Przyroda w edukacji – metodyka [10-0S-PED1]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Przyroda w edukacji – metodyka [10-0S-PED1] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 3429/3430 Budynek z aulami C jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
sala 1104/1105 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 36 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Anna Falkowska | ||||||||||||
Literatura: |
• Jelinek J.A., Edukacja przyrodnicza starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. • Jelinek J.A., Dziecięca astronomia. Jak dzieci rozumieją swoje miejsce na Ziemi, kształt Ziemi i jej miejsce w przestrzeni kosmicznej, Bliżej Przedszkola nr 7-8.166-167/2015, s. 78-82 (wydanie specjalne) • Muchacka B.: Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo AP, Kraków 2006 • Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Impuls, Kraków 2010 Literatura uzupełniająca • G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004, • Saan: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa; • Jelinek J.A., Kąciki przyrodnicze w warszawskich przedszkolach. Oczami studentów kierunków wychowanie przedszkolne, w: „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 4/2014 (53), s. 49-55. • Kozłowska-Rajewicz A., Hibszer A., Strategie nauczania przyrody, w: E. Arciszewska, S. Dylak, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia, Wyd. CODN, Warszawa 2005. • Louv R., Witamina N., Wydawnictwo Mamania - Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2016. • Łomnicki A., Ekologia ewolucyjna, Warszawa 2013, Wydawnictwo Naukowe PWN. • Matoga K., Dbam o środowisko : ekologia, natura, ochrona • przyrody, Warszawa 2018, Wydawnictwo SBM. • Michałowski S. , Wollman – Mazurkiewicz L., Dziecko w świecie przyrody, Wyd. Impuls, Kraków 2000. • Sampson, Scott D., Kalosze pełne kijanek : jak dzięki rozwijaniu miłości do przyrody wychować kreatywne, odważne i odpowiedzialne dziecko, Wydawnictwo Vivante, Białystok 2016. Literatura uzupełniająca: • Frątczak E., Frątczak J.,Ekologiczne zagadki Agatki i podstawowe wiadomości o naszym środowisku, Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne, Bydgoszcz 1998. • Frątczak E. , Frątczak J., Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne. Bydgoszcz 1996. • Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. CEBP, Kraków 2014. • Kapusta P., Ekologia w Polsce i na świecie. Bielsko-Biała 2018, Wydawnictwo Dragon. • Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zapoznanie się z Podstawą Programową w oparciu o kartę pracy przygotowanej dla Studentów. Przedstawienie celi i zadań, które obowiązują w nauczaniu przyrody i edukacji zintegrowanej. 2. Weryfikacja scenariuszy dostępnych na rynku wydawniczym z organizacji pozarządowych, zajmujących się edukacją ekologiczną. 3. Praca z materiałami edukacyjnymi z Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej – inspiracje dla pedagogów. 4. Eksperymenty 5. Broszura edukacyjna dla dzieci i uczniów, co robić w otoczeniu przyrody? 6. Filmy edukacyjne jako inspiracja dla pedagogów do rozszerzenia zakresu tematyki edukacji przyrodniczej. 7. Ślad ekologiczny jako forma edukacji o ekologicznym życiu. 8. Zmysłowe postrzeganie przyrody. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- Karta pracy studenta w pytaniach i odpowiedziach podstawa programowa - Praca na zajęciach terenowych i w sali – grupowa i indywidualna - Dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, stolików eksperckich - Prezentacja. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę - kolokwium Dopuszczalna 1 nieobecność Aktywność na zajęciach Przygotowanie do zajęć w ramach pracy grupowej i indywidualnej (przykładowe zadania: plan uprawy / hodowli, program wycieczki / spaceru, scenariusz zajęć z wykorzystaniem metody eksperymentu przyrodniczego, doświadczenia lub zabawy badawczej / projekt gry przyrodniczej) 1. Wykonanie 2 eksperymentów obrazujących zjawisko przyrodnicze w grupie 2-osobowej. 2. Ekologiczne sposoby życia– w oparciu o poradnik „Ekosztuczki” i zawarte w materiałach edukacyjnych linki do stron internetowych, w grupach 2 osobowych prezentujemy przed grupą praktyczne zastosowanie ekologicznych sposobów życia, aby zmniejszyć ślad ekologiczny. 3. Przygotowanie gazetki szkolnej wg pór roku w formie zbindowanego czasopisma dla uczniów klas 1-3, 4-8 oraz dzieci przedszkolnych w formacie A4. Pracę wykonujemy w grupach 4-osobowych. 4. Wykonanie broszury edukacyjnej zawierająca gry i zabawy edukacyjne, formy spędzania czasu, aby młodzież, dzieci i osoby dorosłe chciały spędzać czas na świeżym powietrzu, poznała zagrożenia potrzeby przyrody ożywionej i nieożywionej. (grupy 4-osobowe) 5. Przygotowanie maskotki sensorycznej lub makiety sensorycznej o tematyce przyrodniczej, która ukazuje zjawisko przyrodnicze. W grupie 2-4 osobowej. |
||||||||||||
Uwagi: |
GR.ĆWICZENIOWA III ZZ/PC-WWR-WY - Karta pracy studenta w pytaniach i odpowiedziach podstawa programowa - Praca na zajęciach terenowych i w sali – grupowa i indywidualna - Dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, stolików eksperckich - Prezentacja. Dyżur w wybrane weekendy po wcześniejszym ustaleniu mailowym (anna.falkowska8@gmail.com) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.