Teoretyczne podstawy pracy socjalnej [20-1F-TPS]
Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoretyczne podstawy pracy socjalnej [20-1F-TPS] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Anna Kruk |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: C. Beckett: Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej. Wydawnictwo APS, Warszawa 2010. D. Howe: krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2011. J. Szmagalski: Teoria pracy socjalnej a ideologia i polityka społeczna. Przykład amerykański. Wydawnictwo "Żak", wydanie II, Warszawa 1996. A.W. Góra, Początki pracy socjalnej w świecie, „Praca Socjalna” Nr 4/1988. E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wyd. UWM, Olsztyn 2001. |
Zakres tematów: |
Instruktaż wstępny. Związki pracy socjalnej z innymi dyscyplinami i subdyscyplinami nauki.(praca socjalna a socjologia, psychologia, antropologia). Różnice pomiędzy pojęciami opieka społeczna, pomoc społeczna. Potrzeby społeczne obywateli jako źródło tworzenia rozwiązań systemowych. Przedmiot i zakres pracy socjalnej, praca socjalna a pomoc społeczna. Cele i zadania pracy socjalnej- zasada pomocniczości (subsydiarności). Główne pojęcia pracy socjalnej (wsparcie, profilaktyka, kapitał ludzki, kapitał społeczny, empowerment, zasoby i potencjały) Geneza pracy socjalnej jako dyscypliny naukowej oraz wiedzy praktycznej. Idea i rozwój samopomocy. Samopomoc a praca socjalna. Naukowe podstawy pracy socjalnej. Koncepcja prakseologiczna. Teoria eksplanacyjna (teoria stadiów rozwoju społecznego, teoria systemów społecznych, koncepcja przywiązania społecznego, modele psychodynamiczne). Modele pracy socjalnej. Metody i techniki pracy socjalnej. Praca socjalna z różnymi kategoriami wspomaganych - zróżnicowanie w podejściu metodycznym. |
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia Wykład, case studies, dyskusja, pogadanka, praca w zespołach zadaniowych, metoda projektowa. |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej. Aktywny udział i obecność na zajęciach. Dozwolone są maksymalnie 2 nieobecności. |
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa II DZPS-PSS Nakład pracy studenta w ramach ćwiczeń - 5 godzin poza godzinami kontaktowymi, związany z przygotowaniem się do zajęć dydaktycznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.