Dydaktyka specjalna [10-5F-DYS]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Dydaktyka specjalna [10-5F-DYS] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Elżbieta Paradowska |
Literatura: |
Temat:" Techniki Freineta" (edukacja zdalna): Semenowicz H.(1980). Freinet w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo WSiP Semenowicz- Nowoczesna szkoła francuska Technik Freineta. Warszawa:Polskie Stowarzyszenie Animatorów Pedagogiki. -Linki do materiałów video do realizowanego tematu(Techniki Freineta): Edukacja z wykorzystaniem technik C. Freinet'a w ChSP "Salomon" (film): https://www.youtube.com/watch?v=iSRdaPIyVbk Co z tym Freinetem w polskich szkołach? - INSPIR@CJE 2017 (film): https://www.youtube.com/watch?v=ysmJ2FAWkdM -Skany materiałów do tematu (Indywidualny plan ucznia, Fiszka problemowa z H. Semenowicz (1980, s.36, 100).Freinet w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo WSiP - Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu). Temat: "Metoda projektów" (edukacja zdalna): Chałas, K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo „Nowa Era”. Wiśniewska, E.(2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego.Płock:Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku (IBUK Libra - biblioteka APS) Mikinia, A., Zając, B.(2012).Metoda projektów nie tylko w gimnazjum. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji (pdf): http://www.bc.ore.edu.pl/Content/404/metoda_projektow_nie_tylko_w_gimnazjum.pdf Relacja z realizacji projektu edukacyjnego "Pokochaj las" (pdf): https://lscdn.pl/pl/publikacje/cww/wpiw/9397,Relacja-z-realizacji-projektu-edukacyjnego-quotPokochaj-lasquot.html Projekt edukacyjny "Na tropie wiosny" (pdf): http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/484189ac0497e318dc681cdb1dbd82f1 - Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu). Temat:" Gry i zabawy dydaktyczne" (edukacja zdalna): Kapica, G. (1986). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. Goźlińska, E. (2004).Jak skonstruować grę dydaktyczną.Warszawa:WSiP (pdf): https://books.google.pl/books?id=rvFqiFFCFZoC&pg=PA10&lpg=PA10&dq=klasyfikacja+gier+dydaktycznych+gozlinska&source=bl&ots=y0JDhKl5o6&sig=ACfU3U3t2oNjqeaFTPCeKcWAcKnq-mYToA&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjmtKXQ5LnoAhXLMJoKHUtoCXMQ6AEwAXoECAkQAQ#v=onepage&q=klasyfikacja%20gier%20dydaktycznych%20gozlinska&f=false Logogryf (pdf): http://www.supelek.com.pl/files/PDF/supelek%20dla%20najmlodszych/zapraszamy%20do%20sadu.pdf Eliminatka literowa (pdf): http://www.supelek.com.pl/files/PDF/supelek%20krzyzowki/eliminatka%20na%20boisku.pdf Jagodzińska, E. Rola gier i zabaw w procesie nauczania edukacji matematycznej(pdf): https://www.profesor.pl/mat/pd1/pd1_e_jagodzinska_030429.pdf Zawiła, M.Rozrywki umysłowe w nauczaniu ortografii (pdf): https://www.profesor.pl/mat/pd3/pd3_m_zawila_030903.pdf - Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu). Temat:"Gry i zabawy interakcyjne" (edukacja zdalna): Vopel, K. W. (2009). Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Cz. 1-4. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”. Przesmycka, M.,Wasiluk, E. Gry i zabawy interakcyjne w klasach I- III w oparciu o propozycje Klausa W. Vopel’a (pdf): https://www.modm.bialystok.pl/images/stories/publikacje/nzintegr/027/027.pdf - Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu). Temat: "Metody aktywizujące" (edukacja zdalna): Brudnik,E., Moszyńska,A.,Owczarska, B. (2011). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ.(IBUK Libra-biblioteka APS). Ordon, U.(2015)Wykorzystanie metod aktywizujących przez nauczycieli przedszkoli i klas I-II - raport z badań. Edukacja elementarna,3 (pdf): https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/eetp/article/view/187/441 - Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu). Temat:"Eksperyment pedagogiczny - Szkoła Super"(edukacja zdalna): Hopkins, B., L i Conrad, R., J. (1982). Podsumowanie Szkoła Super. W: N., G. Haring i R., L.Schiefelbusch (red.)