Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej [20-1S-ZPK]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej [20-1S-ZPK] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Anna Kruk |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010. 2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001. 3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania. Literatura uzupełniająca: 1. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39. 2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015. 3. Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. Źródła dotyczące kształcenia zdalnego: w internecie są dostępne dokumenty organizacyjne istniejących placówek pomocy społecznej, źródłem mogą być strony internetowe placówek pomocy społecznej, materiały rządowe i samorządowe. |
Zakres tematów: |
• Instruktaż wstępny. • Zarządzanie - pojęcie, funkcje. Planowanie, organizowanie - definicje. • Planowanie działalności dowolnie wybranej placówki pomocy społecznej: zasoby materialne, ludzkie, marketingowe. • Analiza profilu działalności, liczby klientów docelowych. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej. • Dokumenty organizacyjne: statut, regulamin organizacyjny, regulamin pracy, regulamin wynagradzania, tworzenie innych dokumentów wewnętrznych. • Motywowanie jako funkcja zarządzania. Czynniki kształtujące motywację. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. • Zabezpieczenie kadr socjalnych – rekrutacja i selekcja pracowników. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej. • Sprawne działanie – koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania. • Organizacja czasu pracy pracownika socjalnego i kierownika zespołów pracowniczych. • Jakość usług socjalnych. • Tworzenie struktury organizacyjnej placówki pomocy socjalnej. • Etyka w zarządzaniu. Kultura organizacyjna. |
Metody dydaktyczne: |
Metody poszukujące, praca w grupach, praca indywidualna na zajęciach, indywidualna praca zdalna. Studenci indywidualnie, a od 31 marca grupowo po 2-3 osoby w ramach pracy zdalnej wypełniają dokumentację pracy studenta, wykonują ćwiczenia i odpowiadają na pytania. Jest ona odsyłana przez studentów na adres e-mailowy (służbowy), następnie archiwizowana. Wykonana przez studentów praca podlega sprawdzeniu, po którym przekazuję studentom uwagi dotyczące nadesłanych opracowań. Wykonywanie przez studentów prac w domu w okresie zawieszenia zajęć dydaktycznych jest równoważne z aktywnym uczestnictwem w zajęciach dydaktycznych. Od 26 maja opracowania są analizowane bezpośrednio na Teams w czasie rzeczywistym. Metody dydaktyczne przeszły z asynchronicznych w synchroniczne, czyli stosuję mieszane metody kształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta w formie pytań opisowych. Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez studenta 15 punktów z 30 możliwych. Obecności na ćwiczeniach. Dopuszczalne są 2 nieobecności. Pozostałe nieobecności studenta, nawet usprawiedliwione podlegają zaliczeniu w formie ustnego odpowiadania z tematyki nieobecności studenta. Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies. Ocena udziału studenta w pracach zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej; Przygotowanie opracowań w ramach pracy zdalnej jest tożsame z obecnością i aktywnym udziałem w zajeciach. |
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa II DZPS-PSS Możliwe jest też przygotowanie opracowań w ramach pracy zdalnej, co jest tożsame z obecnością i aktywnym udziałem w zajęciach. Biorąc pod uwagę tygodnie od 16 III 2020 r. do odwołania studenci realizują ćwiczenia zgodnie z rozkładem tematów w formie kształcenia zdalnego. W okresie do przerwy wielkanocnej problematyka ćwiczeń obejmuje statut, regulaminy organizacyjne, regulaminy pracy i wynagradzania. Od 31 marca 2020 r. studenci wykonują ćwiczenia w 2-3 osobowych zespołach. Przez pierwsze dwa tygodnie studenci wykonywali opracowania indywidualne. Prace studentów są na bieżąco kontrolowane w całym okresie zdalnego kształcenia, a do opracowań wysyłam uwagi. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.