Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychologiczna i metody pracy z dzieckiem z zaburzeniami rozwojowymi [20-3S-DPM1] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Diagnoza psychologiczna i metody pracy z dzieckiem z zaburzeniami rozwojowymi [20-3S-DPM1]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 11:40 - 13:15
sala 3077
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Iwona Nowakowska
Literatura:

Pisula, E., Dąbrowska, A. (2004). Doświadczenia matek związane z otrzymaniem informacji o zespole Downa u dziecka. Pediatria Polska, 79, 460-466.

Kościelska, M. (1998) Trudne macierzyństwo. Warszawa: WSiP (s.1 – 73; 119 – 143).

Kosmalowa, J. (2000). Gdy już wiesz, że Twoje dziecko nie słyszy. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi".

Ayres, A. J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Gdańsk: Grupa Wydawnicza HARMONIA

Bogdanowicz, M. (2007). Metoda dobrego startu. Warszawa: WSiP

Bogdanowicz, M., Kisiel, B., Przasnyska, M. (1992). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP

Carr, J. (1984). Pomoc dziecku upośledzonemu. Warszawa: PZWL

Kielin, J. (2002). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: GWP.

Knill, M., Knill, Ch. (1995). Programy Aktywności, Świadomości Ciała, Kontakt i Komunikacja. Warszawa: CMPPP.

Knill, Ch. (1995). Dotyk i Komunikacja. Warszawa: CMPPP.

Kulesza, E., M. (red.) (2011). Rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej

Przyrowski, Z. (2012). Integracja sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii. Warszawa: EMPIS

Sherborne, W. (2006). Ruch rozwijający dla dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Witkowski, T. (1988). Podręcznik do inwentarza PAC – 1 (PAC – 2 i PPAC) Gunzburga do oceny postępów w rozwoju społecznym upośledzonych umysłowo. Warszawa:

Witkowski, T. (1988). Metody PAC i PAS w społecznej rewalidacji upośledzonych umysłowo. Warszawa: MEN

Affolter, F. (1997). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa: WSiP

Błeszyński, J. (red.). (2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Goldstein, S., Naglieri, J.A. (2016). Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Spektrum Autyzmu ASRS. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Gray, C., White, A.L. (2005). Historyjki społeczne. Ja i mój świat. Warszawa: Fraszka Edukacyjna i Fundacja Synapsis.

Gray, C. (2013). Nowe historyjki społeczne. Gdańsk: HARMONIA

Kaczmarek, B.B., Wojciechowska, A. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Nosko-Goszczycka, M. (2019). AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia

Pisula, E., Danielewicz, D. (red.) (2005). Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Marcus, L., M. (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA.

Schopler, E., Reichler, R., Lansing, M. (1995). Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk: SPOA.

Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA.

Seria „Żyć z autyzmem” Warszawa: Wyd. Fundacja Synapsis i Fraszka Edukacyjna

Sundberg, M. (2015). VB-MAPP. Ocena osiągania kamieni milowych Rozwoju i planowanie terapii. Warszawa: Fundacja SCOLARIS

Czerwińska, K., Kucharczyk, I. (2019). Tyflopsychologia. Realizacja zadań rozwojowych w biegu życia przez osoby z niepełnosprawnością wzroku. Warszawa: PWN.

Jakubowski, S. (red.). (2005). Uczeń niewidomy i słabowidzący w ogólnodostępnej szkole średniej. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.

Orkan - Łęcka, M. Dąbrowska, M. (2004). Specyfika rozwoju i jego wspomagania u małych dzieci niewidomych lub słabo widzących. W: D. Kmita, T. Kaczmarek, (red.), Wczesna interwencja miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, 2, (s.79 – 100). Warszawa: Wydawnictwo Emu.

Skala rozwojowa programu INSITE. Ocena umiejętności rozwojowych małych dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną i dodatkowymi uszkodzeniami w wieku od 0 do 6 lat. Część: WZROK. Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi w Laskach, Laski 2004.

Stillman, R., Battle, CH. (1995). Skala Callier - Azusa (H). Warszawa: Polski Związek Niewidomych

Walczak, G. (1998). Program rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem N.C. Barragi i J.E. Morris (możliwości diagnozy i rehabilitacji wzroku). W: J. Rola, (red.), Wybrane problemy psychologicznej diagnozy zaburzeń rozwoju dzieci. (s. 151-161). Warszawa: SWPS.

