Adaptacja i integracja imigrantów [20-FF-ADI]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Adaptacja i integracja imigrantów [20-FF-ADI] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | 25 |
Prowadzący: | Mateusz Bieńkowski |
Literatura: |
Budyta-Budzyńska M., Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2010. Castles, S., Miller M. J., Migracje we współczesnym świecie, Warszawa: wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. Fihel A., Kaczmarczyk P., Okólski M., Migracje „nowych Europejczyków”, Wydawnictwo UW, Warszawa 2007. Grzymała - Kazłowska A., Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii imigrantów w Polsce, Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa 2008. Klaus J Bade, Migration in European History, Malden, MA : Blackwell Pub 2003. Kosowicz A., Marek A., „Imigranci w polskim społeczeństwie”, Stowarzyszenie Vox Humana, Warszawa 2008. Timothy J. Hatton, Jeffrey G. Williamson, The Age of Mass Migration Causes and Economic Impact, Oxford University Press New York. 1998. |
Zakres tematów: |
Geneza migracji – ujęcie historyczne Strategia „separacji” jako postawa społeczeństwa wobec migrantów Strategia „adaptacji” jako proces włączenia migrantów w społeczeństwo przyjmujące Strategia „integracji” jako proces włączenia migrantów w społeczeństwo przyjmujące Strategia „asymilacji” jako proces włączenia migrantów w społeczeństwo przyjmujące Współczesne migracje, skala zjawiska Zróżnicowania poziomu rozwoju społeczeństw na świecie jako źródło migracji Kryzys migracyjny w Europie Zjawisko uchodźstwa, Konwencja Genewska dotycząca statusu uchodźców |
Metody dydaktyczne: |
Informacje dotyczące kształcenia zdalnego z przedmiotu Adaptacja i integracja imigrantów Prowadzący Mateusz Bieńkowski Kształcenie asynchroniczne 1. Informacje na temat zadań i harmonogramu ich wykonania oraz udostępnienie materiałów dla studentów Praca indywidualna na podstawie przesłanych materiałów (czytanie tekstów) Zakres tematyczny materiałów przekazanych studentom do przyswojenia w domu 20.04.2020 Wysłany obszerny wykład obejmujący zakres tematów: Strategia separacji jako forma izolacja cudzoziemców od społeczeństwa przyjmującego Adaptacja jako strategia „wchodzenia” cudzoziemców w społeczeństwo przyjmujące Integracja jako strategia „wchodzenia” cudzoziemców w społeczeństwo przyjmujące Asymilacja jako proces upodobnienia cudzoziemców w społeczeństwo przyjmujące Cztery wymiary wkraczania cudzoziemca w społeczeństwo przyjmujące Dodatkowo studenci otrzymali publikacje Castels M., Miller M. J., Migracje we współczesnym świecie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2011. 18 – 34. Pasamonik B., Markowska-Manista U., (red), Kryzys migracyjny perspektywa społeczno-kulturowa TOM I, wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017. 4.05.2020 Studenci otrzymali publikacje do przeczytania Pasamonik B., Markowska-Manista U., (red), Kryzys migracyjny perspektywa społeczno-kulturowa TOM I, wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017. 11.05.2020 Studenci otrzymali publikacje do przeczytania Pasamonik B., Markowska-Manista U., (red), Kryzys migracyjny perspektywa społeczno-kulturowa TOM II, wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017. 18.05.2020 Studenci otrzymali wykład Zagadnienia w nim zawarte: Migracje w aspekcie historycznym Typy migracji, przyczyny migracji Kraj imigracyjny, kraj emigracyjny – definicje Kierunki migracji współczesnej Demografia Niemiec, jako tło kryzysu migracyjnego w Europie, perspektywy na przyszłość Skala współczesnych migracji 25.05. Rozdział - E. Januszewska. Rodzina Czeczeńska w Polsce Wykład o różnicy miedzy sunnitami a szyitami w świecie islamskim 1.06.2020 Przekazana publikacja Aleksandry Grzymały-Kazłowskiej do przeczytania "Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii imigrantów w Polsce" Ośrodek Badań nad Migracjami UW, Warszawa 2008. 2. Formy zaliczenia, sposoby pomiaru efektów uczenia Ocena z przedmiotu na podstawie pracy indywidualnej każdego studenta. Na zakończeniu ćwiczeń prowadzący ocenia prezentacje przesłaną na skrzynkę mailową – zakres merytoryczny, formę, sposób opracowania materiałów a także terminowość wykonania zadania. 3. Metody dydaktyczne Na czas edukacji on-line komunikacja za pośrednictwem poczty. Udostępnianie studentom materiałów (publikacji oraz moich autorskich wykładów na podstawie, których studenci indywidualnie przyswajają wiedzę w domu). W razie wątpliwości kontakt za pośrednictwem poczty mbienkowski@aps.edu.pl |
Metody i kryteria oceniania: |
prezentacja aktywność w dyskusji na zajęciach kolokwium |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa III DZSC |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.