Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Do czego emocje przydają się socjologowi? [20-FF-DSE] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Do czego emocje przydają się socjologowi? [20-FF-DSE]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:40 - 13:15
sala 1069
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: 25
Prowadzący: Marcin Grudzień
Literatura:

1) Turner, J. H., Stets, J. E. (2009). Socjologia emocji. Tłum. M. Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

2) Czerner, A., Nieroba E. (red.). (2011). Studia z socjologii emocji. Podręcznik akademicki. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

3) Rajtar, M., Straczuk, J. (red.) (2012). Emocje w kulturze. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury.

4) Hochschild, A. R. (2009). Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć. Tłum. J. Konieczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

5) Konecki K.T. (red.) (2016). Emocje i polityka. Sceny z życia polskiego parlamentu. Łodź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

6) Tułowiecki D. (2016). Radość i udręczenie proroka - ekspresja przekazu Piotra natanka na temet odrodzenia Kościoła. Studium z socjologii emocji. "Studia Socialia Cracoviennsia" nr 1 (14). s. 169-198.

7) Pawłowska B. (2012). Duma i wstyd jako emocje kierujące zachowaniem. "Societas/Communitas. Socjologia emocji", nr 2 (14).

8) Maksymowicz A. (2012). Negatywne emocje w internecie. "Societas/Communitas. Socjologia emocji", nr 2 (14).

9) Konecki K.T. Pawłowska B. (red) (2014). Analiza kulturowych, społecznych i organizacyjnych uwarunkowań ujawniania i kierowania emocjami, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego.

10) Ostrowska K. (2012). Emocjonalny portret Polaków. Warszawa: Oficyna Poligraficzno-Wydawnicza Adam.

11) Doliński D. Błaszczak W. (red.) (2011). Dynamika emocji. Teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

12) Pawlik W. (2007). Grzech. Studium z socjologii moralności. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.

13) Parkinson B. Colman A.M. (red.) (1999). Emocje i motywacja. Poznań: Zysk i S-ka.

Zakres tematów:

1. Czym są emocje? Definicje i klasyfikacje.

2. Emocje uniwersalne czy determinowane przez kulturę?

3. Emocje w twórczości klasyków socjologii.

Do tej pory została przesłana na adres grupowy prezentacja w Power Point dotycząca 3 pierwszych tematów z zakresu tematycznego. Proszę o zadawanie pytań do treści drogą mailową lub przez Skype.

ZDALNA KONTYNUACJA ZAJEĆ - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych.

Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym.

4. Socjologia emocji jako subdyscyplina.

Przez pocztę USOS APS zostały posłane 30 III studentom materiały i lektury wprowadzające w tematykę. Proszę o zadawanie pytań do treści drogą mailową lub przez Skype.

Lektura: K. Konecki - "Dwaj teoretycy socjologii emocji"

Zagadnienia

Proszę o odp sobie na następujące pytania:

1) Na czym polega pojęcie więzi społecznych w kontekście emocji? Jak z państwa perspektywy obecnie, w sytuacji pandemii realizowany jest „balans” między społeczną bliskością a dystansem?

2) Co w kontekście więzi społecznej budzi zainteresowanie socjologii emocji a co psychologii społecznej?

3) Proszę pomyśleć o innych przykład firm, które w sposób oczywisty „pracują” nad emocjami swoich pracowników (w tekście jest przywołany przykład korporacji Amway)? W jaki sposób to się odbywa?

4) Na czym polega koncepcja jaźni odzwierciedlonej Cooleya w kontekście socjologii emocji? Z czego składa się pojęcie jaźni?

5) Na czym polega koncepcja „empatycznej introspekcji”?

6) Jakie problemy badawcze wymienił autor artykułu?

7) Czy potrafią Państwo wymienić przykłady koncepcji „rankizmu” we współczesnym świecie? Na czym to zjawisko polega? Rankizm a Prekariat???

8) Przykłady wstydu społecznego

5. Lek jako zjawisko społeczne

Przez pocztę USOS APS zostały posłane 4 IV studentom materiały i lektury wprowadzające w tematykę. Proszę o zadawanie pytań do treści drogą mailową lub przez Skype.