Walkiewicz, M. (2000). Program „Lilli i Gogo”. Na podstawie instrukcji Autorki – Gertrude Jaritz i własnych doświadczeń. W: G. Walczak, (red.). Metody i formy wczesnej rehabilitacji dzieci z uszkodzonym wzrokiem. Warszawa: Fundacja na Rzecz Młodzieży Niepełnosprawnej

Bieńkowska, K. (2007). Słucham, mówię, jestem… Materiały instruktażowe dla rodziców. Krosno: Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Wadą Słuchu.

Cieszyńska, J.(2001). Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP

Kujawa, E., Kurzyna, M. (1998). Metoda 18 struktur wyrazowych w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Warszawa: WSiP

Krakowiak, K., Panasiuk, M. (1995). Karta Oceny Zachowań Komunikacyjnych Dziecka z Uszkodzonym Słuchem (KOZK). W: K. Krakowiak, Fonogesty jako narzędzie formowania języka dzieci z uszkodzonym słuchem. (319-346). Lublin: Wyd.UMCS

Krakowiak, K. (2006). Karta samooceny umiejętności komunikowania się z dzieckiem z uszkodzonym słuchem. W: K. Krakowiak, Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Löwe, A. (1999). Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić. Poznań: Media Rodzina.

Stachyra, J. (red.). (1995). Wybrane metody diagnostyczne w surdopsychologii. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie - Skłodowskiej.

Tomaszewski, P., (2001) Komunikacja językowa w rodzinie a życie emocjonalne i społeczne dziecka głuchego. W: J. Kobosko (red.), Bliżej życia: Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu. (s. 254 – 270). Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”.

Borkowska, M. (2001). Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa: Wydawnictwo Zaułek.

Dońska-Olszko, M., Lechowicz, A. (1998). Dostosowanie komputera do indywidualnych potrzeb dziecka niepełnosprawnego. W: E. Mazanek (red.), Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie. Warszawa: WSiP

Dońska-Olszko, M., Lechowicz, A. (1998). Komputerowe nauczanie dzieci z ciężkimi uszkodzeniami narządu ruchu. W: E. Mazanek (red.), Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie. Warszawa: WSiP

Loska, M. (2005). Uczniowie z mózgowym porażeniem dziecięcym. Osiągnięcia edukacyjne. Warszawa: WSiP.

Mazanek, E. (1998). Ocena poziomu rozwoju umysłowego dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. W: J. Rola (red.), Wybrane problemy psychologicznej diagnozy zaburzeń rozwoju dzieci. (s.168-175). Warszawa: Wydawnictwo WSPS.

Mazanek, E. (2003). Mózgowe porażenie dziecięce. Problemy psychologiczno-pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo WSPS.

Michałowicz, R. (2001). (red.). Mózgowe porażenie dziecięce. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Zakres tematów:

21 II 2020 Zajęcia organizacyjne. Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością - przeprowadzone w sali

28 II 2020, 6 III 2020 Model przekazywania diagnozy niepełnosprawności dziecka rodzicom - przeprowadzone w sali

OD 13 III 2020 ZAJĘCIA REALIZOWANE ZDALNIE zgodnie z harmonogramem do odwołania

ZDALNA KONTYNUACJA ZAJĘĆ - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych.

Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym.

13 III 2020 Alternatywne i wspomagające metody komunikacji - przesłane mailowo 16 III 2020 i udostępnione w MS Teams - prezentacja w pdf z komentarzami autorskimi i odnośnikami do ogólnodostępnych, odpowiednich do tematu materiałów internetowych

20 III 2020 Terapie z udziałem zwierząt - korzyści i kontrowersje - przesłane mailowo 23 III 2020 i udostępnione w MS Teams - prezentacja w pdf z komentarzami autorskimi i odnośnikami do ogólnodostępnych, odpowiednich do tematu materiałów internetowych

27 III 2020 - Metody pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną - przesłane mailowo 30 III 2020 i udostępnione w MS Teams - prezentacja studencka zgodnie z harmonogramem w pdf z komentarzami autorskimi i odnośnikami do ogólnodostępnych, odpowiednich do tematu materiałów internetowych

3 IV 2020 Metody pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu cz. 1 - przesłane mailowo 6 IV 2020 i udostępnione w MS Teams - prezentacja studencka zgodnie z harmonogramem w pdf z komentarzami autorskimi i odnośnikami do ogólnodostępnych, odpowiednich do tematu materiałów internetowych

