Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie przez sztukę i technikę – metodyka [10-0S-WST] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wychowanie przez sztukę i technikę – metodyka [10-0S-WST]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019 [2018Zn] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Jan Jelinek
Strona domowa grupy: http://dzieciecafizyka.pl/
Literatura:

-- Pozycja obowiązkowa:

Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Kraków, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola

-- Pozycje uzupełniające dotyczące techniki:

Wojciechowski J. (1990) Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, Warszawa, WSiP

Zajda K., Lipina S. (1984) Wychowanie techniczne w przedszkolu, Warszawa, WSiP

Drejer F. (2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Jelenia Góra, Wyd. Kolegium Karkonoskie

Mrożkiewicz J. (1985) Kształcenie ogólnotechniczne w nauczaniu początkowym, Warszawa, PWN

Nazar J. (1975) Kształtowanie zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży, Warszawa, Instytut Wydawniczy CRZZ

-- Pozycje uzupełniające dotyczące wychowania przez sztukę:

Szuman S., O Sztuce i wychowaniu estetycznym, WSiP, Warszawa 1975

Wojnar I., Wychowanie przez sztukę, PZWS, Warszawa, 1965

Misiurska A., Kalendarz plastyczny w przedszkolu. Poradnik praktyczny dla nauczycieli i rodziców, WSiP, Warszawa 1993

Natorff A., Wasiluk K. (1990) Wychowanie plastyczne w przedszkolu, Warszawa, WSiP

S.Popek (red.) (1984): Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych. Warszawa, WSiP

Bajkowska Lidia : teatr marzeń : inscenizacje dla dzieci w wieku od pięciu do dziesięciu lat. - Warszawa : Prószyński i S-ka, 1999

Zakres tematów:

Blok 1. Świat techniki a świat człowieka. Potrzeby współczesnego świata wobec edukacji technicznej. Krytyka współczesnej metodyki edukacji technicznej. Propozycja zmian.

Blok 2. Możliwości poznawcze małych dzieci a edukacja techniczna. Współczesne badania nad rozwojem poznawczym dzieci (m.in. kształtowanie się umysłowych reguł zachowania się przedmiotów, zadatki uzdolnień technicznych u dzieci).

Blok 3. Miejsce wychowania technicznego w programach przedszkolnych i szkolnych. Zasady, metody i formy pracy w zakresie wychowania technicznego oraz organizacja warunków pracy dzieci w przedszkolu na zajęciach technicznych. Trudności związane z jego realizacją treści wychowania technicznego. Nowa metodyka wprowadzania dzieci w świat urządzeń technicznych - od pracy rękoma do zelektryfikowanych maszyn (książka: Jelinek J.A. (2018), "Dziecko konstruktorem", Kraków, CEBP).

Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy. Realizacja wybranych treści w przedszkolu.

Blok 5. Miejsce wychowania przez sztukę w programach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Znaczenie sztuki dla człowieka. Narzędzie ozdobne - połączenie funkcjonalności z estetyką. Upiększanie otaczającego świata. Podstawowe idee, funkcja i formy ekspresji, znaczenie i organizacja impresji.

Blok 6. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę – elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Poznajemy gotowe metodyki, uczymy się je stosować.

Metody dydaktyczne:

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Metody i kryteria oceniania:

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Inne formy: -

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

realizacja zadań: 20

przygotowanie do egzaminu: 10

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla III ZZ/PC-WWR-WY 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)