Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Różnice międzykulturowe [20-2F-RMI1] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Różnice międzykulturowe [20-2F-RMI1]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 13:30 - 15:05
sala 2221
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Ryszard Radzik
Literatura:

1. Alternatywna historia Europy, [w:] Richard Hill, My Europejczycy, Warszawa 2004, s. 40 – 60.

2. Społeczne pochodzenie umysłu, [w:] R. Nisbett, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej, Sopot 2009, s. 37 – 47.

3. Joanna Nowicka, Czy Europejczycy ze Wschodu i Zachodu mówią tym samym językiem? *Na przykładzie polski i Francji), [w:] Komunikacja międzykulturowa. Zderzenia i spotkania, red. A. Kapciak, L. Korporowicz, A. Tyszka, Warszawa 1996, s. 165 – 179.

4. E. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa: PIW 1976, rozdz.: Proksemika w kontekście krzyżowania się kultur: Japonia i świat arabski, s. 209-228.

5. E. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa: PIW 1976, rozdz.: Proksemika w kontekście krzyżowania się kultur: Niemcy, Anglicy, Francuzi, s. 185-211.

6. Z. Benedyktowicz, Portrety „obcego”, Kraków: Wyd. UJ 2000, s. 121-148.

7. Grzeczność na krańcach świata, red. M. Marcjanik, Warszawa 2007, rozdz.: E. Pernal, Inaczej nie znaczy gorzej, s. 37 – 51.

8. Grzeczność na krańcach świata, red. M. Marcjanik, Warszawa 2007, rozdz.: Grzeczność w Chinach, s. 77 – 85 i Koreańczyk grzeczny jest, s. 109 – 126.

9. R. Kapuściński, Heban, rozdziały: Droga do Kumasi; Struktura klanu; Ja, Biały, Warszawa 2007, s. 18-48.

10. Romowie – przewodnik. Historia i kultura, red. A. Caban. G. Kondrasiuk, Radom 2009, rozdz.: s. 10-21, 32-41.

11. Żydzi, [w:] Edmund Lewandowski, Pejzaż etniczny Europy, Warszawa 2004, s. 209 – 223.

12. Ostatnia nadzieja ludzkości, [w:] T. Zalewski, Inne Stany. Czym różnią się od nas Amerykanie, Warszawa 2011, s. 45 – 55.

13. A. Besancon, Wschodnie granice Europy, "Res Publica Nowa" 1996,nr 1, s. 4-9.

14. E. Lewandowski, Anglicy, [w:] Pejzaż etniczny Europy, Warszawa 2004, s. 159-180.

15. A. Posern-Zieliński, Negocjowanie tolerancji czyli między groźbą konfliktu a dążeniem do współdziałania, s. 25 – 41, [w:] Tolerancja i jej grani-ce w relacjach międzykulturowych, pod red. A. Posern-Zielińskiego, Poznań 2004.

16. E. Lewandowski, Polacy, [w:] Pejzaż etniczny Europy, Warszawa 2004, s.318-338.

Zakres tematów:

1. Historia europejskiej różnorodności (kultura jako źródło różnic)

2. Geografia myślenia: ludzie Wschodu i Zachodu

3. Językowe aspekty kultury

4. Ukryte dystanse kulturowe

5. Ukryte wymiary kultury

6. Rekonstrukcja obrazu „obcego” w kulturze ludowej

7. Grzeczność na krańcach świata - inaczej niż zazwyczaj

8. Grzeczność na krańcach świata - Chiny i Korea

9. Afrykańska specyfika

10. Swoi obcy: społeczność romska

11. Pejzaż etniczny Europy: Żydzi

12. „Ameryka” jako inny Zachód

13. Granice Europy

14. Narody Europy: Anglicy

15. Tolerancja i jej granice w relacjach międzykulturowych

16. Narody Europy: Polacy

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone są w formie konwersatoriów.

W okresie zawieszenia zajęć bezpośrednich, spotkania będą odbywały się przez ZOOM na dotychczasowych zasadach (literatura, dyskusja,aktywność nagradzana).

