Wprowadzenie do socjologii polityki [20-2F-WSP1]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Wprowadzenie do socjologii polityki [20-2F-WSP1] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Iwona Zielińska-Poćwiardowska | ||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a00f94d9489b64fa289e4251e8944e147%40thread.tacv2/conversations?groupId=3a97b7a7-aa43-444c-bd5b-cbd2d48aa5c9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Heywood, A. (2008). Politologia, tłum. M. Masojć, B. Maliszewska, N. Orłowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (Jako punkt odniesienia do podstawowych pojęć politologicznych). 2. Dalton, R. J., Klingemann, H. D., & Markowski, R. (Eds.). (2010). Zachowania polityczne. Wydawnictwo Naukowe PWN. Tom 1 (DIETER FUCHS Paradygmat kultury politycznej; PETER MAIR Orientacje lewicowe i prawicowe; JACQUES THOMASSEN Wartości demokratyczne) i tom 2 (ODDBJORN KNUTSEN Spadek znaczenia klasy społecznej?; ANDRE BLAIS Frekwencja wyborcza; RUUD KOOPMANS Ruchy społeczne). 3. Siemieńska, R. (2005). Płeć, wybory, władza. Scholar Books. (Cz.1, rozdziały 2 i 3). 4. Wysocka, O. (Ed.). (2010). Populizm. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. (Ernesto Laclau Co oznacza populizm; Kurt Weyland Neoliberalny populizm w Ameryce Łacińskiej i Europie Wschodniej; Gianpietro Mazzoleni Populizm i środki przekazu). 5. Beck, U., & Grande, E. (2009). Europa kosmopolityczna. Społeczeństwo i polityka w drugiej nowoczesności. (Rozdział VII. W sprawie dialektyki globalizacji i europeizacji: sprzeczności zewnętrzne Europy kosmopolitycznej). 6. Giddens, A., Sutton, P. W., Siara, O., Szulżycka, A., & Tomanek, P. (2012). Socjologia. Wydawnictwo Naukowe PWN.(Rozdział 14. Rządzenie i polityka) 7. Chomsky, N. (2007). Polityka, anarchizm, lingwistyka: terror, wojna i globalny kapitalizm, w stronę utopii, język i polityka. Trojka. (Cz. 2, rozdziały 9, 10, 11 i 12). 8. Snyder, T. (2017). O tyranii. Otwarte. (Rozdziały: 1,2,3,10,11,15,16,17). |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Na pierwszych zajęciach studenci dzielą się w grupy 2-3 osobowe i losują jedno z następujących państw: USA, Argentyna, Rosja, Wielka Brytania, Francja, Chiny, Japonia, Arabia Saudyjska. Praca na kolejnych zajęciach: wykładowca omawia poszczególne zagadnienia na przykładzie Polski, przypominając też ich znaczenie, następnie studenci szukają informacji dotyczących tych zagadnień w wylosowanym przez siebie kraju. Celem cyklu jest stworzenie prezentacji multimedialnej przedstawiającej omawiane zagadnienia na przykładzie podanych państw oraz zaprezentowanie jej na ostatnich zajęciach. 1. Co to jest polityka? Ideologie polityczne oraz podstawowe pojęcia (władza, państwo, naród). (45 min). 2. Systemy polityczne, ich klasyfikacje (modele ustrojowe, koncepcje politologiczne, kryzys demokracji). 3. Państwo: typy i role państwa (państwo tradycyjne a narodowe). oraz dodatkowo Wymiary kulturowe Hofstedego a społeczeństwo — Piękno umysłu 4. Władza: trójpodział władzy, władza scentralizowana – zdecentralizowana, rola władz lokalnych. 5. Reprezentacja polityczna; partie polityczne, grupy interesów, systemy wyborcze, partycypacja. 6. Ruchy społeczne (np. feministyczne, ekologiczne). 7. Elity i masy: alienacja elit, populizm. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Od momentu przejścia na nauczanie zdalne, założona została grupa przez prowadząca na platformie MS Team pod nazwa przedmiotu. Tam odbywają się spotkania online w godzinach zajęć, oraz udostępnione zostały dodatkowe materiały (skany lektur, linki do testów online, linki do filmów edukacyjnych) https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/General?threadId=19:00f94d9489b64fa289e4251e8944e147@thread.tacv2&ctx=channel stosowane metody: -dyskusja na podstawie lektur w ramach cotygodniowych spotkań online poprzez aplikację MS Teams - test online na temat ruchu społecznego, w oparciu o zadaną literaturę oraz film edukacyjny o ruchu społecznym Solidarność: https://www.youtube.com/watch?v=g_2x47GS-V4 test został przygotowany i umieszczony na platformie Quizizz: https://quizizz.com/admin/quiz/5e9f16b7873fef001cebfb72/ruchy-spoeczne - filmy dokumentalny pt. "Zew wolności" umieszczony na Google dysk, który studenci mieli obejrzeć we własnym zakresie oraz dyskusja podczas spotkania online - cotygodniowe mini-projekty przygotowywane przez studentów w parach - studenci przesyłają mailowo do prowadzącej zadane do wyszukania informacje w odniesieniu do krajów, jakie opracowują do swoich projektów |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- zaliczenie quizu na platformie quizzi.com na temat Ruchów społecznych (min 60%) - https://quizizz.com/admin/quiz/5e9f16b7873fef001cebfb72/ruchy-spoeczne - zaliczenie obowiązkowej lektury - przesłanie na maila lub przez platforme Teams raz w tygodniu informacji o wylosowanym kraju do projektu - zaliczenia końcowe: prezentacja wylosowanego kraju pod kątem zadanych wcześniej kwestii politycznych oraz przesłanie prezencji na maila prowadzącej. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa II DZ/SC-SKP2 Od momentu przejścia na nauczanie zdalne, założona została grupa przez prowadząca na platformie MS Team pod nazwa przedmiotu. Zajęcia odbywaja się wg grafika zajęc w USOS Nazww zespołu: Wstęp do socjologii polityki kod zespołu: p56gice w plikach zespołu znajdują się dodatkowe materiały, tj. prezentacje, zalecenia nt wykonania projektu komunikacja odbywa się także przez platformę - wiadomości, przesyłanie informacji, linków do materiałów online uzupełniających zajęcia studenci używają czatu w trakcie zajęć do udzielania krótkich odpowiedź/ pytań, oraz maila do bardziej zindywidualizowanej komunikacji |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.