Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka ogólna i zawodowa [10-1F-EOZ2] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 9

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka ogólna i zawodowa [10-1F-EOZ2]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 9 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 13:30 - 15:05
sala 2122
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Łukaszewska
Literatura:

1. Arystoteles, Etyka Nikomachejska, PWN, tłum. Daniela Gromska, Kraków 1956.

2. Z. Bauman, Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Znak Kraków 2007.

3. Etyka zawodowa, pod red. Adama Sarapaty, Książka i wiedza, 1971.

4. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001

5. J. Hołówka, Relatywizm etyczny, PWN, Warszawa 1981.

6. R. Ingarden, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, w: Książeczka o człowieku, Wyd. Literackie, Kraków 1998.

7. A. Jodłowska, Pedagogika sokratejska, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2012.

8. T. Kotarbiński, Zasady etyki niezależnej, w: Kierunki filozofii współczesnej, część IV, Filozofia polska, red. J. Pawlak, UMK Toruń 1989.

9. M. Ossowska, Motywy postępowania, Książka i Wiedza, Warszawa 1949.

10. M. Ossowska, Normy moralne, PWN, Warszawa 1985.

11. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003.

12. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998.

13. M Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994, str. 167-195.

14. W. Tatarkiewicz, O bezwzględności dobra, w: Pisma z etyki i teorii szczęścia, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992.

15. W. Tyburski, Etyka i ekologia, Toruń 1995.

16. Wartości i antywartości w kontekście przeobrażeń kultury współczesnej, Wyd. UMCS, Lublin 1999.

17. Wartości, etyka i estetyka. Antologia tekstów filozoficznych, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1991.

18. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77.

19. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49.

Zakres tematów:

1. Podstawowe zagadnienia etyczne.

2. Analiza wybranych tekstów źródłowych z zakresu i historii etyki. Etyka cnót.

3. Etyka zasad: pryncypializm (Immanuel Kant).

4. Etyka utylitaryzmu ( J. S. Mill).

5. Problematyka egoizmu i altruizmu.

6. Etyka środowiskowa. Ekoetyka.

7. Etyka wobec postępu technicznego i globalizacji.

8. Etyka w zawodzie.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, praca z tekstem, analiza przypadku

Mailowy kontakt z grupą i dostęp do materiałów w formie skanów.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach lub pisemna w formie esejów. W warunkach pracy zdalnej - aktywność dyskusyjna na przygotowanej tablicy na stronie Padlet lub indywidualna w formie pisemnej.

Praca zdalna od 18 marca: 5 zajęcia z dnia 18 marca 2020 - studenci otrzymali teksty droga mailową (12.03), ich omówienie odbyło się w formie komentarzy do pytań zamieszczonych na stronie Padlet.com lub indywidualnie w postaci esejów, które zostały przesłane i ocenione tak, jak udział w dyskusji - na aktywność. Całość podsumowała prezentacja Power Point przesłana do wszystkich studentów (18.03)

6. zajęcia z dnia 25 marca 2020 -studentom zostały przesłane teksty do analizy (20.03), komentarze do nich zawarte są na stronie Padlet.com, gdzie uczestnicy zajęć na bieżąco komentowali określone zagadnienia. Część studentów wybrała aktywność indywidualną w formie eseju, który został oceniony i omówiony. Wszyscy studenci otrzymali podsumowanie zajęć w formie prezentacji Power Point (26.03).

7. zajęcia z dnia 1 kwietnia 2020 - skany tekstu zostały przesłane Studentom drogą mailową (29.03) dyskusja została przeprowadzona w formie komentarzy do pytań na stronie Padlet.com, jej przebieg został zapisany w pliku pdf. Kilkoro studentów wybrało indywidualną formę zaliczenia aktywności w dyskusji za pomocą eseju pisemnego. Przesłano też prezentację Power Point jako podsumowanie zajęć, z komentarzem (2.04).

8. zajęcia z dnia 8 kwietnia 2020 - zajęcia 45minutowe - studenci otrzymali skany tekstów (6.04) i pytania do dyskusji na stronie Padlet.com, jej przebieg został zapisany w pliku pdf, został wysłany mail z podsumowaniem zajęć i aktywności studentów (14.04).

Uwagi:

gr ćwiczeniowa II DZ/PE-WPW 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)