Lektura/Materiały wideo: wykład prof. Magdaleny Szpunar: "Hiperlękowa rzeczywistość": https://www.youtube.com/watch?v=xOxFScSkWv8&t=33s&fbclid=IwAR10SxaqTuUAy65la8eSqo9FzAYR4mPVu4gJ20awt9mAtHi1-ATehJIr5us

B. Czech - Lęk jako zjawisko społeczne

Zagadnienie: czym jest lęk społeczny w kontekście epidemii koronowirusa.

6. Empatia jako zjawisko społeczne. Badania nad empatią w naukach społecznych.

Przez pocztę USOS APS zostały posłane 11 IV studentom materiały i lektury wprowadzające w tematykę. Proszę o zadawanie pytań do treści drogą mailową lub przez Skype.

Lektura: J. Rembowski - "Zarys historii badań nad empatią".

Zagadnienia:

1) czym jest empatia z perspektywy badań społecznych? Jak może ją zdefiniować socjolog i badacz społeczny?

2) jakie przejawy empatii dostrzegam w związku z pandemią w Polsce i na świecie? W jaki sposób mógłby ją badać (mile widziane są tu pomysły na badania własne empatii - to może być pomysł na Państwa pracę)

3) społeczne ja i prywatne ja w kontekście aktualnych wydarzeń - jak ja to rozumiem obecnie, w kontekście aktualnych wydarzeń społecznych

4) sympatia i empatia w badaniach społecznych

7) Badanie emocji politycznych

Przez pocztę USOS APS zostały posłane 18 IV studentom materiały i lektury wprowadzające w tematykę. Proszę o zadawanie pytań do treści drogą mailową lub przez Skype.

Lektura: K. Konecki: "Emocje i Polityka. Sceny z życia polskiego parlamentu" (fragmenty)

Zagadnienia: emocje polityczne w kontekście wyborów 10 maja.

8. Sposoby badań emocji cz.1

Przez pocztę USOS APS zostały posłane 25 IV studentom materiały i lektury wprowadzające w tematykę. Proszę o zadawanie pytań do treści drogą mailową lub przez Skype.

Lektura: Katarzyna Wojnicka: "EMOCJE W RUCHACH SPOŁECZNYCH NA PRZYKŁADZIE RUCHÓW OBRONY PRAW OJCÓW I AMAZONEK W POLSCE"

Zagadnienia: metodologia badań emocji w wybranym tekście, charakterystyka emocji w ruchach Genderowych.

9. Sposoby badań emocji cz.2

Przez pocztę USOS APS zostały posłane 1 V studentom materiały i lektury wprowadzające w tematykę. Proszę o zadawanie pytań do treści drogą mailową lub przez Skype.

Lektura: Dariusz Tułowiecki - "Radość i udręczenie proroka – ekspresja przekazu Piotra Natanka na temat odrodzenia Kościoła. Studium z socjologii emocji"

Zagadnienia: Metody badania sposobów oddziaływania na słuchaczy i innych odbiorów, Typologia emocji w badaniu przekazu religijnego.

10. Praca emocjonalna. Badania różnych zawodów.

Przez pocztę USOS APS zostały posłane 8 V studentom materiały i lektury wprowadzające w tematykę. Proszę o zadawanie pytań do treści drogą mailową lub przez Skype.

Lektura: Beata Pawłowska Czynniki wpływające na powstawanie

i/lub ukrywanie emocji w pracy przedstawiciela handlowego i nauczyciela

Zagadnienia: powstawanie emocji społecznych, takich jak duma, wstyd, poczucie winy, zażenowanie oraz emocji podstawowych, takich jak smutek, złość, strach, występujących w sytuacji pracy.

11. Emocje w sferze życia codziennego.

Przez pocztę USOS APS zostały posłane 15 V studentom materiały i lektury wprowadzające w tematykę. Proszę o zadawanie pytań do treści drogą mailową lub przez Skype.

Lektura: Lekturę stanowią teksty dotycząca koncepcji "społeczeństwa terapeutycznego"": Łukasz Andrzejewski - Zagadka społeczeństwa terapeutycznego - historia, konteksty, praktyka

Zagadnienia: Czym jest społeczeństwo terapeutyczne?, Jakie elementy funkcjonowania społecznego miało wpływ na powstanie tej koncepcji? Jakie są najważniejsze cechy tego społeczeństwa?

12. Negatywne emocje w przekazach medialnych i internetowych

Przez pocztę USOS APS zostały posłane 22 V studentom materiały i lektury wprowadzające w tematykę. Proszę o zadawanie pytań do treści drogą mailową lub przez Skype.

