Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej [20-1S-ZPK] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej [20-1S-ZPK]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:50 - 11:25
sala 2225
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Kruk
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010.

2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001.

3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania.

Literatura uzupełniająca:

1. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39.

2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.

3. Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.

Źródła dotyczące kształcenia zdalnego: w internecie są dostępne dokumenty organizacyjne istniejących placówek pomocy społecznej, źródłem mogą być strony internetowe placówek pomocy społecznej, materiały rządowe i samorządowe.

Zakres tematów:

• Instruktaż wstępny.

• Zarządzanie - pojęcie, funkcje. Planowanie, organizowanie - definicje.

• Planowanie działalności dowolnie wybranej placówki pomocy społecznej: zasoby materialne, ludzkie, marketingowe.

• Analiza profilu działalności, liczby klientów docelowych. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej.

• Dokumenty organizacyjne: statut, regulamin organizacyjny, regulamin pracy, regulamin wynagradzania, tworzenie innych dokumentów wewnętrznych.

• Motywowanie jako funkcja zarządzania. Czynniki kształtujące motywację. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej.

• Zabezpieczenie kadr socjalnych – rekrutacja i selekcja pracowników. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej.

• Sprawne działanie – koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania.

• Organizacja czasu pracy pracownika socjalnego i kierownika zespołów pracowniczych.

• Jakość usług socjalnych.

• Tworzenie struktury organizacyjnej placówki pomocy socjalnej.

• Etyka w zarządzaniu. Kultura organizacyjna.

Metody dydaktyczne:

Metody poszukujące, praca w grupach, praca indywidualna na zajęciach, indywidualna praca zdalna.

Studenci indywidualnie, a od 31 marca grupowo po 2-3 osoby w ramach pracy zdalnej wypełniają dokumentację pracy studenta, wykonują ćwiczenia i odpowiadają na pytania. Jest ona odsyłana przez studentów na adres e-mailowy (służbowy), następnie archiwizowana. Wykonana przez studentów praca podlega sprawdzeniu, po którym przekazuję studentom uwagi dotyczące nadesłanych opracowań. Wykonywanie przez studentów prac w domu w okresie zawieszenia zajęć dydaktycznych jest równoważne z aktywnym uczestnictwem w zajęciach dydaktycznych.

Od 26 maja opracowania są analizowane bezpośrednio na Teams w czasie rzeczywistym. Metody dydaktyczne przeszły z asynchronicznych w synchroniczne, czyli stosuję mieszane metody kształcenia.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta w formie pytań opisowych. Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez studenta 15 punktów z 30 możliwych.

Obecności na ćwiczeniach. Dopuszczalne są 2 nieobecności. Pozostałe nieobecności studenta, nawet usprawiedliwione podlegają zaliczeniu w formie ustnego odpowiadania z tematyki nieobecności studenta.

Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies.

Ocena udziału studenta w pracach zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej;

Przygotowanie opracowań w ramach pracy zdalnej jest tożsame z obecnością i aktywnym udziałem w zajeciach.

Uwagi:

gr ćwiczeniowa II DZPS-PSS

Możliwe jest też przygotowanie opracowań w ramach pracy zdalnej, co jest tożsame z obecnością i aktywnym udziałem w zajęciach.

Biorąc pod uwagę tygodnie od 16 III 2020 r. do odwołania studenci realizują ćwiczenia zgodnie z rozkładem tematów w formie kształcenia zdalnego. W okresie do przerwy wielkanocnej problematyka ćwiczeń obejmuje statut, regulaminy organizacyjne, regulaminy pracy i wynagradzania. Od 31 marca 2020 r. studenci wykonują ćwiczenia w 2-3 osobowych zespołach. Przez pierwsze dwa tygodnie studenci wykonywali opracowania indywidualne. Prace studentów są na bieżąco kontrolowane w całym okresie zdalnego kształcenia, a do opracowań wysyłam uwagi.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)