Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka specjalna [10-5F-DYS] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Dydaktyka specjalna [10-5F-DYS]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 9:50 - 11:25
sala 1070/1071
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Elżbieta Paradowska
Literatura:

Temat:" Techniki Freineta" (edukacja zdalna):

Semenowicz H.(1980). Freinet w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo WSiP

Semenowicz- Nowoczesna szkoła francuska Technik Freineta. Warszawa:Polskie Stowarzyszenie Animatorów Pedagogiki.

-Linki do materiałów video do realizowanego tematu(Techniki Freineta):

Edukacja z wykorzystaniem technik C. Freinet'a w ChSP "Salomon" (film):

https://www.youtube.com/watch?v=iSRdaPIyVbk

Co z tym Freinetem w polskich szkołach? - INSPIR@CJE 2017 (film):

https://www.youtube.com/watch?v=ysmJ2FAWkdM

-Skany materiałów do tematu (Indywidualny plan ucznia, Fiszka problemowa z H. Semenowicz (1980, s.36, 100).Freinet w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo WSiP

- Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu).

Temat: "Metoda projektów" (edukacja zdalna):

Chałas, K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo „Nowa Era”.

Wiśniewska, E.(2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego.Płock:Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku (IBUK Libra - biblioteka APS)

Mikinia, A., Zając, B.(2012).Metoda projektów nie tylko w gimnazjum. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji (pdf):

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/404/metoda_projektow_nie_tylko_w_gimnazjum.pdf

Relacja z realizacji projektu edukacyjnego "Pokochaj las" (pdf):

https://lscdn.pl/pl/publikacje/cww/wpiw/9397,Relacja-z-realizacji-projektu-edukacyjnego-quotPokochaj-lasquot.html

Projekt edukacyjny "Na tropie wiosny" (pdf):

http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/484189ac0497e318dc681cdb1dbd82f1

- Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu).

Temat:" Gry i zabawy dydaktyczne" (edukacja zdalna):

Kapica, G. (1986). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP.

Goźlińska, E. (2004).Jak skonstruować grę dydaktyczną.Warszawa:WSiP (pdf):

https://books.google.pl/books?id=rvFqiFFCFZoC&pg=PA10&lpg=PA10&dq=klasyfikacja+gier+dydaktycznych+gozlinska&source=bl&ots=y0JDhKl5o6&sig=ACfU3U3t2oNjqeaFTPCeKcWAcKnq-mYToA&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjmtKXQ5LnoAhXLMJoKHUtoCXMQ6AEwAXoECAkQAQ#v=onepage&q=klasyfikacja%20gier%20dydaktycznych%20gozlinska&f=false

Logogryf (pdf):

http://www.supelek.com.pl/files/PDF/supelek%20dla%20najmlodszych/zapraszamy%20do%20sadu.pdf

Eliminatka literowa (pdf): http://www.supelek.com.pl/files/PDF/supelek%20krzyzowki/eliminatka%20na%20boisku.pdf

Jagodzińska, E. Rola gier i zabaw w procesie nauczania edukacji matematycznej(pdf):

https://www.profesor.pl/mat/pd1/pd1_e_jagodzinska_030429.pdf

Zawiła, M.Rozrywki umysłowe w nauczaniu ortografii (pdf):

https://www.profesor.pl/mat/pd3/pd3_m_zawila_030903.pdf

- Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu).

Temat:"Gry i zabawy interakcyjne" (edukacja zdalna):

Vopel, K. W. (2009). Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Cz. 1-4. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”.

Przesmycka, M.,Wasiluk, E. Gry i zabawy interakcyjne w klasach I- III w oparciu o propozycje Klausa W. Vopel’a (pdf):

https://www.modm.bialystok.pl/images/stories/publikacje/nzintegr/027/027.pdf

- Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu).

Temat: "Metody aktywizujące" (edukacja zdalna):

Brudnik,E., Moszyńska,A.,Owczarska, B. (2011). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ.(IBUK Libra-biblioteka APS).

Ordon, U.(2015)Wykorzystanie metod aktywizujących przez nauczycieli przedszkoli i klas I-II - raport z badań. Edukacja elementarna,3 (pdf):

https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/eetp/article/view/187/441

- Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu).

Temat:"Eksperyment pedagogiczny - Szkoła Super"(edukacja zdalna):

Hopkins, B., L i Conrad, R., J. (1982). Podsumowanie Szkoła Super. W:

N., G. Haring i R., L.Schiefelbusch (red.)."Nauczanie specjalne". Warszawa: Wydawnictwo PWN .