17 IV 2020 Metody pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - cz. 2 - przesłane mailowo 17 IV 2020 i udostępnione w MS Teams - prezentacja studencka zgodnie z harmonogramem w pdf z komentarzami autorskimi i odnośnikami do ogólnodostępnych, odpowiednich do tematu materiałów internetowych

24 IV 2020 Metody pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością wzroku cz. 1 - udostępnione w MS Teams 24 IV 2020 - prezentacja studencka zgodnie z harmonogramem w pdf z komentarzami autorskimi i odnośnikami do ogólnodostępnych, odpowiednich do tematu materiałów internetowych

8 V 2020 Metody pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością wzroku cz. 2 - krótka prezentacja udostępniona w MS Teams 8 V 2020, zadania otwarte w teście jako forma dyskusji ze studentami

15 V 2020 Metody pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością słuchu cz. 1 - udostępnione w MS Teams 15 V 2020, prezentacja studencka zgodnie z harmonogramem z komentarzami autorskimi i odnośnikami do ogólnodostępnych, odpowiednich do tematu materiałów internetowych

22 V 2020 Metody pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością słuchu cz. 2 - prezentacja udostępniona w MS Teams 15 V 2020

29 V 2020 Diagnozowanie w oparciu o ICF - prezentacja udostępniona w MS Teams 29 V 2020

5 VI 2020 Metody pracy z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym - prezentacja studencka zgodnie z harmonogramem udostępniona w MS Teams 5 VI 2020

12 VI 2020 Podsumowanie zajęć - linki udostępnione w MS Teams 10 VI 2020

Metody dydaktyczne:

Zajęcia odbywają się w sali, metody: dyskusje, prace w grupach, analiza literatury, scenki, prezentacje studenckie.

W związku z sytuacją związaną z tymczasowym zawieszeniem zajęć w sali, część tematów będzie realizowana zdalnie poprzez platformę MS Teams oraz dodatkowo mailing przez USOSmail.

Zdalne ćwiczenia będą miały charakter:

- prezentacji materiałów źródłowych (prezentacje prowadzącej, ogólnodostępne materiały filmowe, teksty źródłowe open access, prezentacje studenckie) z rozszerzonymi komentarzami - student ma za zadanie zapoznać się z przygotowanymi do zajęć materiałami i wykonać zaplanowane w nich ćwiczenia (np. krótkie zadania, pytania);

- krótkich testach wiedzy lub pracach pisemnych studenta (zależnie od tematu) dotyczących zagadnień na danych zajęciach zdalnych. Uzyskanie 60% punktów w teście wiedzy/zadaniu oznacza obecność studenta na zajęciach.

Materiały, linki do testów i zadania będą przesyłane Studentom przez MS Teams i dodatkowo USOSmail raz w tygodniu (od 13.03 do 6.04 w poniedziałki, od 17.04.2020 w piątki).

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach, wykonanie i przedstawienie prezentacji wybranego zagadnienia z programu kursu. Dopuszczalne są maksymalnie 2 nieobecności, aby możliwe było zaliczenie przedmiotu. Prezentację studencką konsultujemy z prowadzącą na minimum 2 dni przed przedstawieniem jej grupie.

Zajęcia zdalne w MS Teams: Zasady jak wyżej. Obecność na zajęciach zdalnych oznacza a) zapoznanie się z materiałami przesłanymi przez prowadzącą i innych studentów dotyczących danych zajęć; oraz b) zaliczenie testu wiedzy/zadania przesłanego przez prowadzącą do danego zagadnienia na minimum 60%. Na wypełnienie testu wiedzy student ma zawsze czas przez 7 dni od jego udostępnienia.

Osoba/osoby, które przygotowały prezentację na dane zajęcia w ramach zaliczenia są zwolnione z konieczności zaliczania testu wiedzy/zadania przypisanego do danych zajęć.

Zajęcia zdalne realizujemy z użyciem platformy MS Teams.

Link do zespołu w MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a50db9e4509c74287a4e97e4b302de697%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=afb7fd56-d83c-42d0-a771-304063bae4e9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Uwagi:

gr ćwiczeniowa IV DMPY-PKL 2b

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie MS Teams.

Konsultacje indywidualne, zgłaszanie pytań i komentarzy jest możliwe w MS Teams lub za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail podany w USOSweb) w trybie ciągłym.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)