Metodyka zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej [10-0S-MZR]
Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodyka zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej [10-0S-MZR] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Falkowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Arciszewska E., Dylaka S., Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia, Wyd. CODN, Warszawa 2005. 2. Budniak A. , Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009. 3. Elbanowska S., Przyroda nieożywiona w wychowaniu przedszkolnym, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983. 4. Frątczak E., Frątczak J.,Ekologiczne zagadki Agatki i podstawowe wiadomości o naszym środowisku, Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne, Bydgoszcz 1998. 5. Frątczak E. , Frątczak J., Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne. Bydgoszcz 1996. 6. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. CEBP, Kraków 2014. 7. Kapusta P., Ekologia w Polsce i na świecie. Bielsko-Biała 2018, Wydawnictwo Dragon. 8. Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992. 9. Kozłowska-Rajewicz A., Hibszer A., Strategie nauczania przyrody, w: E. Arciszewska, S. Dylak, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia, Wyd. CODN, Warszawa 2005. 10. Louv R., Witamina N., Wydawnictwo Mamania - Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2016. 10. Łomnicki A., Ekologia ewolucyjna, Warszawa 2013, Wydawnictwo Naukowe PWN. 11. Matoga K., Dbam o środowisko : ekologia, natura, ochrona przyrody, Warszawa 2018, Wydawnictwo SBM. 12. Michałowski S. , Wollman – Mazurkiewicz L., Dziecko w świecie przyrody, Wyd. Impuls, Kraków 2000. 13. Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006. 14. Sławińska M., Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010. 15. Sampson, Scott D., Kalosze pełne kijanek : jak dzięki rozwijaniu miłości do przyrody wychować kreatywne, odważne i odpowiedzialne dziecko, Wydawnictwo Vivante, Białystok 2016. Literatura uzupełniająca: 1. Grochowska I., Edukacja środowiskowa w zadaniach rodziny, Studia Ecologicae et Bioethicae 4/2006. 2. Walter G., „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004, 3. Saan: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa; 4. Jelinek J.A., Kąciki przyrodnicze w warszawskich przedszkolach. Oczami studentów kierunków wychowanie przedszkolne, w: „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 4/2014 (53), s. 49-55. 5. Siniarska A., Wysokińska K., Świadomość niektórych problemów środowiskowych wśród młodzieży warszawskiej, Studia Ecologiae et Bioethicae 3/2005. 6. Stoczkowska R., Obrębska M.,Kowalski R., Maluchnik-Pucek M., Nieformalna edukacja środowiskowa na przykładzie regionalnej prasy w województwie lubelskim Studia Ecologiae et Bioethicae 4/2006. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zapoznanie się z Podstawą Programową w oparciu o kartę pracy przygotowanej dla Studentów. Przedstawienie celi i zadań, które obowiązują w nauczaniu przyrody i edukacji zintegrowanej. 2. Wymiary edukacji środowiskowej jako podstawa do zrozumienia istoty zajęć terenowych. 3. Zapoznanie się z metodyką edukacji przyrodniczej w ujęciu praktycznym - wykorzystanie metody plakatu, burzy mózgu, stolików eksperckich. 4. Zmysłowe postrzeganie przyrody. 5. Zanieczyszczone środowisko (powietrze), a stan zdrowia społeczeństwa. 6. Ekosystemy - funkcje i zadania wycieczki 7. Bioróżnorodność i problemy związane ze zmianami klimatycznymi 8. Weryfikacja scenariuszy dostępnych na rynku wydawniczym z organizacji pozarządowych, zajmujących się edukacją ekologiczną. 9. Praca z materiałami edukacyjnymi z Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej – inspiracje dla pedagogów. 10. Eksperymenty 11. Broszura edukacyjna dla dzieci i uczniów, co robić w otoczeniu przyrody? 12. Filmy edukacyjne jako inspiracja dla pedagogów do rozszerzenia zakresu tematyki edukacji przyrodniczej. 13. Ślad ekologiczny jako forma edukacji o ekologicznym życiu. 14. Prezentacja kampanii edukacyjnej. 