Metody pomocy psychologicznej - 2 [20-3F-MP2]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metody pomocy psychologicznej - 2 [20-3F-MP2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Chotkowska, Magdalena Gawrych | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa do zajęć dr Gawrych: 1.Heszen, I., Sęk, H. (2008). Zdrowie i stres. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 681-734. 2. Sęk, H., Brzezińska A. (2008). Podstawy pomocy psychologicznej. W: J. Strelau i D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, t.2. Gdańsk: GWP. 3. Kubacka-Jasiecka, D., Budyń, K. (2005). Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcia i możliwości. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 4. Lew-Starowicz M, Skrzypulec-Plinta V, Lew-Starowicz Z. (2017). Seksuologia. Warszawa:PZWL. Literatura uzupełniająca: 1. Shepherd, G.(1999). Rehabilitacja w psychiatrii. Pruszków: Towarzystwo Amici di Tworki. 2. Goldenberg H, Goldenberg I.(2006). Terapia rodzin. Kraków: Wydawnictwo UJ 3. Kowalik S. (2007). Psychologia rehabilitacyjna. Warszawa: WAiP. 4. Gałkowski, T. i Pisula, E. (2006). Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. 5. Linley, P.A., Joseph S. (2007). Psychologia pozytywna w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Pilecka, B. (2005). Kryzys psychologiczny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 7. Brzeziński, J., Chyrowicz, Poznaniak W., Toeplitz -Winiewska, M. ( 2008). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Scholar. 8. Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Dla grup mgr Chotkowskiej Golińska L., Pracoholizm. Uzależnienie czy pasja, Wyd. Difin, Warszawa 2008. Griffiths M., Gry i hazard. Uzależnienia dzieci w okresie dorastania, GWP, Gdańsk 2004. Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Wyd. Salwator, Kraków 2006. Niewiadomska I., Brzezińska M., Lelonek B., Hazard, Wyd. KUL, Lublin 2005. Ogińska-Bulik N., Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość, Wyd. Difin, Warszawa 2010 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Tematyka zajęć dr Gawrych: 1.Wprowadzenie, pomoc profesjonalna a pomoc nieprofesjonalna – dylematy i zagrożenia. Wymiar etyczny pomocy psychologicznej. 2. Metody pomagania i umiejętności pomagania – systematyzacja. Pomaganie jednostkom a pomaganie parom/ rodzinom. 3. Metody pomocy psychologicznej dla par i rodzin (1): poradnictwo, psychoedukacja prewencja dla rodzin w sytuacji kryzysu normatywnego. 4. Metody pomocy psychologicznej dla par i rodzin (2): Oddziaływania interwencyjne, rehabilitacyjne i terapeutyczne dla rodzin w sytuacji kryzysu psychicznego. 5. Metody pomocy w obszarze zdrowia psychoseksualnego (1): psychoedukacja i promocja zdrowia seksualnego. 6. Metody pomocy w obszarze zdrowia psychoseksualnego (2): poradnictwo w problemach psychoseksualnych. 7. Metody pomocy w obszarze zdrowia psychoseksualnego (3): elementy interwencji kryzysowej i psychoterapii w zaburzeniach seksualnych. ZAJĘCIA MGR CHOTKOWSKIEJ Od 16 marca 2020 zajęcia realizowane będą zdalnie. Szczegóły znajdą Państwo na grupie Facebook pod nazwami Metody Pomocy Psychologicznej z Chotkowską grupa wtorki 8.00 lub Metody Pomocy Psychologicznej z Chotkowską grupa środy 17.10. Materiały i zadania będą również przesyłane poprzez pocztę aps (proszę upewnić się, że macie Państwo dostęp do swojej poczty). Grupa 2 https://www.facebook.com/groups/229902135073004/?ref=bookmarks Grupa 3 https://www.facebook.com/groups/2464639890420098/?ref=bookmarks Na grupach dostępne są wszystkie materiały z zajęć. Zajęcia 17/18 marca Analiza kampanii społecznych dotyczących zdrowia somatycznego 1. Reumatyzm: https://www.youtube.com/watch?v=QrbFvqQDzvc 2. Śpiewające organy: https://kampaniespoleczne.pl/jazzowo-rapowa-wersja-spiewajacych-organow/ 3. Mężczyźni chronią krocza: https://kampaniespoleczne.pl/mezczyzni-chronia-krocza/ 4. Zabezpiecz tyły: https://www.youtube.com/watch?v=HWJ3suR6JHU 5. Ojciec nie zobaczył córki w przedstawieniu: https://kampaniespoleczne.pl/ojciec-nie-zobaczyl-corki-w-przedstawieniu/ 6. Wojna z rakiem jest nieunikniona: https://kampaniespoleczne.pl/wojna-z-rakiem-trwa-fundacja-zbiera-amunicje/ 7. Dopal cenę swojej śmierci: https://kampaniespoleczne.pl/dopal-cene-swojej-smierci/ 8. Miałam raka. I było tak…: https://kampaniespoleczne.pl/mialam-raka-i-nie-moglam-kochac-bez-procentow/ 9. Bunt serca w pubie: https://kampaniespoleczne.pl/bunt-serca-w-pubie/ 10. Osamotnione skarpetki: https://kampaniespoleczne.pl/osamotnione-skarpetki/ 