Lektura: raporty dotyczące problematyki hejtu w Internecie i przekazach medialnych, raport "Mowa nienawiści, mowa pogardy".

Zagadnienia: Jakie emocje budzi hejt? Jakie emocje mogą odegrać kluczową rolę w komunikacji ofiara - sprawca hejtu? Jakie emocje mogą towarzyszyć świadkowi sytuacji hejtu w sieci?

13. Emocje w kontekście wartości.

Przez pocztę USOS APS zostały posłane 29 V studentom materiały i lektury wprowadzające w tematykę. Proszę o zadawanie pytań do treści drogą mailową lub przez Skype.

Lektura: raporty badań dotyczących okazywania emocji jako wartości z perspektywy społecznej.

Omówienie kwestii organizacyjnych związanych z zaliczeniem przedmiotu.

14. Podsumowanie zajęć metodą on-line, zajęcia w aplikacji Zomm

Marcin Grudzień is inviting you to a scheduled Zoom meeting.

​Topic: APS: ROZMOWY ZALICZENIOWE SOCJOLOGIA I EMOCJE​

Time: Jun 15, 2020 09:00 AM Warsaw​

​Join Zoom Meeting​

https://zoom.us/j/8254550805?pwd=b0JqU1JPS1g4TXFxMTV6eHB5Slgvdz09​

​Meeting ID: 825 455 0805​

Password: 0akZfM​

Omówienie spraw związanych z zaliczeniem ustnym i obroną prac końcowych.

Metody dydaktyczne:

Metoda podawcza z elementymi aktywizującymi

Prezentacje studenckie

Mini - ćwiczenia

Korekta metod dydaktycznych na czas edukacji on-line:

- przesyłanie studentom przez maila grupowego (z możliwością zgłaszania pytań i uwag przez pocztę APS lub Skype) wprowadzenia do poszczególnych zajęć, lektur i materiałów pomocniczych w formie pdf oraz materiałów wideo w formie linków. Materiały dostępne w otwartych zasobach elektronicznych. Dołączone będą do nich zagadnienia/pytania, które pomogą w samodzielnej analizie materiału. Będą one przedmiotem rozmowy oceniającej na koniec semestru.

UWAGA:

Niniejsze materiały edukacyjne stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych.

Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym.

Metody i kryteria oceniania:

1) Obecność i aktywność na zajęciach

2) Przygotowanie prezentacji lub opracowania na zadany temat

3) Rozmowa semestralna o tematyce wykładu

Korekta metod i kryteriów oceniania na czas edukacji on-line:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie złożonego eseju na temat pt. "Rola emocji w społecznych reakcjach na pandemię koronawirusa COVID 19 na przykładzie wybranych krajów" wraz z rozmową na jej temat i tematy dotyczące lektur przez aplikację do wirtualnych rozmów.

Szczegółowe wymogi dotyczące pracy poniżej:

UWAGA: Poniżej wytyczne do pracy zaliczeniowej

1. Praca ma mieć charakter swobodnego eseju.

2. Cenione będą konkrety, przykłady, omówienie casów, sytuacji, mini-analiza emocji w kontekście obecnej sytuacji społecznej w Polsce lub na świecie. Zachęcam do przyjrzenia się takim pojęciom jak lęk, empatia, złość w kontekście wydarzeń społecznych. Źródłem analiz mogą być państwa obserwacje, przekazy medialne, raporty, dokumenty.

3. Jak w każdej pracy akademickiej proszę powołać się na literaturę (bibliografia powinna się znajdować na końcu)

4. Długość pracy: między 3 a 5 stron tekstu; wielkość czcionki 12, odstęp 1,5,

5. TERMIN: 1 czerwca 23:59

6. O terminie rozmowy studenci zostaną poinformowani w II połowie maja.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa III DZSC

UWAGA.

Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom prezentacji wykładów w Power Point z komentarzem, materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Konsultacje indywidulane za pośrednictwem poczty elektronicznej.

1) Do tej pory została przesłana na adres grupowy prezentacja w Power Point dotycząca 3 pierwszych tematów z zakresu tematycznego. Proszę o zadawanie pytań do treści drogą mailową lub przez Skype.

2) Prowadzący zajęcia będzie się z Państwem kontaktował korzystając z adresu e-mail grupy; tymczasem, zmiana trybu realizacji zajęć nie wymaga zmian w sylabusie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)