Carr, J.(1984). Pomoc dziecku upośledzonemu.Warszawa:Wydawnictwo PZWL.

- Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu).

Temat: "Aspekt wychowawczy w kształceniu"_cz_1(edukacja zdalna)

Nathan, H., Besalel, A., i V. (2000). Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Seria: Jak kierować zachowaniem. Gdańsk : Stowarzyszenie pomocy osobom autystycznym.

Góral, D. (2010).Terapia behawioralna dzieci autystycznych (pdf) : http://www.from.okay.pl/goral/downstrona/terapia.htm

- Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu).

Temat:"Aspekt wychowawczy w kształceniu"_cz_2(edukacja zdalna)

Nathan, H., Besalel, A., i V. (2000). Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Seria: Jak kierować zachowaniem. Gdańsk : Stowarzyszenie pomocy osobom autystycznym.

Striefel, S. (2000).Jak uczyć przez modelownie i imitację. Gdańsk : Stowarzyszenie pomocy osobom autystycznym.

Szajner, M. (2000). Autokorekcja i hiperkorekcja (pdf). Jak uczyć dziecko brania odpowiedzialności za swoje postępowanie (pdf):

http://www.publikacje.edu.pl/pdf/10230.pdf

Edyta Gruszczyk - Kolczyńska (2008). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: Wydawnictwo WSiP (pdf): https://books.google.pl/books?id=u7vowi5FKRwC&pg=PA179&lpg=PA179&dq=modelowanie+i+nasladowanie&source=bl&ots=T8KttksnjI&sig=ACfU3U3qsISi4C0fwYAWvA4d5ocgYJRjMA&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjIyo_LjqLpAhVKUZoKHTZVCkQQ6AEwCXoECAoQAQ#v=onepage&q=modelowanie%20i%20nasladowanie&f=false

Modelowanie zachowań- jak zdobyć nowe umiejętności ? (pdf):

https://psychologiazycia.com/modelowanie-zachowan-jak-zdobyc-nowe-umiejetnosci/

Harwas-Napierała, B. (2016). Wzory osobowe w rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM (pdf):

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Wzory+osobowe+w+rozwoju+człowieka.+Poznań%3A+Wydawnictwo+Naukowe+UAM

- Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu).

Temat: "Twórcza wizualizacja" (edukacja zdalna)

Day, J. (2017). Twórcza wizualizacja dla dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Zysk - S-ka.

fragmenty -Day, J., 2017 „Twórcza wizualizacja dla dzieci”, Warszawa: Wydawnictwo Zysk i S-ka

https://docer.pl/doc/5e1v85

- podanie linków do materiałów video do omawianego tematu (podane w mailu do grup

- skany materiałów źródłowych - przykłady wizualizacji (z książki Day, J. 2017,s. 70-73).

-Prezentacja (pdf) opracowana przez prowadzącego zajęcia do w/w tematu (przesłana studentom w mailu).

Zakres tematów:

Ćwiczenia_13_03_2020 (edukacja zdalna)

Temat: "Techniki Freineta"

Pojęcie szkoły alternatywnej; kluczowe założenia pedagogiki Freineta;techniki pracy szkolnej wykorzystywane w szkole frenetowskiej;organizacja klasy – pracowni w szkole frenetowskiej; aktualne przykłady stosowania w szkole technik Freineta - w Polsce i na świecie.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia_20_03_2020 (edukacja zdalna)

Temat: "Metoda projektów"

Geneza metody projektów;definicja metody projektów;klasyfikacja projektów z uwzględnieniem różnych kryteriów;etapy realizacji zadania metodą projektów;zadania nauczyciela i ucznia w metodzie projektów;walory dydaktyczne i wychowawcze metody projektów; obszary zastosowania metody projektów;praca metodą projektów – analiza przykładowych projektów edukacyjnych w oparciu o literaturę.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia_27_03_2020 (edukacja zdalna)

Temat: "Gry i zabawy dydaktyczne"

Pojęcia: rozrywka umysłowa, zagadka, zabawa; rodzaje rozrywek umysłowych;rola zabaw dydaktycznych (zagadek) w procesie kształcenia młodszych uczniów;struktura zagadki; proces jej rozwiązywania; główne obszary zastosowania zabaw dydaktycznych (zagadek) w nauczaniu początkowym; gra dydaktyczna- definicja pojęcia; zalety gier dydaktycznych; klasyfikacja gier dydaktycznych; zasady wprowadzania gier dydaktycznych; praktyczne przykłady zastosowania zabaw i gier dydaktycznych.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia_03_04_2020r.(edukacja zdalna)

Temat:"Gry i zabawy interakcyjne".

