupowa i indywidualna

- Dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, stolików eksperckich

- Prezentacja.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę - kolokwium

Dopuszczalna 1 nieobecność

Aktywność na zajęciach

Przygotowanie do zajęć w ramach pracy grupowej i indywidualnej

(przykładowe zadania: plan uprawy / hodowli, program wycieczki / spaceru, scenariusz zajęć z wykorzystaniem metody eksperymentu przyrodniczego, doświadczenia lub zabawy badawczej / projekt gry przyrodniczej)

1. Wykonanie 2 eksperymentów obrazujących zjawisko przyrodnicze w grupie 2-osobowej.

2. Ekologiczne sposoby życia– w oparciu o poradnik „Ekosztuczki” i zawarte w materiałach edukacyjnych linki do stron internetowych, w grupach 2 osobowych prezentujemy przed grupą praktyczne zastosowanie ekologicznych sposobów życia, aby zmniejszyć ślad ekologiczny.

3. Przygotowanie gazetki szkolnej wg pór roku w formie zbindowanego czasopisma dla uczniów klas 1-3, 4-8 oraz dzieci przedszkolnych w formacie A4.

Pracę wykonujemy w grupach 4-osobowych.

4. Wykonanie broszury edukacyjnej zawierająca gry i zabawy edukacyjne, formy spędzania czasu, aby młodzież, dzieci i osoby dorosłe chciały spędzać czas na świeżym powietrzu, poznała zagrożenia potrzeby przyrody ożywionej i nieożywionej. (grupy 4-osobowe)

5. Przygotowanie maskotki sensorycznej lub makiety sensorycznej o tematyce przyrodniczej, która ukazuje zjawisko przyrodnicze. W grupie 2-4 osobowej.

Uwagi:

GR.ĆWICZENIOWA III ZZ/PC-WWR-WY

- Karta pracy studenta w pytaniach i odpowiedziach podstawa programowa

- Praca na zajęciach terenowych i w sali – grupowa i indywidualna

- Dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, stolików eksperckich

- Prezentacja.

Dyżur w wybrane weekendy po wcześniejszym ustaleniu mailowym (anna.falkowska8@gmail.com)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)