Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Adaptacja i integracja imigrantów [20-FF-ADI] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Adaptacja i integracja imigrantów [20-FF-ADI]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 17:10 - 18:45
sala 1203
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 25
Prowadzący: Mateusz Bieńkowski
Literatura:

Budyta-Budzyńska M., Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2010.

Castles, S., Miller M. J., Migracje we współczesnym świecie, Warszawa: wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.

Fihel A., Kaczmarczyk P., Okólski M., Migracje „nowych Europejczyków”, Wydawnictwo UW, Warszawa 2007.

Grzymała - Kazłowska A., Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii imigrantów w Polsce, Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa 2008.

Klaus J Bade, Migration in European History, Malden, MA : Blackwell Pub 2003.

Kosowicz A., Marek A., „Imigranci w polskim społeczeństwie”, Stowarzyszenie Vox Humana, Warszawa 2008.

Timothy J. Hatton, Jeffrey G. Williamson, The Age of Mass Migration Causes and Economic Impact, Oxford University Press New York. 1998.

Zakres tematów:

Geneza migracji – ujęcie historyczne

Strategia „separacji” jako postawa społeczeństwa wobec migrantów

Strategia „adaptacji” jako proces włączenia migrantów w społeczeństwo przyjmujące

Strategia „integracji” jako proces włączenia migrantów w społeczeństwo przyjmujące

Strategia „asymilacji” jako proces włączenia migrantów w społeczeństwo przyjmujące

Współczesne migracje, skala zjawiska

Zróżnicowania poziomu rozwoju społeczeństw na świecie jako źródło migracji

Kryzys migracyjny w Europie

Zjawisko uchodźstwa, Konwencja Genewska dotycząca statusu uchodźców

Metody dydaktyczne:

Informacje dotyczące kształcenia zdalnego z przedmiotu Adaptacja i integracja imigrantów

Prowadzący Mateusz Bieńkowski

Kształcenie asynchroniczne

1. Informacje na temat zadań i harmonogramu ich wykonania oraz udostępnienie materiałów dla studentów

Praca indywidualna na podstawie przesłanych materiałów (czytanie tekstów)

Zakres tematyczny materiałów przekazanych studentom do przyswojenia w domu

20.04.2020

Wysłany obszerny wykład obejmujący zakres tematów:

Strategia separacji jako forma izolacja cudzoziemców od społeczeństwa przyjmującego

Adaptacja jako strategia „wchodzenia” cudzoziemców w społeczeństwo przyjmujące

Integracja jako strategia „wchodzenia” cudzoziemców w społeczeństwo przyjmujące

Asymilacja jako proces upodobnienia cudzoziemców w społeczeństwo przyjmujące

Cztery wymiary wkraczania cudzoziemca w społeczeństwo przyjmujące

Dodatkowo studenci otrzymali publikacje

Castels M., Miller M. J., Migracje we współczesnym świecie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2011. 18 – 34.

Pasamonik B., Markowska-Manista U., (red), Kryzys migracyjny perspektywa społeczno-kulturowa TOM I, wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017.

4.05.2020

Studenci otrzymali publikacje do przeczytania

Pasamonik B., Markowska-Manista U., (red), Kryzys migracyjny perspektywa społeczno-kulturowa TOM I, wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017.

11.05.2020

Studenci otrzymali publikacje do przeczytania

Pasamonik B., Markowska-Manista U., (red), Kryzys migracyjny perspektywa społeczno-kulturowa TOM II, wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017.

18.05.2020

Studenci otrzymali wykład

Zagadnienia w nim zawarte:

Migracje w aspekcie historycznym

Typy migracji, przyczyny migracji

Kraj imigracyjny, kraj emigracyjny – definicje

Kierunki migracji współczesnej

Demografia Niemiec, jako tło kryzysu migracyjnego w Europie, perspektywy na przyszłość

Skala współczesnych migracji

25.05.

Rozdział - E. Januszewska. Rodzina Czeczeńska w Polsce

Wykład o różnicy miedzy sunnitami a szyitami w świecie islamskim

1.06.2020

Przekazana publikacja Aleksandry Grzymały-Kazłowskiej do przeczytania

"Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii imigrantów w Polsce" Ośrodek Badań nad Migracjami UW, Warszawa 2008.

2. Formy zaliczenia, sposoby pomiaru efektów uczenia

Ocena z przedmiotu na podstawie pracy indywidualnej każdego studenta. Na zakończeniu ćwiczeń prowadzący ocenia prezentacje przesłaną na skrzynkę mailową – zakres merytoryczny, formę, sposób opracowania materiałów a także terminowość wykonania zadania.

3. Metody dydaktyczne

Na czas edukacji on-line komunikacja za pośrednictwem poczty.

Udostępnianie studentom materiałów (publikacji oraz moich autorskich wykładów na podstawie, których studenci indywidualnie przyswajają wiedzę w domu).

W razie wątpliwości kontakt za pośrednictwem poczty mbienkowski@aps.edu.pl

Metody i kryteria oceniania:

prezentacja

aktywność w dyskusji na zajęciach

kolokwium

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa III DZSC

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)