Zalety stosowania gier i zabaw interakcyjnych w praktyce pedagogicznej - zasady decydujące o ich skuteczności; cele nauczania realizowane przez zastosowanie gier i zabaw interakcyjnych;etapy pracy dydaktycznej przy ich użyciu; praktyczne przykłady zastosowania gier i zabaw interakcyjnych.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), scan przykładowej gry interakcyjnej "Jaka robisz minę" z książki K. Vopel 2009.Gry i zabawy interakcyjne, część1.,

s.73-74 oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia_17_04_2020 (edukacja zdalna)

Temat:"Metody aktywizujące"

Pojęcia- metody i techniki aktywizujące; metody aktywizujące a metody tradycyjne - porównanie;stadia w procesie uczenia się; walory edukacyjne technik aktywizujących; praktyczne przykłady technik aktywizujących - rybi szkielet, myślące kapelusze, kosz i walizeczka, drzewko decyzyjne, kula śniegowa.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia24_04_2020r.(edukacja zdalna)

Temat: "Eksperyment pedagogiczny Szkoła super"

Teoretyczne założenia eksperymentu pedagogicznego "szkoła super"; metody nauczania stosowane w "szkole super";metody zbierania i zapisu danych o postępach ucznia; wyniki eksperymentu "szkoła super"; zastosowanie opisanych metod - przykłady praktyczne w oparciu o literaturę. (Zagadnienia, literatura (też z linkami), linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia_08_05_2020r.(edukacja zdalna)

Temat: Aspekt wychowawczy w kształceniu_cz_1

Praktyka pozytywna -czym jest, jej charakterystyczne cechy, przyczyny niewłaściwych zachowań u dzieci a praktyka pozytywna, praktyka pozytywna a krytyka i kara, znaczenie dostosowania reakcji do popełnianych błędów, praktyka pozytywna a prosta korekcja, opóźnienie w stosowaniu PP i jego skutki, zasady dawania aprobaty, kontrola skuteczności praktyki pozytywnej. (Zagadnienia, literatura (też z linkami), linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia_15_05_2020r.(edukacja zdalna)

Temat:"Aspekt wychowawczy w kształceniu"_cz_2

autokorekcja i hiperkorekcja - podstawowa zasada, którymi się kierują, co oznacza każde z tych pojęć, różnica między nimi, stosowanie autokorekcji i hiperkorekcji - w jakich przypadkach,autokorekcja i hiperkorekcja a stosowanie krytyki i kary, jak stosować autokorekcję i hiperkorekcje by nie była utożsamiana z karą, częściowa korekcja czym jest i jej zasady, prowadzenie zapisu hiperkorekcji,znaczenie naśladowania i przyczyny zaburzeń w jego wykorzystaniu spontanicznym, podstawowe pojęcia i ich znaczenie: model model behawioralny, model planowany i nieplanowany, modelowanie, naśladowanie, stosowanie wzmocnień w kształtowaniu zachowań modelowych, naśladowanie odroczone -czym jest, z czym się wiąże, generalizacja- jako cel kształtowania zachowań modelowych - czym jest, uczenie się przez modelowanie - dla kogo/ w jakim wieku,prowadzenie zapisu postępów dziecka/ucznia.(Zagadnienia, literatura (też z linkami) oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia_22_05_2020r.(edukacja zdalna)

KOLOKWIUM przez aplikację Forms (Link podany przez USOS oraz w mailu do grupy).

(Studenci mieli wcześniej możliwość zapoznać się z aplikacją Forms, w ramach przeprowadzonego przez prowadzącego zajęcia dn. 13.05.2020r.oraz dodatkowo dn.18.05.2020r. Testu-Próbnego/technicznego-nie dotyczącego zagadnień ćwiczeń- o którym studenci byli odpowiednio wcześniej poinformowani).

Ćwiczenia_29_05_2020r.(edukacja zdalna)

Temat: "Twórcza wizualizacja dla dzieci".

