Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej [10-0S-MZR] Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej [10-0S-MZR]
Zajęcia: Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 17:10 - 18:45
sala 3077
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Falkowska
Literatura:

1. Arciszewska E., Dylaka S., Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia, Wyd. CODN, Warszawa 2005.

2. Budniak A. , Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009.

3. Elbanowska S., Przyroda nieożywiona w wychowaniu przedszkolnym, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983.

4. Frątczak E., Frątczak J.,Ekologiczne zagadki Agatki i podstawowe wiadomości o naszym środowisku, Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne, Bydgoszcz 1998.

5. Frątczak E. , Frątczak J., Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne. Bydgoszcz 1996.

6. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. CEBP, Kraków 2014.

7. Kapusta P., Ekologia w Polsce i na świecie. Bielsko-Biała 2018, Wydawnictwo Dragon.

8. Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

9. Kozłowska-Rajewicz A., Hibszer A., Strategie nauczania przyrody, w: E. Arciszewska, S. Dylak, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia, Wyd. CODN, Warszawa 2005.

10. Louv R., Witamina N., Wydawnictwo Mamania - Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2016.

10. Łomnicki A., Ekologia ewolucyjna, Warszawa 2013, Wydawnictwo Naukowe PWN.

11. Matoga K., Dbam o środowisko : ekologia, natura, ochrona

przyrody, Warszawa 2018, Wydawnictwo SBM.

12. Michałowski S. , Wollman – Mazurkiewicz L., Dziecko w świecie przyrody, Wyd. Impuls, Kraków 2000.

13. Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006.

14. Sławińska M., Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010.

15. Sampson, Scott D., Kalosze pełne kijanek : jak dzięki rozwijaniu miłości do przyrody wychować kreatywne, odważne i odpowiedzialne dziecko, Wydawnictwo Vivante, Białystok 2016.

Literatura uzupełniająca:

1. Grochowska I., Edukacja środowiskowa w zadaniach rodziny, Studia Ecologicae et Bioethicae 4/2006.

2. Walter G., „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,

3. Saan: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;

4. Jelinek J.A., Kąciki przyrodnicze w warszawskich przedszkolach. Oczami studentów kierunków wychowanie przedszkolne, w: „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 4/2014 (53), s. 49-55.

5. Siniarska A., Wysokińska K., Świadomość niektórych problemów środowiskowych wśród młodzieży warszawskiej, Studia Ecologiae et Bioethicae 3/2005.

6. Stoczkowska R., Obrębska M.,Kowalski R., Maluchnik-Pucek M., Nieformalna edukacja środowiskowa na przykładzie regionalnej prasy w województwie lubelskim Studia Ecologiae et Bioethicae 4/2006.

Zakres tematów:

1. Zapoznanie się z Podstawą Programową w oparciu o kartę pracy przygotowanej dla Studentów. Przedstawienie celi i zadań, które obowiązują w nauczaniu przyrody i edukacji zintegrowanej.

2. Wymiary edukacji środowiskowej jako podstawa do zrozumienia istoty zajęć terenowych.

3. Zapoznanie się z metodyką edukacji przyrodniczej w ujęciu praktycznym - wykorzystanie metody plakatu, burzy mózgu, stolików eksperckich.

4. Zmysłowe postrzeganie przyrody.

5. Zanieczyszczone środowisko (powietrze), a stan zdrowia społeczeństwa.

6. Ekosystemy - funkcje i zadania wycieczki

7. Bioróżnorodność i problemy związane ze zmianami klimatycznymi

8. Weryfikacja scenariuszy dostępnych na rynku wydawniczym z organizacji pozarządowych, zajmujących się edukacją ekologiczną.

9. Praca z materiałami edukacyjnymi z Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej – inspiracje dla pedagogów.

10. Eksperymenty

11. Broszura edukacyjna dla dzieci i uczniów, co robić w otoczeniu przyrody?

12. Filmy edukacyjne jako inspiracja dla pedagogów do rozszerzenia zakresu tematyki edukacji przyrodniczej.

13. Ślad ekologiczny jako forma edukacji o ekologicznym życiu.

14. Prezentacja kampanii edukacyjnej.

15. Podsumowanie zajęć, rozliczenie się z projektów.

Metody dydaktyczne:

- Karta pracy studenta w pytaniach i odpowiedziach podstawa programowa

- Praca na zajęciach terenowych i w sali – grupowa i indywidualna

- Dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, stolików eksperckich

- Prezentacja

Metody i kryteria oceniania:

Obecność (dopuszczalne 2 nieobecności)

Praca na zajęciach – grupowa i indywidualna

Przygotowanie projektów

Wykonanie eksperymentów

Kolokwium

1. Przygotowanie kampanii edukacyjnej z zakresu edukacji zdrowotnej dotyczącej zanieczyszczonego powietrza, gleby i wody.