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność

2. Aktywny udział w zajęciach

3. Kolokwium (esej) na zaliczenie ćwiczeń (w zależności od długości zajęć przez ZOOM).

Ze względu na pandemię, zajęcia będą się odbywały przez ZOOM w godzinach zgodnie z wcześniej (luty) ustalonym planem (środy: 13.30-15.05). Wejście przez wcześniej przesłany przeze mnie link. Zasady prowadzenia zajęć identyczne jak wcześniej (dyskusja w oparciu o przesłaną literaturę). Zaliczenie - osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie złożonych prac: eseju (dla każdej osoby innego), na jeden z tematów przerabianych na zajęciach, aczkolwiek w oparciu o inną, zróżnicowaną literaturę: przypisy i bibliografia. Każdorazowo wcześniej będę przesyłał Państwu skan literatury na OneDrive.

1. Na zajęcia 25 przesłałem Państwu tekst E. Halla (nr 4 i 5 z Literatury przedmiotu (zob. powyżej).

2. Na 1 kwietnia tekst nr 6 (Benedyktowicz)

3. Na 8 kwietnia tekst nr 7: Grzeczność na krańcach świata, red. M. Marcjanik, Warszawa 2007, rozdz.: E. Pernal, Inaczej nie znaczy gorzej, s. 37 – 51.

4. Na 15 kwietnia: teksty nr 8.Grzeczność na krańcach świata, red. M. Marcjanik, Warszawa 2007, rozdz.: Grzeczność w Chinach, s. 77 – 85 i Koreańczyk grzeczny jest, s. 109 – 126.

5. Na 22 kwietnia tekst nr 9. R. Kapuściński, Heban, rozdziały: Droga do Kumasi; Struktura klanu; Ja, Biały, Warszawa 2007, s. 18-48.

6. Na 29 kwietnia, Romowie – przewodnik. Historia i kultura, red. A. Caban. G. Kondrasiuk, Radom 2009, rozdz.: s. 10-21, 32-41.

link do ZOOM: https://us02web.zoom.us/j/88909004634?pwd=Skt5NjlVM2xlNXlHV0Q0V0pKVUNtQT09

7. Na 6 maja tekst nr 11: Żydzi, [w:] Edmund Lewandowski, Pejzaż etniczny Europy, Warszawa 2004, s. 209 – 223. Link:

https://us02web.zoom.us/j/85963229170?pwd=ZFRNc0tjNlNnbUVIUjRPS3NXM1kyZz09

8. Na 13 maja tekst nr 12: Ostatnia nadzieja ludzkości, [w:] T. Zalewski, Inne Stany. Czym różnią się od nas Amerykanie, Warszawa 2011, s. 45 – 55.

Link: https://us02web.zoom.us/j/81266660505?pwd=QkpMRDlTbXJ5N0Fad2ZFZW9ZdmJQUT09

8. Na 20 maja tekst nr 13: A. Besancon, Wschodnie granice Europy, "Res Publica Nowa" 1996,nr 1, s. 4-9. Link do zajęć: https://us02web.zoom.us/j/82929514466?pwd=NW4rSjljRFdpejl2TUJjcTVoMmsrZz09

9. Na 27 maja tekst nr 14: E. Lewandowski, Anglicy, [w:] Pejzaż etniczny Europy, Warszawa 2004, s. 159-180. Link do zajęć: https://us02web.zoom.us/j/88390280254?pwd=TjNERE11bDE5VGxPcUxkYVNxcUFuZz09

10. Na 3 czerwca tekst nr 15: A. Posern-Zieliński, Negocjowanie tolerancji czyli między groźbą konfliktu a dążeniem do współdziałania, s. 25 – 41, [w:] Tolerancja i jej granice w relacjach międzykulturowych, pod red. A. Posern-Zielińskiego, Poznań 2004. Link do zajęć: https://us02web.zoom.us/j/85078991435?pwd=MTRvb0I4eFFSNEYvd05RNnQvUmY5UT09

11. Na 10 czerwca tekst nr 16: E. Lewandowski, Polacy, [w:] Pejzaż etniczny Europy, Warszawa 2004, s.318-338. Link do zajęć: https://us02web.zoom.us/j/83078560903?pwd=SWxDNUJSRVpDRUZ2WGM2R1hmTWVVUT09

Uwagi:

gr. ćwiczeniowa dla II DZ/SC-SOK 1

Nakład pracy studenta: 125 godz.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)