Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody i techniki badań społecznych - 2 [20-2F-MI2] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metody i techniki badań społecznych - 2 [20-2F-MI2]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 9:50 - 11:25
sala 1070/1071
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Pokrzywa
Literatura:

 Społeczny wizerunek służby cywilnej. Analiza dyskursu publicznego: analiza treści (2011). Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

 Lutyńska Krystyna. Komentarz metodologiczny. w: Elżbieta Tarkowska (red.) 2000. Zrozumieć biednego. O dawnej i nowej biedzie w Polsce. Warszawa: Typografika.

 Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyc. Warszawa: Wydawnictwo PWN: rozdział 9. Badania sondażowe 274 – 312.

 Paweł B. Sztabiński, Zbigniew Sawicki i Franciszek Sztabiński. 2005. Fieldwork jest sztuką. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN; Rozdz.10-13 i 15.

 Gruszczyński Leszek A. 1999. Materiały pomocnicze. w: Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzia do badań surveyowych, Wydawnictwo UŚ, ss. 127-135

 Paul Lazarsfeld, Marie Jahoda i inni. 2007. Bezrobotni z Marienthalu Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa.

Zakres tematów:

IDI: prezentacje badań studentów.

Organizacja kursu w semestrze letnim. Wprowadzenie do badań ilościowych.

Analiza treści: wprowadzenie do projektu, etapy prowadzenia badania, prezentacje badań studentów.

Badania sondażowe: wprowadzenie, budowa wskaźników, projektowanie badania ilościowego, budowa narzędzi badawczych, błędy w kwestionariuszach, prowadzenie badania ilościowego on-line, kwestionariusz ankiety a kwestionariusz wywiadu, raport z badań ilościowych, prezentacje badań studentów.

Triangulacja technik badawczych.

Zastosowanie badań społecznych na rynku pracy.

Metody dydaktyczne:

Praca w zespołach, praca z książką (prezentacja lektur), dyskusje tematyczne, burza mózgów, konsultacje projektów badawczych.

W okresie kwarantanny studenci/studentki i prowadząca do wymiany informacji używają grupy społecznościowej pod adresem https://www.facebook.com/groups/200267727858085/ . W stosunku do harmonogramu zajęć stacjonarnych (rozdawanych na początku semestru) plan zajęć zdalnych nie zmienia się. W czasie kwarantanny studentów czeka jeden projekt badawczy oraz dwa kolokwia.

Zajęcia odbywają się zdalnie w formie wideokonferencji przy użyciu programu Zoom w tych dniach i godzinach, w których odbywają się na Uczelni. Studenci otrzymują link do spotkania na ok. 10min przed rozpoczęciem zajęć za pośrednictwem ww. grupy na Facebooku. Na grupie umieszczane są także pomoce dydaktyczne (instrukcje do projektów, dodatkową literaturę), bieżące sprawy organizacyjne, grupa służy również jako platforma do konsultacji z prowadzącą. Wszystkie kwestie dotyczące zajęć są także omawiane ze studentami podczas spotkań na zajęciach-wideokonferencjach.

19.03 – Proces badawczy w badaniach ilościowych

26.03 – Prezentacje badań studentów z użyciem analizy treści

2.04 – Porównanie techniki wywiadu swobodnego i wywiadu kwestionariuszowego. Prezentacja studenta. Pojęcie strukturalnej definicji „postawy wobec” i jej zastosowanie w badaniach sondażowych. Wyjaśnienie zasad projektu badawczego studentów.

9.04 – Badania sondażowe. Prezentacja studenta. Kwestionariusz ankiety – zasady budowy.

16.04 – Badania online – kwestionariusz ankiety w Internecie (zajęcia z przyczyn technicznych nie odbyły się. Zostaną odrobione w poniedziałek 20.04.2020 o godz. 10.

23.04 – Kwestionariusz ankiety. Błędy w pytaniach. Praca domowa: przygotowanie przykładów błędnych narzędzi badawczych. Omówienie błędów.

30.04 – Kwestionariusz ankiety a kwestionariusz wywiadu. Różnice i podobieństwa. Prezentacje studentów.

7.05 – Raport i prezentacja z badań ilościowych. Zasady tworzenia.

14.05 – Prezentacje projektów badawczych studentów

21.05 – Triangulacja metod badawczych. Prezentacja studentów. Zastosowanie metod i technik badań społecznych w pracy zawodowej socjologów

28.05 – Kolokwium nr 3 z badań ilościowych

W czasie sesji: kolokwium nr 4

Metody i kryteria oceniania:

Student/studentka zalicza ćwiczenia na podstawie zdobytych punktów. Punktowane są dwa pisemne kolokwia, prace badawcze (badanie z użyciem indywidualnego pogłębionego wywiadu, z użyciem analizy treści oraz badanie sondażowe), prezentacje lektur i wejściówki.

Student/studentka uzyskuje zaliczenie przedmiotu, jeśli zdobył/zdobyła ponad 50% punktów.

Uwagi:

gr. ćwiczeniowa II DZ/SC-SKP 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)