Praca polega na stworzeniu kampanii edukacyjnej, która będzie angażowała i motywowała do działania z zakresu poprawy jakości powietrza, gleby i wody w aspekcie zdrowotnym:

1) dla dzieci w wieku przedszkolnym

2) Dla uczniów klas 1-3

3) Dla uczniów klas 4-8

4) Dla uczniów liceum

5) Dla osób dorosłych i osób starszych

Prace dla każdej grupy wiekowe powinny być wykonane w grupach 6 osobowych.

Nie można wykorzystywać pomysłów z Internetu. Projekt ma być całkowicie autorski.

Można wykorzystać metodę badań kwestionariusz ankiety/wywiadu, aby na 10-15-osobowej grupie docelowej dowiedzieć się co rozumieją, a co jest niezrozumiałe, żeby dopasować odpowiednie metody edukacyjne zaproponowane w kampanii.

Kampania obejmuje:

a) Weryfikację obecnego stanu wiedzy i wykonywanych czynności z zakresu ochrony środowiska w aspekcie ochrony zdrowia

b) Stworzenie plakatu/maskotki promującej kampanię.

c) Scenariusza zajęć, które będą obejmowały 3 spotkań z wybraną grupą wiekową (scenariusz obejmuje treści informacyjne, grę planszową i zabawy oraz rymowanki lub spektakl teatralny, który utrwali wiedzę merytoryczną).

d) Zaproponowanie rozwiązań prozdrowotnych, które skutecznie nauczą wybraną grupę wiekową zachowania proekologicznego.

Termin rozliczenia się z kampanii

Punkt a) i b) listopad (19.11 i 21.11.2019)

punkt c) i d) styczeń 2020 r. – dokładny termin do ustalenia

2. Przygotowanie maskotki sensorycznej lub makiety sensorycznej o tematyce przyrodniczej, która ukazuje zjawisko przyrodnicze. W grupie 2-4 osobowej.

3. Ekologiczne sposoby życia– w oparciu o poradnik „Ekosztuczki” i zawarte w materiałach edukacyjnych linki do stron internetowych, w grupach 2 osobowych prezentujemy przed grupą praktyczne zastosowanie ekologicznych sposobów życia, aby zmniejszyć ślad ekologiczny.

4. Przygotowanie gazetki szkolnej wg pór roku w formie zbindowanego czasopisma dla uczniów klas 1-3, 4-8 oraz dzieci przedszkolnych w formacie A4.

Pracę wykonujemy w grupach 4-osobowych.

5. Odgłosy ptaków, tropy zwierząt, sposoby odnalezienia się w lesie – przygotowanie dla pozostałych uczestników grupy sposobów na relaksowanie się z wykorzystaniem przyrody ożywionej i nieożywionej:

dla dzieci w wieku przedszkolnym,

uczniów klas 1-3,

uczniów klas 4-8

uczniów liceum.

Prace wykonujemy wykorzystując dźwięki mp3, plansze, elementy przyrody ożywionej i nieożywionej przyniesione na zajęcia.

Teoretyczny konspekt przedstawiamy na zajęciach i prezentujemy zastosowanie w praktyce w grupach 4 osobowych.

6. Przyroda łączy pokolenia – wykorzystując różne metody edukacyjne, omówione na ćwiczeniach proszę przygotować według własnego pomysłu projekt edukacji ekologicznej, która łączy wszystkie pokolenia – pracę wykonujemy w grupie 2-osobowej.

7. Bioróżnorodność w aspekcie Puszczy Amazońskiej – jak chronić przyrodę przed zagrożeniami cywilizacyjnymi – rozmowy w toku

8. Wykonanie 2 eksperymentów obrazujących zjawisko przyrodnicze w grupie 2-osobowej.

9. Wykonanie broszury edukacyjnej zawierająca gry i zabawy edukacyjne, formy spędzania czasu, aby młodzież, dzieci i osoby dorosłe chciały spędzać czas na świeżym powietrzu, poznała zagrożenia potrzeby przyrody ożywionej i nieożywionej. (grupy 4-osobowe)

Uwagi:

gr ćwiczeniowa III DZPC-ERI-ED 2

- Karta pracy studenta w pytaniach i odpowiedziach podstawa programowa

- Praca na zajęciach terenowych i w sali – grupowa i indywidualna

- Dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, stolików eksperckich

- Prezentacja.

Dyżur w semestrze zimowym we wtorki godz 17.45-18.45 s. 3414

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)