Pojęcie -twórcza wizualizacja, znaczenie twórczej wizualizacji dla dziecka, dla rodzica -zadania rodzica/nauczyciela związane z prowadzeniem treningu twórczej wizualizacji, zasady przeprowadzania treningu, etapy treningu twórczej wizualizacji - omówienie szczegółowe, przykładowe typy wizualizacji -analiza.(Zagadnienia, literatura (też z linkami) oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia_05_06_202r.(edukacja zdalna)

OSTATNIE ĆWICZENIA- spotkanie na platformie Teams - Podsumowanie omówionych zagadnień z wykorzystaniem Mapy myśli "Dydaktyka specjalna" wykonanej przez prowadzącego zajęcia oraz zapoznanie z możliwościami wykorzystania komputerowych Map myśli.(Prezentacja wykonana przez prowadzącego zajęcia - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Metody dydaktyczne:

- Edukacja zdalna prowadzona (od 13.03.2020r.) z wykorzystaniem poczty mailowej (z domeny APS).

W trakcie edukacji zdalnej:

- indywidualna praca z tekstem,

- konsultacje indywidualne z prowadzącym ćwiczenia (prowadzone mailowo)

- działania praktyczne grupowe/ indywidualne:

Opracowanie Scenariusza indywidualnych zajęć korekcyjno- usprawniających prowadzonych metodą Baśniowych spotkań (dla chłopca z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim), przy czym, metoda BS oraz sytuacja rozwojowa dziecka zostały omówione podczas zajęć tradycyjnych na APS- studenci zapoznali się wcześniej z przykładami oraz otrzymali też Schemat scenariusza.

Opis jednej z technik aktywizujących (wylosowanej przez podgrupę podczas 1-szych ćwiczeniach na APS spośród: Drzewko decyzyjne; Kosz i walizeczka; Myślące kapelusze; Rybi szkielet,Śnieżna kula) ze wskazaniem dla rozwiązania jakiego konkretnego problemu, czy np. opisu pojęcia, itp. można zaproponować jej wykorzystanie.W oparciu o podaną studentom publikację: Brudnik,E., Moszyńska,A., Owczarska, B. (2011). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ;dostępną w IBUK Libra- biblioteka APS.

Zadania indywidualne:

- zadanie praktyczne indywidualne - do tematu"gry i zabawy interakcyjne": "Jaką robisz minę - rozwijanie uważności w obserwowaniu i interpretowaniu emocji innych osób w moim otoczeniu". Obserwowanie min, jakie robią osoby w najbliższym otoczeniu/ w domu połączone z próbą ich interpretacji - co mogą one oznaczać/ jakie wyrażają emocje, a następnie skonfrontowanie swoich wrażeń/interpretacji z tymi osobami (zalecone wykonanie w dniu ćwiczeń - przy realizacji w/w tematu,tj. ).

- Quiz przygotowany przez prowadzącego ćwiczenia - nt. zastosowania poznanych na poprzednich zajęciach metod aktywizujących - do indywidualnego wykonania. Przesłany w mailu, w dniu ćwiczeń dn_24_03_2020r.(do samosprawdzenia - na następnych zajęciach zdalnych).

- Samosprawdzenie Quizu nt. zastosowania poznanych metod aktywizujących - w odniesieniu do odpowiedzi podanych przez prowadzącego ćwiczenia dn_08_05_2020r.

- Prezentacje multimedialne do poszczególnych tematów opracowane przez prowadzącego ćwiczenia (i wysyłane na mail grupy w dniu zajęć -terminy podane w polu "Zakres tematów").

Metody i kryteria oceniania:

- Kolokwium/ test (na ocenę) dn_22_05_2020r.z wykorzystaniem aplikacji Forms.

-Wykonanie prac zaliczeniowych grupowych (na ocenę):

Mapa myśli (termin wykonania do dn_06_03_2020r.- w trakcie tradycyjnych zajęć na APS)

Scenariusz indywidualnych zajęć korekcyjno - usprawniających prowadzonych metodą Baśniowych spotkań (wykonanie wg.instrukcji w mailu z dn_09_03_2020r.- przesłanie pocztą mailową na adres prowadzącego ćwiczenia z domeną APS- termin oddania - do dnia 27_03_2020r.).

- Opis techniki aktywizującej przez grupy (zadanie na "plus")- przesłanie pocztą mailową j.w. - do dnia23_04_2020r.

Uwagi:

gr ćwiczeniowa II DUPC-c1 gr.2

Forma kontaktu z prowadzącym zajęcia - przez mail APS-owski:

eparadowska@wp.pl

Sposób kontaktu ze studentami: przez mail grupowy.

Dodatkowo - w sprawie testu-próbnego (technicznego) oraz Kolokwium końcowego przez USOS mail.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)