Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne obszary sztuki [10-6F-WOS] Semestr zimowy 2018/2019
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Współczesne obszary sztuki [10-6F-WOS]
Zajęcia: Semestr zimowy 2018/2019 [2018Z] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:40 - 13:15
sala 6302
Budynek Instytutu Edukacji Artystycznej - Spiska 16 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Magdalena Durda-Dmitruk
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cotton Ch. (2010). Fotografia jako sztuka współczesna. Kraków.

Czartoryska U. (1983). Od pop artu do sztuki konceptualnej. Warszawa.

Czartoryska U. (1966). Przygody plastyczne fotografii. Warszawa.

Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000 roku (2007). red. redakcja:

Grzegorz Borkowski, Adam Mazur, Monika Branicka. Warszawa.

Drągowska M., Kuryłek D., Tatar E. (2008). Krótka historia Grupy Ładnie. Kraków.

Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008

Hopfinger M. (1997). Kultura audiowizualna u progu XXI wieku. Warszawa.

Kawiecki P., Zagadnienia estetyki współczesnej: sztuka, wartości, poznanie, Gdańsk 1994.

Kluszczyński R. (1999). Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej. Warszawa.

Kluszczyński R. W. (2010). Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa.

Kłosiewicz O.(2015) Polska sztuka współczesna przełomu XX i XXI wieku.

Kowalczyk I., Ciało i władza, Warszawa 2002

Kuspit D., Koniec sztuki, Gdańsk 2004

Manovich L. (2006). Język nowych mediów. Warszawa.

Muir G. (2013). Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Artists. Kraków.

Ostrowiecki M.(1997) Dzieło sztuki jako system, Warszawa-Kraków.

Ronduda Ł. (2009). Sztuka polska lat 70. Warszawa.

Rottenberg A. (2009) Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa.

Sienkiewicz K. (2014). Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna.

Włodarczyk W. (2000). Sztuka polska: 1918-2000. Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

Bovenschen S., Czy istnieje estetyka kobieca? W: Zmierzch estetyki. Rzekomy czy autentyczny?, Warszawa 1987

Bach- Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992

Bach- Czaina J., Od kobiety do mężczyzny i z powrotem: rozważania o płci w kulturze, Białystok 1997

Jakubowska A., Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek, Kraków 2005

Kowalczyk I., Sztuka feministyczna w Polsce. Od feministycznych interwencji do postfeminizmu, Sztuki Wizualne, nr 42 [dostępne online: http://kulturaenter.pl/sztuka-feministyczna-w-polsce-od-feministycznych-interwencji-do-postfeminizmu/2012/03/

Olszewski A. (1988). Dzieje sztuki polskiej 1890 – 1980 w zarysie. Warszawa.

Piotrowski P. (1999). Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku. Poznań.

Porębski M. (1989). Granica współczesności. Warszawa.

Rosenblum N. (2005) Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała.

Rottenberg A. (2005). Sztuka w Polsce 1945-2005. Warszawa.

Widok nr 1. WRO media art reader. Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław 2009

Widok nr 2. WRO media art reader. Nam June Paik. Driving Media, Wrocław 2009

Zaniewski W. (2014) Dokąd zmierza współczesna sztuka? Eseje o historii sztuki, jej rozwoju i perspektywach, Novae Res, Gdynia.

Czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Raster“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp.

Czasopisma społeczno-kulturalne: „Konteksty”, „Kultura” (paryska), „Więź”, „Zeszyty Literackie”, „Znak”

Zakres tematów:

Celem przedmiotu jest przybliżenie zagadnień związanych z głównymi kierunkami, nurtami, zjawiskami sztuki współczesnej (po II wojnie światowej po sztukę najnowszą), w odniesieniu do sztuki polskiej ukazanej w kontekście sztuki światowej.

Grupy tematyczne:

Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej, główne zagadnienia

i obszary, najważniejsze dyskusje, spory, zjawiska artystyczne, instytucje artystyczne, wydarzenia, wystawy, festiwale, sympozja

Wybrane zagadnienia sztuki po II wojnie światowej, problematyka, przedstawiciele - lata 40. i 50. XX w. w Polsce (np. socrealizm, Arsenał 55, odwilż) i na świecie (ekspresjonizm abstrakcyjny, pop art, informel)

Sztuka polska wokół galerii, plenerów i spotkań lata 60.-80. XX w. (np. Krzywe Koło, Współczesna, Krzysztofory, Foksal, Repassage, Permafo, Akumulatory II; plenery, spotkania w: Osiekach, Puławach, Elblągu)

Wybrane kierunki i zagadnienia sztuki lat 60.-80. XX w., przedstawiciele (np. environment, happening, performance, konceptualizm, mail art, land-art, body art)

Sztuka krytyczna na świecie (Young British Artist) i w Polsce

Feminizm i postfeminizm w sztuce

Fotografia jako sztuka współczesna

Sztuka nowych mediów (od wideo art po media cyfrowe i sztukę interaktywną)

Sztuka po 2000 r., aktualne wydarzenia

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia:

Wykład, konwersatorium z pokazem multimedialnym, metoda oglądowa, wyjścia do muzeum, galerii, spotkania z artystami, kuratorami itp.

Metody i kryteria oceniania:

- ocena aktywności studenta podczas zajęć (prezentacje, udział w dyskusji), wyjść na wystawy, spotkań

- egzamin pisemny (lub ustny) na zakończenie cyklu zajęć z przerobionego materiału oraz lektur

Uwagi:

grupa wykładowa II DUEP

Forma aktywności - nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (wykłady): 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30

Przygotowanie się do egzaminu: 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)