."Nauczanie specjalne". Warszawa: Wydawnictwo PWN . Carr, J.(1984). Pomoc dziecku upośledzonemu.Warszawa:Wydawnictwo PZWL. - Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu). Temat: "Aspekt wychowawczy w kształceniu"_cz_1(edukacja zdalna) Nathan, H., Besalel, A., i V. (2000). Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Seria: Jak kierować zachowaniem. Gdańsk : Stowarzyszenie pomocy osobom autystycznym. Góral, D. (2010).Terapia behawioralna dzieci autystycznych (pdf) : http://www.from.okay.pl/goral/downstrona/terapia.htm - Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu). Temat:"Aspekt wychowawczy w kształceniu"_cz_2(edukacja zdalna) Nathan, H., Besalel, A., i V. (2000). Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Seria: Jak kierować zachowaniem. Gdańsk : Stowarzyszenie pomocy osobom autystycznym. Striefel, S. (2000).Jak uczyć przez modelownie i imitację. Gdańsk : Stowarzyszenie pomocy osobom autystycznym. Szajner, M. (2000). Autokorekcja i hiperkorekcja (pdf). Jak uczyć dziecko brania odpowiedzialności za swoje postępowanie (pdf): http://www.publikacje.edu.pl/pdf/10230.pdf Edyta Gruszczyk - Kolczyńska (2008). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: Wydawnictwo WSiP (pdf): https://books.google.pl/books?id=u7vowi5FKRwC&pg=PA179&lpg=PA179&dq=modelowanie+i+nasladowanie&source=bl&ots=T8KttksnjI&sig=ACfU3U3qsISi4C0fwYAWvA4d5ocgYJRjMA&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjIyo_LjqLpAhVKUZoKHTZVCkQQ6AEwCXoECAoQAQ#v=onepage&q=modelowanie%20i%20nasladowanie&f=false Modelowanie zachowań- jak zdobyć nowe umiejętności ? (pdf): https://psychologiazycia.com/modelowanie-zachowan-jak-zdobyc-nowe-umiejetnosci/ Harwas-Napierała, B. (2016). Wzory osobowe w rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM (pdf): https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Wzory+osobowe+w+rozwoju+człowieka.+Poznań%3A+Wydawnictwo+Naukowe+UAM - Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu). Temat: "Twórcza wizualizacja" (edukacja zdalna) Day, J. (2017). Twórcza wizualizacja dla dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Zysk - S-ka. fragmenty -Day, J., 2017 „Twórcza wizualizacja dla dzieci”, Warszawa: Wydawnictwo Zysk i S-ka https://docer.pl/doc/5e1v85 - podanie linków do materiałów video do omawianego tematu (podane w mailu do grup - skany materiałów źródłowych - przykłady wizualizacji (z książki Day, J. 2017,s. 70-73). -Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu). |
Zakres tematów: |
Ćwiczenia_13_03_2020 (edukacja zdalna) Temat: "Techniki Freineta" Pojęcie szkoły alternatywnej; kluczowe założenia pedagogiki Freineta;techniki pracy szkolnej wykorzystywane w szkole frenetowskiej;organizacja klasy – pracowni w szkole frenetowskiej; aktualne przykłady stosowania w szkole technik Freineta - w Polsce i na świecie.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy). Ćwiczenia_20_03_2020 (edukacja zdalna) Temat: "Metoda projektów" Geneza metody projektów;definicja metody projektów;klasyfikacja projektów z uwzględnieniem różnych kryteriów;etapy realizacji zadania metodą projektów;zadania nauczyciela i ucznia w metodzie projektów;walory dydaktyczne i wychowawcze metody projektów; obszary zastosowania metody projektów;praca metodą projektów – analiza przykładowych projektów edukacyjnych w oparciu o literaturę.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy). Ćwiczenia_27_03_2020 (edukacja zdalna) Temat: "Gry i zabawy dydaktyczne" Pojęcia: rozrywka umysłowa, zagadka, zabawa; rodzaje rozrywek umysłowych;rola zabaw dydaktycznych (zagadek) w procesie kształcenia młodszych uczniów;struktura zagadki; proces jej rozwiązywania; główne obszary zastosowania zabaw dydaktycznych (zagadek) w nauczaniu początkowym; gra dydaktyczna- definicja pojęcia; zalety gier dydaktycznych; klasyfikacja gier dydaktycznych; zasady wprowadzania gier dydaktycznych; praktyczne przykłady zastosowania zabaw i gier dydaktycznych.