15. Podsumowanie zajęć, rozliczenie się z projektów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- Karta pracy studenta w pytaniach i odpowiedziach podstawa programowa - Praca na zajęciach terenowych i w sali – grupowa i indywidualna - Dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, stolików eksperckich - Prezentacja |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność (dopuszczalne 2 nieobecności) Praca na zajęciach – grupowa i indywidualna Przygotowanie projektów Wykonanie eksperymentów Kolokwium 1. Przygotowanie kampanii edukacyjnej z zakresu edukacji zdrowotnej dotyczącej zanieczyszczonego powietrza, gleby i wody. Praca polega na stworzeniu kampanii edukacyjnej, która będzie angażowała i motywowała do działania z zakresu poprawy jakości powietrza, gleby i wody w aspekcie zdrowotnym: 1) dla dzieci w wieku przedszkolnym 2) Dla uczniów klas 1-3 3) Dla uczniów klas 4-8 4) Dla uczniów liceum 5) Dla osób dorosłych i osób starszych Prace dla każdej grupy wiekowe powinny być wykonane w grupach 6 osobowych. Nie można wykorzystywać pomysłów z Internetu. Projekt ma być całkowicie autorski. Można wykorzystać metodę badań kwestionariusz ankiety/wywiadu, aby na 10-15-osobowej grupie docelowej dowiedzieć się co rozumieją, a co jest niezrozumiałe, żeby dopasować odpowiednie metody edukacyjne zaproponowane w kampanii. Kampania obejmuje: a) Weryfikację obecnego stanu wiedzy i wykonywanych czynności z zakresu ochrony środowiska w aspekcie ochrony zdrowia b) Stworzenie plakatu/maskotki promującej kampanię. c) Scenariusza zajęć, które będą obejmowały 3 spotkań z wybraną grupą wiekową (scenariusz obejmuje treści informacyjne, grę planszową i zabawy oraz rymowanki lub spektakl teatralny, który utrwali wiedzę merytoryczną). d) Zaproponowanie rozwiązań prozdrowotnych, które skutecznie nauczą wybraną grupę wiekową zachowania proekologicznego. Termin rozliczenia się z kampanii Punkt a) i b) listopad (19.11 i 21.11.2019) punkt c) i d) styczeń 2020 r. – dokładny termin do ustalenia 2. Przygotowanie maskotki sensorycznej lub makiety sensorycznej o tematyce przyrodniczej, która ukazuje zjawisko przyrodnicze. W grupie 2-4 osobowej. 3. Ekologiczne sposoby życia– w oparciu o poradnik „Ekosztuczki” i zawarte w materiałach edukacyjnych linki do stron internetowych, w grupach 2 osobowych prezentujemy przed grupą praktyczne zastosowanie ekologicznych sposobów życia, aby zmniejszyć ślad ekologiczny. 4. Przygotowanie gazetki szkolnej wg pór roku w formie zbindowanego czasopisma dla uczniów klas 1-3, 4-8 oraz dzieci przedszkolnych w formacie A4. Pracę wykonujemy w grupach 4-osobowych. 5. Odgłosy ptaków, tropy zwierząt, sposoby odnalezienia się w lesie – przygotowanie dla pozostałych uczestników grupy sposobów na relaksowanie się z wykorzystaniem przyrody ożywionej i nieożywionej: dla dzieci w wieku przedszkolnym, uczniów klas 1-3, uczniów klas 4-8 uczniów liceum. Prace wykonujemy wykorzystując dźwięki mp3, plansze, elementy przyrody ożywionej i nieożywionej przyniesione na zajęcia. Teoretyczny konspekt przedstawiamy na zajęciach i prezentujemy zastosowanie w praktyce w grupach 4 osobowych. 6. Przyroda łączy pokolenia – wykorzystując różne metody edukacyjne, omówione na ćwiczeniach proszę przygotować według własnego pomysłu projekt edukacji ekologicznej, która łączy wszystkie pokolenia – pracę wykonujemy w grupie 2-osobowej. 7. Bioróżnorodność w aspekcie Puszczy Amazońskiej – jak chronić przyrodę przed zagrożeniami cywilizacyjnymi – rozmowy w toku 8. Wykonanie 2 eksperymentów obrazujących zjawisko przyrodnicze w grupie 2-osobowej. 9. Wykonanie broszury edukacyjnej zawierająca gry i zabawy edukacyjne, formy spędzania czasu, aby młodzież, dzieci i osoby dorosłe chciały spędzać czas na świeżym powietrzu, poznała zagrożenia potrzeby przyrody ożywionej i nieożywionej. (grupy 4-osobowe) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa III DZPC-ERI-ED 2 - Karta pracy studenta w pytaniach i odpowiedziach podstawa programowa - Praca na zajęciach terenowych i w sali – grupowa i indywidualna - Dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, stolików eksperckich - Prezentacja. Dyżur w semestrze zimowym we wtorki godz 17.45-18.45 s. 3414 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.