Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedeutologii [10-1F-WDP1] Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do pedeutologii [10-1F-WDP1]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019 [2018Ln] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 2
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Jarosław Michalski
Literatura:

Obowiązkowa:

1. H. Kwiatkowska: Pedeutologia. WAiP, Warszawa 2008.

2. J. Michalski: Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2013.

3. J. Szempruch: Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.

Uzupełniająca:

4. Kwiatkowski Stefan T., Walczak D.: Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017.

4. Śliwerski B. (redakcja naukowa). Pedagogika T.2 (Pedeutologia), GWP, Gdańsk 2006.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do problematyki pedeutologicznej. Geneza subdyscypliny, etymologia terminu, etapy rozwoju pedeutologii, ujęcia interpretacyjne nauczyciela i ich charakterystyka.

2. Nauczyciel w kręgu kultury zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem taktu i nietaktu pedagogicznego i "wiedzy serdecznej" nauczyciela.

3. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Wybrane koncepcje rozwoju zawodowego nauczyciela i ich charakterystyka. Rozwój zawodowy a awans zawodowy nauczyciela.

4. Przydatność zawodowa nauczyciela. Podejścia interpretacyjne, omówienie głównych czynników przydatności zawodowej nauczyciela.

5. Nauczyciel we współpracy z rodzicami jako odniesienie do wizerunku nowoczesnej szkoły. Możliwości i bariery współpracy. Typologia rodziców w aspekcie komunikacji z nauczycielem.

6. Współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego. Nauczyciel XXI wieku kreowany przez pedeutologię. Odniesienie do wyników badań naukowych dotyczących nauczyciela.

7. Sprawdzian testowy obejmujący tematykę wykładów i zagadnienia z podanej literatury.

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, wykład komentujący

Metody i kryteria oceniania:

sprawdzian ustny

Uwagi:

warunek

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)