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy). Ćwiczenia_03_04_2020r.(edukacja zdalna) Temat:"Gry i zabawy interakcyjne". Zalety stosowania gier i zabaw interakcyjnych w praktyce pedagogicznej - zasady decydujące o ich skuteczności; cele nauczania realizowane przez zastosowanie gier i zabaw interakcyjnych;etapy pracy dydaktycznej przy ich użyciu; praktyczne przykłady zastosowania gier i zabaw interakcyjnych.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), scan przykładowej gry interakcyjnej "Jaka robisz minę" z książki K. Vopel 2009.Gry i zabawy interakcyjne, część1., s.73-74 oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy). Ćwiczenia_17_04_2020 (edukacja zdalna) Temat:"Metody aktywizujące" Pojęcia- metody i techniki aktywizujące; metody aktywizujące a metody tradycyjne - porównanie;stadia w procesie uczenia się; walory edukacyjne technik aktywizujących; praktyczne przykłady technik aktywizujących - rybi szkielet, myślące kapelusze, kosz i walizeczka, drzewko decyzyjne, kula śniegowa.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy). Ćwiczenia24_04_2020r.(edukacja zdalna) Temat: "Eksperyment pedagogiczny Szkoła super" Teoretyczne założenia eksperymentu pedagogicznego "szkoła super"; metody nauczania stosowane w "szkole super";metody zbierania i zapisu danych o postępach ucznia; wyniki eksperymentu "szkoła super"; zastosowanie opisanych metod - przykłady praktyczne w oparciu o literaturę. (Zagadnienia, literatura (też z linkami), linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy). Ćwiczenia_08_05_2020r.(edukacja zdalna) Temat: Aspekt wychowawczy w kształceniu_cz_1 Praktyka pozytywna -czym jest, jej charakterystyczne cechy, przyczyny niewłaściwych zachowań u dzieci a praktyka pozytywna, praktyka pozytywna a krytyka i kara, znaczenie dostosowania reakcji do popełnianych błędów, praktyka pozytywna a prosta korekcja, opóźnienie w stosowaniu PP i jego skutki, zasady dawania aprobaty, kontrola skuteczności praktyki pozytywnej. (Zagadnienia, literatura (też z linkami), linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy). Ćwiczenia_15_05_2020r.(edukacja zdalna) Temat:"Aspekt wychowawczy w kształceniu"_cz_2 autokorekcja i hiperkorekcja - podstawowa zasada, którymi się kierują, co oznacza każde z tych pojęć, różnica między nimi, stosowanie autokorekcji i hiperkorekcji - w jakich przypadkach,autokorekcja i hiperkorekcja a stosowanie krytyki i kary, jak stosować autokorekcję i hiperkorekcje by nie była utożsamiana z karą, częściowa korekcja czym jest i jej zasady, prowadzenie zapisu hiperkorekcji,znaczenie naśladowania i przyczyny zaburzeń w jego wykorzystaniu spontanicznym, podstawowe pojęcia i ich znaczenie: model model behawioralny, model planowany i nieplanowany, modelowanie, naśladowanie, stosowanie wzmocnień w kształtowaniu zachowań modelowych, naśladowanie odroczone -czym jest, z czym się wiąże, generalizacja- jako cel kształtowania zachowań modelowych - czym jest, uczenie się przez modelowanie - dla kogo/ w jakim wieku,prowadzenie zapisu postępów dziecka/ucznia.(Zagadnienia, literatura (też z linkami) oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy). Ćwiczenia_22_05_2020r.(edukacja zdalna) KOLOKWIUM przez aplikację Forms (Link podany przez USOS oraz w mailu do grupy). (Studenci mieli wcześniej możliwość zapoznać się z aplikacją Forms, w ramach przeprowadzonego przez prowadzącego zajęcia dn. 13.05.2020r.oraz dodatkowo dn.18.05.2020r. Testu-Próbnego/technicznego-nie dotyczącego zagadnień ćwiczeń- o którym studenci byli odpowiednio wcześniej poinformowani). Ćwiczenia_29_05_2020r.(edukacja zdalna) Temat: "Twórcza wizualizacja dla dzieci". Pojęcie -twórcza wizualizacja, znaczenie twórczej wizualizacji dla dziecka, dla rodzica -zadania rodzica/nauczyciela związane z prowadzeniem treningu twórczej wizualizacji, zasady przeprowadzania treningu, etapy treningu twórczej wizualizacji - omówienie szczegółowe, przykładowe typy wizualizacji -analiza.