Podstawy diagnozy środowiskowej i rodzinnej [20-1S-PSD]
Semestr zimowy 2019/2020
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy diagnozy środowiskowej i rodzinnej [20-1S-PSD] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Arkadiusz Korycki |
Literatura: |
B. Wysocka, Uwarunkowania procesu diagnostycznego, [w:] Diagnoza psychopedagogiczna, Wydawnictwo Akademickie „Żak” , Warszawa 2006 B. Szatur, Diagnoza, diagnozowanie, badania diagnostyczne w polityce społecznej [w:] Polityka społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018 M. Herbst, Kapitał ludzki w polskich regionach [w:] Europejskie wyzwania dla Polski i jej regionów, wyd. MRR, Warszawa 2010 S. Timoszuk, K. Majdzińska, Wprowadzenie do kalkulacji kosztów zaniechania w pomocy społecznej [w:] Problemy polityki społecznej, wyd. Elipsa, Warszawa 2016 M. Księżopolski, Czy idea zabezpieczenia społecznego przetrwa okres rosnącego rozwarstwienia dochodów [w:] Polityka społeczna. Kontynuacja i zmiana. Wyd. Matrix, Warszawa 2012 B. Balcerzak – Paradowska, Niestabilność rodziny – wyzwaniem dla polityki społecznej [w:] Polityka społeczna. Kontynuacja i zmiana. Wyd. Matrix, Warszawa 2012 E. Jarosz, Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny – założenia teoretyczne; E. Jarosz, Wybrane koncepcje i środki diagnozy rodziny[w:] Diagnoza psychopedagogiczna, Wydawnictwo Akademickie „Żak” , Warszawa 2006 J. Szymańska, Opowieść o rodzinie – zmiana jest możliwa [w:] Praktyka pracy socjalnej, wyd. Difin, Warszawa 2018 E. Jarosz, Diagnoza niektórych problemów funkcjonowania rodziny jako środowiska wychowawczego – przemoc i zaniedbanie dzieci [w:] Diagnoza psychopedagogiczna, Wydawnictwo Akademickie „Żak” , Warszawa 2006 A. Madzio, Diagnoza – warunek konieczny projektowania efektywnych działań w ramach indywidualnej ścieżki rozwoju, [w:] Wyrównywanie szans osób z niepełnosprawnością, wyd. SPI, Warszawa 2008 E. Jarosz, Techniki projekcyjne w psychopedagogicznym diagnozowaniu sytuacji rodzinnej i szkolnej [w:] Diagnoza psychopedagogiczna, Wydawnictwo Akademickie „Żak” , Warszawa 2006 R. Szarfenberg, Ewaluacja w polityce społecznej [w:] Polityka społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018 Strategia Europa 2020 https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/economic-and-fiscal-policy-coordination/eu-economic-governance-monitoring-prevention-correction/european-semester/framework/europe-2020-strategy_pl Milenijne Cele Rozwoju http://www.polskapomoc.gov.pl/Milenijne,cele,rozwoju,53.html Wskaźniki zrównoważonego rozwoju https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/Wskazniki_SDI.pdf |
Zakres tematów: |
Diagnoza i diagnozowanie w polityce społecznej i pracy socjalnej Diagnozowanie potencjału środowiskowego i rozwojowego oraz zasobów i problemow społecznych w polskich regionach Diagnozowanie i kalkulowanie „kosztów zaniechania” w pomocy społecznej Diagnozowanie problemów związanych ze zróżnicowaniem społecznym Diagnozowanie problemów współczesnej rodziny Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny Diagnozowanie zasobów i możliwości rodziny Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny Znaczenie diagnozy w tworzeniu indywidualnych ścieżek rozwoju Techniki projekcyjne w diagnozowaniu sytuacji rodzinnej Znaczenie ewaluacji w badaniach diagnostycznych Diagnozowanie rozwoju społecznego w różnych skalach i na tle strategii rozwoju gospodarczego |
Metody dydaktyczne: |
analiza tekstów analizowanie diagnoz i raportów tworzenie analiz i diagnoz |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach przygotowane diagnozy |
Uwagi: |
gr warsztatowa III DZPS-PSR |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.