Etyka ogólna i zawodowa [10-1F-EOZ2]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 9
Przedmiot: | Etyka ogólna i zawodowa [10-1F-EOZ2] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 9 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Łukaszewska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Arystoteles, Etyka Nikomachejska, PWN, tłum. Daniela Gromska, Kraków 1956. 2. Z. Bauman, Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Znak Kraków 2007. 3. Etyka zawodowa, pod red. Adama Sarapaty, Książka i wiedza, 1971. 4. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001 5. J. Hołówka, Relatywizm etyczny, PWN, Warszawa 1981. 6. R. Ingarden, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, w: Książeczka o człowieku, Wyd. Literackie, Kraków 1998. 7. A. Jodłowska, Pedagogika sokratejska, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2012. 8. T. Kotarbiński, Zasady etyki niezależnej, w: Kierunki filozofii współczesnej, część IV, Filozofia polska, red. J. Pawlak, UMK Toruń 1989. 9. M. Ossowska, Motywy postępowania, Książka i Wiedza, Warszawa 1949. 10. M. Ossowska, Normy moralne, PWN, Warszawa 1985. 11. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003. 12. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998. 13. M Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994, str. 167-195. 14. W. Tatarkiewicz, O bezwzględności dobra, w: Pisma z etyki i teorii szczęścia, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992. 15. W. Tyburski, Etyka i ekologia, Toruń 1995. 16. Wartości i antywartości w kontekście przeobrażeń kultury współczesnej, Wyd. UMCS, Lublin 1999. 17. Wartości, etyka i estetyka. Antologia tekstów filozoficznych, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1991. 18. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. 19. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Podstawowe zagadnienia etyczne. 2. Analiza wybranych tekstów źródłowych z zakresu i historii etyki. Etyka cnót. 3. Etyka zasad: pryncypializm (Immanuel Kant). 4. Etyka utylitaryzmu ( J. S. Mill). 5. Problematyka egoizmu i altruizmu. 6. Etyka środowiskowa. Ekoetyka. 7. Etyka wobec postępu technicznego i globalizacji. 8. Etyka w zawodzie. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, praca z tekstem, analiza przypadku Mailowy kontakt z grupą i dostęp do materiałów w formie skanów. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach lub pisemna w formie esejów. W warunkach pracy zdalnej - aktywność dyskusyjna na przygotowanej tablicy na stronie Padlet lub indywidualna w formie pisemnej. Praca zdalna od 18 marca: 5 zajęcia z dnia 18 marca 2020 - studenci otrzymali teksty droga mailową (12.03), ich omówienie odbyło się w formie komentarzy do pytań zamieszczonych na stronie Padlet.com lub indywidualnie w postaci esejów, które zostały przesłane i ocenione tak, jak udział w dyskusji - na aktywność. Całość podsumowała prezentacja Power Point przesłana do wszystkich studentów (18.03) 6. zajęcia z dnia 25 marca 2020 -studentom zostały przesłane teksty do analizy (20.03), komentarze do nich zawarte są na stronie Padlet.com, gdzie uczestnicy zajęć na bieżąco komentowali określone zagadnienia. Część studentów wybrała aktywność indywidualną w formie eseju, który został oceniony i omówiony. Wszyscy studenci otrzymali podsumowanie zajęć w formie prezentacji Power Point (26.03). 7. zajęcia z dnia 1 kwietnia 2020 - skany tekstu zostały przesłane Studentom drogą mailową (29.03) dyskusja została przeprowadzona w formie komentarzy do pytań na stronie Padlet.com, jej przebieg został zapisany w pliku pdf. Kilkoro studentów wybrało indywidualną formę zaliczenia aktywności w dyskusji za pomocą eseju pisemnego. Przesłano też prezentację Power Point jako podsumowanie zajęć, z komentarzem (2.04). 8. zajęcia z dnia 8 kwietnia 2020 - zajęcia 45minutowe - studenci otrzymali skany tekstów (6.04) i pytania do dyskusji na stronie Padlet.com, jej przebieg został zapisany w pliku pdf, został wysłany mail z podsumowaniem zajęć i aktywności studentów (14.04). |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa II DZ/PE-WPW 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.