(Zagadnienia, literatura (też z linkami) oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy). Ćwiczenia_05_06_202r.(edukacja zdalna) OSTATNIE ĆWICZENIA- spotkanie na platformie Teams - Podsumowanie omówionych zagadnień z wykorzystaniem Mapy myśli "Dydaktyka specjalna" wykonanej przez prowadzącego zajęcia oraz zapoznanie z możliwościami wykorzystania komputerowych Map myśli.(Prezentacja wykonana przez prowadzącego zajęcia - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy). |
Metody dydaktyczne: |
- Edukacja zdalna prowadzona (od 13.03.2020r.) z wykorzystaniem poczty mailowej (z domeny APS). W trakcie edukacji zdalnej: - indywidualna praca z tekstem, - konsultacje indywidualne z prowadzącym ćwiczenia (prowadzone mailowo) - działania praktyczne grupowe/ indywidualne: Opracowanie Scenariusza indywidualnych zajęć korekcyjno- usprawniających prowadzonych metodą Baśniowych spotkań (dla chłopca z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim), przy czym, metoda BS oraz sytuacja rozwojowa dziecka zostały omówione podczas zajęć tradycyjnych na APS- studenci zapoznali się wcześniej z przykładami oraz otrzymali też Schemat scenariusza. Opis jednej z technik aktywizujących (wylosowanej przez podgrupę podczas 1-szych ćwiczeniach na APS spośród: Drzewko decyzyjne; Kosz i walizeczka; Myślące kapelusze; Rybi szkielet,Śnieżna kula) ze wskazaniem dla rozwiązania jakiego konkretnego problemu, czy np. opisu pojęcia, itp. można zaproponować jej wykorzystanie.W oparciu o podaną studentom publikację: Brudnik,E., Moszyńska,A., Owczarska, B. (2011). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ;dostępną w IBUK Libra- biblioteka APS. Zadania indywidualne: - zadanie praktyczne indywidualne - do tematu"gry i zabawy interakcyjne": "Jaką robisz minę - rozwijanie uważności w obserwowaniu i interpretowaniu emocji innych osób w moim otoczeniu". Obserwowanie min, jakie robią osoby w najbliższym otoczeniu/ w domu połączone z próbą ich interpretacji - co mogą one oznaczać/ jakie wyrażają emocje, a następnie skonfrontowanie swoich wrażeń/interpretacji z tymi osobami (zalecone wykonanie w dniu ćwiczeń - przy realizacji w/w tematu,tj. ). - Quiz przygotowany przez prowadzącego ćwiczenia - nt. zastosowania poznanych na poprzednich zajęciach metod aktywizujących - do indywidualnego wykonania. Przesłany w mailu, w dniu ćwiczeń dn_24_03_2020r.(do samosprawdzenia - na następnych zajęciach zdalnych). - Samosprawdzenie Quizu nt. zastosowania poznanych metod aktywizujących - w odniesieniu do odpowiedzi podanych przez prowadzącego ćwiczenia dn_08_05_2020r. - Prezentacje multimedialne do poszczególnych tematów opracowane przez prowadzącego ćwiczenia (i wysyłane na mail grupy w dniu zajęć -terminy podane w polu "Zakres tematów"). |
Metody i kryteria oceniania: |
- Kolokwium/ test (na ocenę) dn_22_05_2020r.z wykorzystaniem aplikacji Forms. -Wykonanie prac zaliczeniowych grupowych (na ocenę): Mapa myśli (termin wykonania do dn_06_03_2020r.- w trakcie tradycyjnych zajęć na APS) Scenariusz indywidualnych zajęć korekcyjno - usprawniających prowadzonych metodą Baśniowych spotkań (wykonanie wg.instrukcji w mailu z dn_09_03_2020r.- przesłanie pocztą mailową na adres prowadzącego ćwiczenia z domeną APS- termin oddania - do dnia 27_03_2020r.). - Opis techniki aktywizującej przez grupy (zadanie na "plus")- przesłanie pocztą mailową j.w. - do dnia23_04_2020r. |
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa II DUPC-c1 gr.2 Forma kontaktu z prowadzącym zajęcia - przez mail APS-owski: eparadowska@wp.pl Sposób kontaktu ze studentami: przez mail grupowy. Dodatkowo - w sprawie testu-próbnego (technicznego) oraz Kolokwium końcowego przez USOS mail. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.