Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie dziecka do nauki w szkole [10-0S-PZS] Semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Przygotowanie dziecka do nauki w szkole [10-0S-PZS]
Zajęcia: Semestr letni 2018/2019 [2018L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05
sala 1204
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 29
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Monika Kupiec
Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Jarosz E., Wysocka E (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2016), Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Bliżej Przedszkola, Kraków.

3. Brzezińska A. I. (2013), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, rozdz.7, 8, 9, 10. GWP, Gdańsk.

4. Krasowicz-Kupis G. (red.) (2009), Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Harmonia, Gdańsk.

5. Cieszyńska J., Korendo M. (2007), Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wyd. Edukacyjne, Kraków.

6. Cybis N., Drop E., Rowiński T., Cieciuch J. (2013), Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Raport. ORE, Warszawa.

7. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2016), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Bliżej przedszkola, Kraków.

8. Skarbek K., Wrońska I. (2017), Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Wskazówki dla nauczycieli dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wyd. CEBP, Kraków.

9. Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego.

Zakres tematów:

I. Wyznaczniki gotowości szkolnej dziecka. (1h)

II. Poglądy nauczyciela na wiedzę, aktywność dziecka, własną rolę i środowisko uczenia się w konstruowaniu ram dla rozwoju gotowości szkolnej przedszkolaka. (1h)

III. Obraz dziecka przygotowanego do podjęcia nauki w szkole w ramach podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Zadania nauczyciela przedszkola. (2h)

IV. Znaczenie obserwacji i analizy zachowania dziecka w ostatnim roku w przedszkolu w tworzeniu obrazu gotowości dziecka do szkoły. Diagnoza przedszkolna. (2h)

V. Tworzenie środowiska wsparcia dla dzieci z trudnościami w ostatnim roku w przedszkolu. Propozycja ćwiczeń stymulujących wybrane obszary funkcjonowania starszego przedszkolaka. (3h)

VI. Testy do diagnozy gotowości szkolnej dopełnieniem obrazu gotowości dziecka do szkoły. Prezentacje standaryzowanych narzędzi. Konstruowanie autorskiego narzędzia diagnozy gotowości szkolnej dziecka w wybranym obszarze. (3h)

VII. Rola współpracy nauczyciela i rodzica w przygotowaniu dziecka do szkoły. (3h)

Metody dydaktyczne:

Metody aktywizujące, praca w parze, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę: propozycja zadań stymulujących wybrany obszar gotowości szkolnej dziecka (praca w parze); dzienniczek obserwacji dziecka (praca indywidualna); autorski scenariusz spotkania z rodzicami (praca w grupie).

Podstawowym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa I ERI-ED gr. 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)