Przygotowanie dziecka do nauki w szkole [10-0S-PZS]
Semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Przygotowanie dziecka do nauki w szkole [10-0S-PZS] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/2019 [2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 29 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Monika Kupiec | ||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Jarosz E., Wysocka E (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2016), Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Bliżej Przedszkola, Kraków. 3. Brzezińska A. I. (2013), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, rozdz.7, 8, 9, 10. GWP, Gdańsk. 4. Krasowicz-Kupis G. (red.) (2009), Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Harmonia, Gdańsk. 5. Cieszyńska J., Korendo M. (2007), Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wyd. Edukacyjne, Kraków. 6. Cybis N., Drop E., Rowiński T., Cieciuch J. (2013), Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Raport. ORE, Warszawa. 7. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2016), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Bliżej przedszkola, Kraków. 8. Skarbek K., Wrońska I. (2017), Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Wskazówki dla nauczycieli dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wyd. CEBP, Kraków. 9. Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I. Wyznaczniki gotowości szkolnej dziecka. (1h) II. Poglądy nauczyciela na wiedzę, aktywność dziecka, własną rolę i środowisko uczenia się w konstruowaniu ram dla rozwoju gotowości szkolnej przedszkolaka. (1h) III. Obraz dziecka przygotowanego do podjęcia nauki w szkole w ramach podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Zadania nauczyciela przedszkola. (2h) IV. Znaczenie obserwacji i analizy zachowania dziecka w ostatnim roku w przedszkolu w tworzeniu obrazu gotowości dziecka do szkoły. Diagnoza przedszkolna. (2h) V. Tworzenie środowiska wsparcia dla dzieci z trudnościami w ostatnim roku w przedszkolu. Propozycja ćwiczeń stymulujących wybrane obszary funkcjonowania starszego przedszkolaka. (3h) VI. Testy do diagnozy gotowości szkolnej dopełnieniem obrazu gotowości dziecka do szkoły. Prezentacje standaryzowanych narzędzi. Konstruowanie autorskiego narzędzia diagnozy gotowości szkolnej dziecka w wybranym obszarze. (3h) VII. Rola współpracy nauczyciela i rodzica w przygotowaniu dziecka do szkoły. (3h) |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody aktywizujące, praca w parze, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, dyskusja |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę: propozycja zadań stymulujących wybrany obszar gotowości szkolnej dziecka (praca w parze); dzienniczek obserwacji dziecka (praca indywidualna); autorski scenariusz spotkania z rodzicami (praca w grupie). Podstawowym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I ERI-ED gr. 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.