11. Trumna dla każdego: https://kampaniespoleczne.pl/trumna-dla-kazdego/ 12. Sherlock: https://media2.pl/reklama-pr/111907-Fabryka-Komunikacji-Spolecznej-kreci-Sherlocka-wideo.html 1. Homo tabletis https://kampaniespoleczne.pl/nowy-gatunek-homo-tabletis/ Zajęcia 24/25 marca Zapoznanie się ze scenariuszami zajęć edukacyjnych dotyczących używania nowych technologii i uzależnień behawioralnych. Analiza filmów edukacyjnych. https://www.edukacja.fdds.pl/?option=com_szkolenia&optrs=9&fnd=&grupa=0&offset=1&sort=1&szkolenie=1115&tekst=Owce%20w%20sieci&criteria=&blotem=#opisszkolenia - tutaj znajdziecie Państwo pozostałe filmiki z cyklu Owce w sieci i scenariusz zajęć (scenariusz wysyłam też w pliku) https://www.edukacja.fdds.pl/scenariusze-zajec - a tutaj macie Państwo więcej scenariuszy zajęć https://sieciaki.pl/ tutaj znany już pewnie Państwu projekt Sieciaki https://www.uzaleznieniabehawioralne.pl/strefa-profesjonalistow/scenariusze-zajec/ - scenariusze Zajęcia 31.03/1.04 Analiza mechanizmu uzależnień behawioralnych https://www.rdc.pl/…/kobiecy-wieczor-uzaleznienia-behawior…/ https://www.rdc.pl/…/kobiecy-wieczor-uzaleznienia-behawior…/ https://www.rdc.pl/…/kobiecy-wieczor-uzaleznienia-behawior…/ https://www.rdc.pl/…/kobiecy-wieczor-uzaleznienia-behawior…/ https://www.rdc.pl/…/kobiecy-wieczor-uzaleznienia-behawior…/ https://www.rdc.pl/…/kobiecy-wieczor-uzaleznienia-behawior…/ https://www.rdc.pl/…/kobiecy-wieczor-uzaleznienie-od-jedze…/ https://www.rdc.pl/…/kobiecy-wieczor-uzaleznienia-behawior…/ https://www.rdc.pl/podcast/kobiecy-wieczor-hazard/ https://www.rdc.pl/…/kobiecy-wieczor-uzaleznienia-behawior…/ https://www.rdc.pl/…/kobiecy-wieczor-uzaleznienie-od-inter…/ https://www.rdc.pl/…/kobiecy-wieczor-uzaleznienia-behawior…/ https://www.rdc.pl/…/kobiecy-wieczor-uzaleznienia-behawior…/ https://www.rdc.pl/…/kobiecy-wieczor-uzaleznienia-behawior…/ Zajęcia 7/8 kwietnia Analiza prac zaliczeniowych, wystawienie ocen Dla grup mgr Chotkowskiej - wprowadzenie do problematyki uzależnień behawioralnych - podział na uzależnienia behawioralne i uzależnienia od substancji - uzależnienia behawioralne a uzależnienia obsesyjno-kompulsyjne - analiza studiów przypadku - projektowanie zajęć profilaktycznych - pomoc psychologiczna w przypadku uzależnień behawioralnych - analiza studiów przypadku - diagnoza uzależnień behawioralnych - narzędzia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Forma zaliczenia: praca zaliczeniowa – scenariusz zajęć psychoedukacyjnych z wybranego obszaru tematycznego dla wybranej grupy odbiorców Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywny udział w ćwiczeniach w podgrywaniu i prowadzeniu pacjentów, praca zaliczeniowa Dopuszczalna liczba nieobecności na ćwiczeniach - 1 Informacja od mgr Chotkowskiej: Od 16 marca 2020 zajęcia realizowane będą zdalnie. Szczegóły znajdą Państwo na grupie Facebook pod nazwami Metody Pomocy Psychologicznej z Chotkowską grupa wtorki 8.00 lub Metody Pomocy Psychologicznej z Chotkowską grupa środy 17.10. Materiały i zadania będą również przesyłane poprzez pocztę aps (proszę upewnić się, że macie Państwo dostęp do swojej poczty). ZASADY ZALICZENIA: -obecność na zajęciach - wykonanie pracy zaliczeniowej |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
zajęcia dr Gawrych - podczas zajęć wykorzystane zostają aktywizujące metody problemowe; podczas zajęć korzysta się z następujących form pracy: praca samodzielna (zadania indywidualne), praca zespołowa pod kierunkiem nauczyciela, praca w podgrupach, praca poza godzinami kontaktowymi, w tym przygotowanie do zajęć, praca z wykorzystaniem kontaktu elektronicznego (praca z materiałem multimedialnym) Kryteria oceniania: jakość pracy zaliczeniowej, terminowość pracy zaliczeniowej, jakość i terminowość zadań Zajęcia mgr Chotkowska Ocenie podlega: Jakość wykonanych zadań Terminowe wykonywanie zadań Przesłanie pracy zaliczeniowej w terminie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa III DMPY-SPS Tylko grupa mgr Chotkowskiej - Przesłanie materiałów (tekstowych, filmowych i książkowych) oraz kart pracy w wersji word dla studentów (studenci muszą odesłać wypełnione karty pracy by mieć zaliczone zajęcia). Tylko grupa dr Gawrych -przekazywanie studentom drogą e-mailową systematycznie literatury oraz zadań do wykonania zgodnie z konspektem zajęć Nakład pracy studentów: - praca na zajęciach - 15h - praca własna, prace domowe, czytanie literatury - 15h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.