Państwo a społeczeństwo obywatelskie (III i IV sektor) [20-4S-PSO1]
Semestr zimowy 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Państwo a społeczeństwo obywatelskie (III i IV sektor) [20-4S-PSO1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Dominika Walczak |
Literatura: |
Shils E. (1994). Co to jest społeczeństwo obywatelskie?, w: Europa i społeczeństwo obywatelskie. Rozmowy w Castel Gandolfo, Demokracja, Filozofia i Praktyka, Fundacja im. Stefana Batorego, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków Leś E. (2001). Zarys historii dobroczynności i filantropii w Polsce, Prószyński i S-ka, Warszawa, Rozdział II: Dobroczynność i filantropia pod zaborami Putnam R. (1995). Demokracja w działaniu, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków, Rozdział 5. W poszukiwaniu źródeł wspólnoty obywatelskiej Marczewski P. (2018). Polityczni obywatele. Organizacje społeczne wobec presji rządzących, Warszawa: Fundacja im. Stefana Batorego Defourny J., Develtere P. (1999). Ekonomia społeczna: ogólnoświatowy trzeci sektor. w: Wygański J. J. Antologia Kluczowych tekstów. Przedsiębiorstwo społeczne. Warszawa: FISE Karwińska A., Wiktor D. (2008).Przedsiębiorczość i korzyści społeczne: identyfikacja dobrych praktyk w ekonomii społecznej. EKONOMIA SPOŁECZNA TEKSTY, rozdział 2, 3, 6 Po co istnieje III sektor? w: Gałązka A. (red.) (2005). Elementarz III sektora, Warszawa: Stowarzyszenie Klon-Jawor Murawska D. (2019). Rywalizacja w polu organizacji pozarządowych z perspektywy koncepcji kapitałów Pierre'a Bourdieu, Trzeci Sektor 45 (01/2019) Gierszewski D. (2017). Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego Mazur S., Wygnański J.J. (2015). Rozdział 1. Jak zmieniają się relacje państwa z organizacjami trzeciego sektora?, w: System finansowania organizacji pozarządowych w Polsce. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Elementy partycypacji. Warszawa: FISE Łuczak K. (2015). Ruchy miejskie w poszukiwaniu wartości i idei kluczowych dla rozwoju miast, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica 54 Palska H., Lewenstein B. (2004). Biografia społecznikowska, w: Gliński P., Lewenstein B., Siciński A. (red.), Samoorganizacja społeczeństwa polskiego: III sektor i wspólnoty lokalne w jednoczącej się Europie Grabowska M. (2018). ZERWANA GENEALOGIA. Działalność społeczna i polityczna kobiet po 1945 r. a współczesny ruch kobiecy. Warszawa: Scholar. Rozdział 4. „To był mój racjonalny wybór”: sprawczość kobiet po 1956 Schimanek T. (2013). Sposoby i formy aktywizacji społecznej, w: Schimanek T, Wejcman Z. , Aktywni seniorzy, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa Schimanek T. (2013). O czym warto pamiętać w pracy z seniorami, Schimanek T, Wejcman Z. , Aktywni seniorzy, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa Rucht D. (2010). Rosnące znaczenie polityki protestu, w: Dalton R. J., Klingemann H-D., Zachowania polityczne, Wydawnictwo Naukowe PAN, Warszawa Castells M. (2013). Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 6 i 7. Turkle S. (2013). Samotni razem. Dlaczego oczekujemy więcej od zdobyczy techniki, a mniej od siebie nawzajem. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Część Druga – Nowa samotność w bliskości: w sieci |
Zakres tematów: |
Zajęcia 1. Idea społeczeństwa obywatelskiego. Historia społeczeństwa obywatelskiego w Polsce Zagadnienia: - wprowadzenie do problematyki - wybrane definicje i teorie - historyczne wzorce obywatelstwa - tradycje samoorganizacji - kapitał społeczny Zajęcia 2. W drodze do społeczeństwa obywatelskiego Zagadnienia: - kondycja społeczeństwa obywatelskiego w Polsce - szanse i przeszkody realizacji idei społeczeństwa obywatelskiego - gdzie jesteśmy? Zajęcia 3. Obywatelska polityka społeczna Zagadnienia: - ekonomia społeczna/przedsiębiorczość społeczna - ekonomia społeczna a III sektor, rynek, polityka społeczna Zajęcia 4. Samoorganizacja społeczeństwa: organizacje pozarządowe Zagadnienia: - podstawowe fakty o organizacjach pozarządowych w Polsce - rozwój sektora organizacji pozarządowych w Polsce Zajęcia 5. Edukacja obywatelska Zagadnienia: - oficjalny, formalny i nieformalny wymiar edukacji obywatelskiej - dzieci/młodzież/dorośli Zajęcia 6. Współpraca międzysektorowa Zagadnienia: - relacje między III sektorem a innymi sektorami - współpraca i rywalizacja organizacji pozarządowych Zajęcia 7. Decydujmy razem – partycypacja Zagadnienia: - formy partycypacji: publiczna, społeczna, obligatoryjna - diagnoza stanu partycypacji publicznej w Polsce Zajęcia 8. Aktywne sąsiedztwo - Ruchy miejskie Zagadnienia: - koncepcja sąsiedztwa - rodzaje sąsiedztwa - Internet jako medium tworzenia relacji „sąsiedzkich” Zajęcia 9. Liderzy, działacze, wolontariusze organizacji III i IV sektora Zagadnienia: - etos społecznikowski i etos inteligencki - kim są liderzy, działacze, wolontariusze? Zajęcia 10. Organizacje i oddolne inicjatywy kobiece Zagadnienia: - kobiecy III i IV sektor i jego specyfika – Polska i świat - organizacje i oddolne inicjatywy kobiece - kobiety i mężczyźni w społeczeństwie obywatelskim Zajęcia 11. Aktywność społeczna osób starszych Zagadnienia: - aktywność seniorów w organizacjach pozarządowych - sposoby i formy aktywizacji społecznej osób starszych Zajęcia 12. Obywatelskie nieposłuszeństwo i polityka protestu Zagadnienia: - obywatelskie nieposłuszeństwo – jako metoda działania obywateli - przykłady obywatelskiego nieposłuszeństwa Zajęcia 13. Ruchy społeczne Zagadnienia: - rola i rodzaje ruchów społecznych, - przykłady „nowych” ruchów społecznych w Polsce i na świecie - polski ruch kobiet Zajęcia 14. Społeczności wirtualne Zagadnienia: - rodzaje społeczności internetowych - rola e-społeczności - przykłady społeczności internetowych w Polsce i na świecie |
Metody dydaktyczne: |
wykład ma charakter interaktywny z udziałem prowadzącego i studentów wykład i ćwiczenia stanowią integralną całość |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność - maksymalnie 2 nieobecności aktywność na zajęciach egzamin: część pisemna i ustna |
Uwagi: |
gr wykładowa II DU/SC-SPP |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.